Opzegging contract korte duur (pesten en gebreken)

Huurgeschil
Topic Starter

Opzegging contract korte duur (pesten en gebreken)

#1 , 29 nov 2012 14:14

Dag iedereen

Even schetsen in welke situatie ik mij bevind:

Op 1 april 2012 tekende ik een huurovereenkomst van korte duur die loopt tot 31 maart 2013 (verlengbaar 2x1 jaar). De huurder voor mij trok eruit omdat ze ging samen wonen. Zij had in totaal 1 jaar en 2 maanden in het appartement gewoond, maar mijn contract is geen huuroverdracht.

Ik woonde 2 maanden in het appartement toen de problemen begonnen: extreem veel lawaai van de bovenbuur altijd als de klok 22u sloeg (kasten dichtslaan, geschuifel, gebonk,...lekker versterkt dankzij de plankenvloer en het gebrek aan isolatie). Praten, mails, briefjes, gebonk, niets hielp. Ik meld dit aan de eigenaar van mijn appartement (ik ben de enige huurder, de anderen zijn zelf eigenaar). Er is ook geen syndicus en wie het gehele gebouw bezit, is mij een raadsel. Goed, de eigenaar belt zogezegd naar mevrouw boven mij en ze zou haar best doen stiller te zijn. Een week stil, en hup weer hetzelfde :(

Ondertussen kreeg ik via mail beschuldigingen van de onderbuur dat ik de voordeur hard dicht sla, dat ik sigarettenpeuken aan zijn raam ingooi (ik rook niet eens) en dan valt mij ook op dat er een camera aan de buitenkant van het gebouw hangt (richting voordeur)... Of die legaal is, weet ik niet.

Dan besloot de gasboiler het 5x op 7 maanden te begeven. Ik betaal daar zogezegd de helft van een onderhoudscontract voor (wat ik betwijfel of het de helft is en niet de volledige som) omdat de eigenaar dit wil. Ik verwittig haar telkens van de problemen met dit apparaat, maar krijg als antwoord: "prul jij er zelf niet aan? Ik heb nooit zoveel problemen gehad met de boiler." Wel, ja...
Nu ook schimmel in de badkamer (die was er in kleine mate aanwezig, maar eigenaar ging expert sturen om het lek dat er was nog te controleren, die man is nooit gekomen). Ik meld opnieuw de schimmel, gevolg: doe het maar weg met javel. Eigenaar is trouwens ook zogezegd amper in België, maar zit telkens ik bel in Frankrijk waardoor ik vlug moet afleggen, want dit kost geld voor haar...

Ik word de situatie beu, zoek mij een nieuw appartement (vanaf 15 jan) en stel voor zelf iemand te zoeken om de huur over te nemen. De eigenaar antwoordt: dat mag je maar ik behoud het absolute recht om die persoon goed te keuren. Ik stel iemand voor en die avond begint de eigenaar met opsommen wat er allemaal mis is met het appartement en ja natuurlijk zegt die kandidaat af. Ik krijg dan ook een heleboel intimidaties naar mijn hoofd geslingerd dat ik extra moet betalen omdat ik een moeilijke huurder ben, ook al neemt iemand de huur over. Haar man is advocaat, dus ik kan maar beter opletten wat ik doe.

Huurdersbond kon me niet helpen. Misschien jullie wel?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 29 nov 2012 14:37

Contract korte duur kan maar opgezegd worden mits goedkeuring van de verhuurder. Dat deze als voorwaarde stelt dat u een andere huurder moet vinden, die door haar moet goedgekeurd worden, kan perfect.
Alternatief laat u (via AS) weten voor eind december dat u het contract wil beëindigen, en vertrekt u eind maart.

Heeft u al deze gebreken bewijsbaar gemeld (AS of mail), of enkel via telefoon?

Fout in het contract is trouwens dat dit contract maar 1 maal verlengd kan worden, maar dit dot niet echt ter zake.

Huurgeschil
Topic Starter

#3 , 29 nov 2012 14:43

Bedankt voor uw antwoord.

Inderdaad, een opzegging is mogelijk mits 3 maanden op voorhand.

De gebreken heb ik erna telkens gemeld via mail, maar ik kreeg te horen dat de problemen met de boiler mijn schuld zijn. Hoe kan ik bewijzen dat ik er niet aan geweest ben? Hij gelooft me niet (of wil me niet geloven).

Ik vrees ook dat de eigenaar de huurwaarborg zal proberen in te houden (hoewel er een plaatsbeschrijving gebeurd is) en me de meterstanden eind januari (wannneer ik mijn contracten bij Lampiris voor gas en elektriciteit wil opzeggen) niet wil tekenen.

Reclame

Terug naar “Huren”