Mijn dochter werd eigenaar van een appartement mét huurders.
Er werd geen waarborg overgemaakt en er bestaat ook geen intredende plaatsbeschrijving.
De huurders werden reeds opgezegd en moeten in principe uiterlijk op 31/12/2012 het appartement verlaten hebben.
Nu mogen zij na het aflopen van het huurcontract nog een paar maanden langer in het appartement blijven, maar na die periode heeft mijn dochter het pand nodig voor eigen bewoning.
Daar ik wil vermijden dat de 'bezetters ter bede' deze tegemoetkoming zouden misbruiken, ben ik bezig een overeenkomst op te stellen voor ‘bezetting ter bede’.
Zover ben ik al geraakt:
De eigenaar …………… (naam) verleent hierbij met ingang van …………………(datum) aan de
bezetter …………………(naam) het recht om het volgend onroerend goed, gelegen te
……………………… (straat, nummer, plaatsnaam) te betrekken tot …………………(einddatum) mits betaling
van …………………(prijs) maandelijks.
Daar de eigenaar vanaf ………………(datum) het pand nodig heeft voor eigen bewoning komen
beide partijen uitdrukkelijk overeen, en de bezetter erkent dit uitdrukkelijk, dat hun
gemeenschappelijke bedoeling is dat onderhavige overeenkomst geenszins het karakter aanneemt van
een huurovereenkomst of pacht, in welke zin dan ook.
Na beëindiging van onderhavig contract volgens de hierboven gestelde voorwaarden hebben beide partijen van elkaar voor het overige niets te vorderen behoudens huurschade volgens de wet en eventuele openstaande energiefacturen.
Opgemaakt in twee exemplaren te Antwerpen op ....... (datum).
De eigenaar De bezetter ter bede
Handtekening Handtekening
(‘Gelezen en goedgekeurd’) (‘Gelezen en goedgekeurd’)
Hierbij heb ik nog wel een paar vragen:
De maandelijkse prijs van de bezetting zou gelijk zijn aan de huurprijs. Is dat OK?
Hoe gebeurt in onderhavige situatie de overname van de energiemeters? Worden de meterstanden opgenomen bij het beëindigen van het huurcontract of aan het einde van de 'bezeting ter bede'?
Hoe zit het met de brandverzekering?
Is het nodig deze overeenkomst per AS op te sturen of kan ze door beide partijen ter plaatse ondertekend worden?
Alvast bedankt voor jullie reacties.