huurcontract korte duur, opzeggen zonder schadevergoeding ?

tismoeilijk
Topic Starter

huurcontract korte duur, opzeggen zonder schadevergoeding ?

#1 , 19 okt 2012 13:49

beste

graag wil ik weten of we, nadat het eerste jaar voorbij is en we het contract opzeggen, schadevergoeding moeten betalen?

1. het contract is niet geregistreerd, ik vond online dat we kunnen opzeggen en vertrekken wanneer we willen én geen schadevergoeding van bvb 3 maand moeten betalen.

2. MAAR : in het contract staat wel : in geval van verbreking van de huurovereenkomst in het nadeel van de huurder, zal deze, ten titel v forfaitair vastgestelde schadevergoeding, aan de verh een som betalen die gelijk is aan drie maanden huurprijs... etc etc...

het betreft een huurovereenkomst voor een duur van 1j, met mogelijkheid tot verlenging (wij huren sinds 1/12/2011).
Deze overeenkomst van korte duur zal eindigen met inachtneming door de verh of de huurder van een opzegperiode van teminste drie maand voor het einde van deze overeenkomst...

moeten wij nu wel of niet een schadevergoeding betalen?

groetjes

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 19 okt 2012 14:16

Een overeenkomst van korte duur kan, ongeacht registratie of niet, niet vroegtijdig worden opgezegd, tenzij er voorwaarden gestipuleerd staan in het contract. Dit is enkel het geval bij een 3-6-9. Maar dit is ook niet aan de orde, aangezien u niet vroegtijdig wil opzeggen?

Als u wil opzeggen, moet dit 3 maand voor het einde van het contract en bent u dus te laat. U had moeten opzeggen voor 1 oktober.
Als ik mij niet vergis, gaat dit contract nu (op 1/01/2013) over in een 3-6-9, waarbij u, doordat het niet geregistreerd is, op eender welke moment kan opzeggen. Maar u moet wel opzeggen, u kan dus niet zomaar vertrekken.

En nu even afwachten of Vandebos mij een goede leerling vindt. Neem dit dus nog niet direct voor correct aan. Dit is wat ik meen geleerd te hebben uit talloze huurtopics :)

tismoeilijk
Topic Starter

#3 , 19 okt 2012 14:27

ja we gaan zeker opzeggen, maar hebben nog geen ander huurhuis gevonden en het zal zeker in 2013 zijn.

in het contract staat letterlijk :

Indien de opzeg niet binnen deze termijn (we huren dus van 1/12/2011 tot 1/12/2012) niet is betekend, wordt de lopende huurovereenkomst stilzwijgend verlengd voor nog een periode van 1 jaar (tot max 3 jaar). Indien de opzeg binnen deze termijn nog niet is betekend, wordt de lopende huurovereenkomst geacht te zijn aangegaan voor een periode van 9j, te rekenen vanaf de datum waarop de oorspronkelijke overeenkomst van korte duur wordt gesloten.

Het is dus een beetje ingewikkelder (in mijn ogen toch :-) omdat ik er niet veel van ken ...

Reclame

sloeberken

#4 , 19 okt 2012 14:55

1
Laatst gewijzigd door sloeberken op 21 nov 2012 16:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

duma

#5 , 19 okt 2012 15:05

Ah, ok. Dan gaat het over in nog eens een contract van 1 jaar en dan geldt mijn intiële uitleg toch: Een overeenkomst van korte duur kan, ongeacht registratie of niet, niet vroegtijdig worden opgezegd, tenzij er voorwaarden gestipuleerd staan in het contract. Dit is enkel het geval bij een 3-6-9. U kan proberen in overleg met de eigenaar tot een akkoord te komen.

Het kan inderdaad maar 1x verlangd worden, dus maximum 2 jaar, en dan gaat het over in een 3-6-9.

Xastheron

#6 , 19 okt 2012 15:25

Verlenging dient ook op tijd gemeld te worden en een nieuw contract dient getekend te worden voordat het effectief verlengd wordt voor 1 jaar. Zoniet gaat het stilzwijgend over naar een 3/6/9 contract losstaand van die clausule in het contract.

Er staat hier een recent gelijkaardig topic, waar de TS wel al bijna 3 jaar in het huurpand woont (woonde).

duma

#7 , 19 okt 2012 15:38

Aha, dat wist ik niet. Dan heeft TS misschien geluk.

Toch misschien voor alle zekereheid: Vandebos?

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#8 , 19 okt 2012 16:00

§ 6. (In afwijking van § 1 kan de huurovereenkomst schriftelijk worden gesloten voor een duur die korter is dan of gelijk aan drie jaar.
Die huurovereenkomst is niet onderworpen aan de bepalingen van de §§ 2 tot 5.
Zij kan slechts eenmaal, enkel schriftelijk en onder dezelfde voorwaarden, worden verlengd zonder dat de totale duur van de huur langer dan drie jaar mag zijn.
Zij wordt beëindigd mits een van de partijen ten minste drie maanden voor het verstrijken van de in de overeenkomst bepaalde duur een opzegging betekent.
Niettegenstaande enig andersluidend beding of andersluidende overeenkomst, wordt bij ontstentenis van een tijdig betekende opzegging of indien de huurder het goed blijft bewonen zonder verzet van de verhuurder, zelfs in de veronderstelling dat een nieuwe huurovereenkomst wordt gesloten tussen dezelfde partijen, de huurovereenkomst geacht te zijn aangegaan voor een duur van negen jaar te rekenen van de datum waarop de aanvankelijke huurovereenkomst van korte duur in werking is getreden en is zij derhalve onderworpen aan de §§ 1 tot 5. In dat geval blijven de huurprijs en de andere voorwaarden dezelfde als die welke bepaald waren in de aanvankelijk gesloten huurovereenkomst van korte duur, zulks onverminderd de toepassing van de artikelen 6 en 7.
Toegepast op het geval van tismoeilijk:
De huur werd aangegaan voor één jaar, vanaf 1 december 2011. De huur werd niet tijdig opgezegd. Dus de huur wordt geacht te zijn aangegaan voor negen jaar, met ingang van 1 december 2011.

De huur werd niet geregistreerd. U bent niet verplicht een opzegtermijn in acht te nemen of een schadevergoeding te betalen. Toch opletten: het huurcontract kan nog altijd geregistreerd worden ....

Volledigheidshalve:
U citeerde de volgende clausule uit de overeenkomst:
in geval van verbreking van de huurovereenkomst in het nadeel van de huurder, zal deze, ten titel v forfaitair vastgestelde schadevergoeding, aan de verh een som betalen die gelijk is aan drie maanden huurprijs... etc etc...

Deze clausule is enkel van toepassing als de overeenkomst door de vrederechter in uw nadeel ontbonden wordt omdat u uw verplichtingen (bijvoorbeeld betaling huur) niet bent nagekomen. Deze clausule is niet van toepassing als u de overeenkomst eenzijdig opzegt.

duma

#9 , 19 okt 2012 16:06

scorpioen, ik neem aan dat dat wel pas geldt vanaf 1 januari? Want voorlopig zit hij toch nog in een contract van korte duur? Of is dat dan drie maanden voor het einde een 3-6-9 geworden omdat er niet is opgezegd, noch verlengd?

Vandebos

#10 , 19 okt 2012 16:44

Vanaf 01/12/2012 kan u de huur opzeggen zonder rekening te moeten houden met opzegtermijn of schadevergoeding vastgelegd in het contract of art 3 par5 woninghuurwet indien het contract op datum van opzeg nog niet werd geregistreerd.

Oude Belg

#11 , 19 okt 2012 18:03

scorpioen, ik neem aan dat dat wel pas geldt vanaf 1 januari? Want voorlopig zit hij toch nog in een contract van korte duur? Of is dat dan drie maanden voor het einde een 3-6-9 geworden omdat er niet is opgezegd, noch verlengd?
Een contract van korte duur kan niet stilzwijgend worden verlengd.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

tismoeilijk
Topic Starter

#12 , 21 nov 2012 16:19

we hebben een huis gevonden en kunnen er tegen 1 april in.

moeten we NU al opzeggen of mag dit bvb 1 maand voor we vertrekken zonder schadevergoeding? we gaan wel zelf een huurder zoeken en het huis in orde brengen zoals het was toen wij huurden. (huis is niet afgebroken of zo hoor :-) maar gewoon trap herschilderen en kleine dingetjes herstellen van gaatjes in de muren.

we zouden dubbel huren dus in principe tegen 1 mei in het nieuwe huis wonen.

en dan als we 3 maand opzeg willen geven dit dus vanaf 31 januari moeten doen?

Terug naar “Huren”