Ik zou naar het vredegerecht willen gaan, omwille van niet terugbetaling van huurwaarborg door de nieuwe eigenaar van het appartementsgebouw.
Hij eist in zijn afrekening oa de prijs en installatiekost van nieuwe ijskast (ter vervanging van 18 jaar oude waar schade aan was), kost van nieuwe warmwaterboiler (moet, indien werkelijk stuk, in de laatste week zijn gebeurt toen ik reeds niet meer in het appartement verbleef, maar wel officieel ingeschreven was) en meer zaken. Tevens weigert hij intrest te betalen op de huurwaarborg (contract van juni '95, hem op 1 augustus 2012 per AS in gebreke gesteld voor het niet plaatsen op geblokkeerde rekening). Uiteindelijk eiste hij €500 bovenop de waarborg.
Enkele zaken in zijn afrekening ga ik wel mee akkoord (bijkomend kuiswerk), en wil ook een schadevergoeding van €50 voor de ijskast betalen, maar voor het overige ga ik niet akkoord.
Ik heb hem dit gemeld, tevens met vermelding van de wettelijke bepaling ivm intrest, maar hij blijft hardnekkig bij zijn eerste eis.
Ik heb hem daarna een AS gestuurd met de vraag het (resterend) bedrag van de huurwaarborg en de intrest te storten op mijn rekening voor een bepaalde datum, maar ik vermoed dat hij dit niet zal doen. Na mijn AS kreeg ik zelfs een email dat het verwarmingselement ook stuk is, al beweert hij in de afrekening dat het wel werkt en dat er ondertussen reeds nieuwe huurders zijn, met de vraag of hij dit ook aan mij moest gaan doorrekenen.
Tevens heeft hij bij een van de eerste keren dat wij elkaar ontmoet hebben gezegd dat ik nooit mijn waarborg zou terugzien, en dit heeft hij zelfs toegegeven in een AS, al beweert hij dat het "anders bedoeld" was.
Nu heb ik het verzoekschrift gedownload (art. 1344bis ger w), maar daar staan vele zaken in die niet van toepassing zijn. Moet ik deze alle verwijderen of niet invullen? Of heeft men op het vredegerecht standaard documenten die je daar kan afhalen voor specifieke zaken?
Ook voor het attest van woonst van de nieuwe eigenaar heb ik een vraag. Aangezien het niet zijn naam is die op het huurcontract staat vermeld, hoe kan ik dan aan dit attest komen? Ik heb wel een attest van een notaris als bewijs dat hij en zijn echtgenote de nieuwe eigenaars zijn. Is dit, samen met het huurcontract, voldoende voor het attest van woonst?
Alvast bedankt voor jullie hulp.