wanneer interest vragen na wanbetaling huur

Liesje79
Topic Starter

wanneer interest vragen na wanbetaling huur

#1 , 29 nov 2012 17:55

Beste

Ik verhuur een blinde gevel aan een reclamebedrijf. Op dit moment heeft het bedrijf een feitelijke betalingsachterstand van 2 maanden. Aangezien overmorgen de derde maand ingaat voel ik de bui al hangen. Ik heb hen begin van de maand in gebreke gesteld via een aangetekend schrijven. Hierin heb ik duidelijk gesteld dat indien de huurgelden niet voor de datum zoals gesteld in het contract op mijn rekening staan ik me het recht voorbehoudt het contract op te zeggen.

Ik vrees echter dat ik geen centen meer ga ontvangen en wil daarom een pressiemiddel gebruiken, met name de intrest op achterstallige huur.

Nu is mijn vraag:
- vanaf wanneer kan ik deze intrest vragen
- aan welk percentage mag ik deze berekenen
- is dit per dag vermeerderbaar of per maand? (de betalingen zijn nu maandelijks)

Alvast bedankt voor uw antwoord.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 nov 2012 19:02

Staat dat in uw contract dat er intrest kan?
Staat in uw contract hoe men kan opzeggen/ontbinden dwangsommen?
Staat in uw AS dat u vanaf datum x u de wettelijke interest gaat vragen?

Ik verhuur.
U bent particulier?
Staat wel handelshuur maar geeft de algemene huurwet in zijn onderdelen.
http://www.handelshuur.be/index.php?opt ... &Itemid=60" onclick="window.open(this.href);return false;

Liesje79
Topic Starter

#3 , 30 nov 2012 08:16

Bedankt voor je reactie!

In het contract staat niks, het is zo basic dat je er niks uit kan opmaken. Alleen dat het een contract van 9 jaar is. Op aanraden van een advocaat heb ik ze in gebreke gesteld om zo na een volgende wanbetaling te wettelijk te kunnen opzeggen. In het contract staat ook niks van intrest. Alleen over wat ik moet doen om het hun zo goed mogelijk te maken. Probleem is dat het contract bij het huis hoorde toen ik het kocht. Het werd niet door mij ondertekend, ik heb er enkel het vruchtgebruik van gehad de afgelopen jaren. Maar door de betalingsproblemen (ik kan aantonen dat ze 65% van de betalingen te laat hebben gedaan) ben ik het moe geworden. Dus wat het contract betreft kan ik enkel maar de wettelijke richtlijnen volgen. Ik ben particulier, zij zijn een firma...
Het enige dat ik in mijn voordeel heb is dat de grond naast mij verkocht is en ik sowieso moet opzeggen omdat er tegen de gevel gebouwd gaat worden. Maar zelfs in dat geval weet ik niet welke wettelijke opzegtermijn ik moet hanteren dus ga ik maar af op die van een normaal 9-jarig contract, 6 maanden dus...

Ik ga je link alvast eens bekijken!

Reclame

Turaki

#4 , 30 nov 2012 08:20

Vanaf de ingebrekestelling kan u de wettelijke intrest vragen. Als begindatum neemt u dan de datum van ontvangst (of eerste aanbieding) hiervan.

Terug naar “Huren”