rechtsplegingvergoeding

MamaVanVier
Topic Starter

rechtsplegingvergoeding

#1 , 29 nov 2012 19:10

Beste,

Een tijdje terug werd ik voor het vredegerecht gedaagd. Daaruit bleek dat ik in mijn recht ben en geen schuld tref. De vrederechter heeft een andere partij veroordeeld om een rechtplegingsvergoeding te betalen aan mij/mijn advokaat.
Nu mijn advokaat heeft gebrobeerd aan deze centen te geraken maar dit is niet gelukt.
Wat is nu de gebruikelijke weg? Is het zo dat ik via een deurwaarder deze gelden moet proberen te krijgen, of moet mijn advokaat deze kosten maken om aan zijn centen te geraken? Is dit wel de moeite om deze kosten te maken want deze jongen heeft geen werk en geen inkomen. Wel zijn eigen schuld dus kompassie heb ik er eigenlijk niet mee .....

Dank u wel

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
MamaVanVier
Topic Starter

#2 , 29 nov 2012 19:11

geprobeerd ..

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 nov 2012 21:52

Persoon is veroordeeld als het vonnis wordt betekend door de deurwaarder is hij officieel in kennis gesteld.
Hij heeft dan nog een periode om in beroep te gaan.
Eens die periode voorbij kan met alle middelen van recht de betaling (van alle schulden en alle kosten) afgedwongen worden. Ook met een openbare verkoop van zijn bezittingen en een beslagname op zijn inkomen.

Reclame

MamaVanVier
Topic Starter

#4 , 02 dec 2012 10:54

Dit was eigenlijk niet mijn vraag.
Mijn advokaat wil deze zaak afsluiten en mij deze onkosten zelf laten betalen, hij zegt dat ik anders alle kosten van deurwaarder moet voorschieten en dat het dan nog twijfelachtig is of ik aan mijn centen geraak. Het gaat hier over een bedrag van 440euro, toch wel een smak geld vind ik. Maar als ik nog kosten moet maken voor de deurwaarder en uiteindelijk niets zou kunnen recupureren is het sop mij de kolen niet waard.
Indien mijn advokaat deze kosten moet maken zou ik het eventueel wel proberen. Dus deze keer duidelijker mijn vraag, mag mijn advokaat deze kosten nu toch aan mij aanrekenen of moet hij alle middelen benutten om bij de tegenpartij zijn centen te halen.
Mvg

Kali

#5 , 02 dec 2012 11:05

U dient de gerechtsdeurwaarder te provisioneren,deze zal dan de kosten opvragen bij de persoon die moet betalen, wanneer dit niet mogelijk is, bent u inderdaad die gelden kwijt...

De advocaat is maar de tussenpersoon die het u gemakkelijker moet maken.

De rechtsplegingsvergoeding komt niet aan u advocaat toe, maar aan u... De advocaat kan dus niet voor hem laten uitvoeren, u daarentegen moet dat zelf doen. U hebt een overeenkomst met u advocaat, dus u dient uw advocaat ook te betalen, de rechtsplegingsvergoeding kan meer of minder zijn dan de advocaatskosten.

Jef 007

#6 , 02 dec 2012 14:11

bijkomende vraag :
als de veroordeelde de kosten niet betaalt, moet de eiser dan zelf weer kosten maken voor bankbeslag, openbare verkoop ed?
hoeveel zouden die kosten dan bedragen?

MamaVanVier
Topic Starter

#7 , 03 dec 2012 17:17

dank u wel,
kan ik later nog deze gelden opvragen indien deze jongen terug in de maatschappij staat of kan dit dan niet meer?

Terug naar “Huren”