Hallo,
Ik huur sinds een jaar 2 staanplaatsen in een parkeergarage van Vinci Park; het is te zeggen, een abonnement waarmee ik in de parking kan staan, dus geen vaste toegewezen staanplaatsen. In het contract stond dat het een contract van bepaalde duur van 1 jaar is en het stilzwijgend voor een extra jaar verlengd wordt, indien niet minstens 1 maand op voorhand opgezegd wordt... Nu ben ik natuurlijk vergeten tijdig opzeggen (heb dit slechts 1 week voor verstrijken contract gedaan) en hebben ze mij een factuur gestuurd voor een extra jaar. Ik heb hen meteen gecontacteerd en gezegd dat het de bedoeling was om het stop te zetten omdat ik die staanplaatsen niet meer nodig heb wegens verhuis, maar ik gewoon domweg vergeten was om dit 1 maand op voorhand reeds te melden. Ze zeiden dat ze zouden bekijken om dit op te lossen. Nu ontving ik droogweg de melding dat ze zich op het contract beroepen en de verlenging dus niet ongedaan zal gemaakt worden.
Uiteraard vind ik dit maar al te makkelijk, want nu moet ik voor 2 staanplaatsen een jaar betalen (2000 eur!) die ik helemaal niet meer zal gebruiken?? Ook al weet ik dat ik de opzegtermijn niet gerespecteerd heb, toch zou ik dit willen aanvechten, ook al om de hautaine manier waarop Vinci zich (weeral) gedraagt ("de hoofdzetel beslist hierover", die krijg je dan nooit aan de lijn, wordt van het kastje naar de muur gestuurd, enz).
Daarom zou ik willen proberen me te beroepen op de Wet op de Consumentenbescherming van 6 april 2010, en wel art. 82 par 2 dat zegt:
§ 2. Onverminderd de wet van 25 juni 1992 op de landsverzekeringsovereenkomst, kan de consument, na de stilzwijgende verlenging van een dienstenovereenkomst van bepaalde duur, op elk ogenblik zonder vergoeding de overeenkomst opzeggen met inachtneming van de opzeggingstermijn die in de overeenkomst is bepaald, zonder dat deze termijn meer dan twee maanden mag bedragen.
In dit geval zou ik dus met de betaling van 1 maand opzeg er vanaf kunnen zijn. Maar... enige voorwaarde om me hierop te kunnen beroepen is natuurlijk dat het hier effectief om een "dienst" gaat, en niet een "huur van een onroerend goed". Ik hoop dat het argument opgaat dat het hier puur gaat om het recht om me in de parking te parkeren (in mijn ogen eerder een dienst), en dus niet het huren van vaste, toegewezen plaatsen...
Iemand die me hierover kan adviseren, of andere suggesties heeft? Ik zou graag asap een brief naar Vinci sturen hierover, in de hoop er toch nog onderuit te kunnen.
Alle (snelle) hulp is welkom, en zeer gewaardeerd!
Alvast heel erg bedankt!