Verhuurder wil huurwaarborg niet teruggeven

C&J
Topic Starter

Verhuurder wil huurwaarborg niet teruggeven

#1 , 23 aug 2012 17:15

Ik huurde tot voor kort een handelspand.
Het huurcontract is ontbonden geweest door een notaris.
In de akte staat dat de huurwaarborg moet vrijgegeven worden en er niets meer verschuldigd is.
Nu wil de verhuurder de waarborg niet vrijgeven tot ik de huurindexaties van 3 jaar betaal.
Hij heeft ze verleden jaar in 1 keer doorgerekend van 3 jaar ver. Dit ging over een bedrag van meer dan 1000 euro.
Volgens mijn weten kan hij dit wettelijk gezien niet meer vragen omdat de indexaties verjaart zijn en hij maar 1 jaar terug in de tijd kan gaan toch?
De notaris bevestigt dit maar kan hem niet dwingen om het vrij te geven, ik moet het met hem 'uitvechten' of via de rechter doen.
Iemand raad?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 24 aug 2012 00:30

Voor indexatie kan de verhuurder maar 3 maand terug gaan.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

VDG2

#3 , 24 aug 2012 00:45

Dit betreft de indexatie voor woninghuurwet. Ik meen mij te herinneren dat de termijnen bij handelshuur anders (langer) lagen. exacte termijnen ontglippen mij echter.

Reclame

Vandebos

#4 , 24 aug 2012 05:58

Noch in het gemene huurrecht noch in de handelshuur is een termijn op de terugwerkende kracht voor indexering voorzien. In theorie kan de verhuurder aldus de gehele ruk in één keer opvragen. In praktijk dacht ik dat vonnissen dit meestal tot 12 maand beperken.

C&J
Topic Starter

#5 , 24 aug 2012 09:18

Voor indexatie kan de verhuurder maar 3 maand terug gaan.
Is het niet zo dat hij bij een handelshuurcontract 1 jaar kan teruggaan?

C&J
Topic Starter

#6 , 24 aug 2012 09:19

Hoe kan ik dan mijn huurwaarborg terugkrijgen?
Ben ik nu verplicht om een advokaat in te schakelen?

Vandebos

#7 , 24 aug 2012 11:07

Lees uw huurcontract na, indien hierin een indexeringsclausle is opgenomen mag de verhuurder indexeren.

De verhuurder mag de indexering aanpassen met deze formule:

oude huurprijs*huidige index/oude index.

Indien hij nooit voordien een indexering heeft toegepast kan dat effectief een groot verschil in maandelijkse huurprijs geven.

Wat betreft achterstallen is het met een handelshuurcontract gewoonte (dacht ik) dat deze maximaal 12 maanden terug kunnen opgevraagd worden. De verhuurder dient zijn berekening dan wel te baseren op de indexcijfers toen geldig. Hij kan bijvoorbeeld niet het indexcijfer van juli 2012 gebruiken en vragen dat jullie dit verschil bijbetalen voor de periode augustus 2011-juli 2012. In dat geval dient hij het index cijfer van juli 2011 te gebruiken.

Maar in feite hoeft u zich hier niets van aan te trekken, u heeft een notariële akte door alle partijen ondertekend waarin staat dat de waarborg in zijn geheel aan u mag vrijgegeven worden. Begeef u met een grosse van deze akte naar het bankkantoor in kwestie. Zij zijn verplicht de notariële akte uit te voeren.

C&J
Topic Starter

#8 , 24 aug 2012 13:24

Hij vroeg dus de indexering voor 2008, 2009 en 2010 in 1 keer op hetzelfde moment als hij 2011 vroeg. Dit alles gebeurde in juli 2011. Ik heb de indexering voor 2011 bijbetaald zoals het hoort maar ik weigerde de vorige 3 jaren in 1 keer te betalen.
In de akte staat dat er niets meer verschuldigd is.
Ik vroeg inmiddels al aan de bank om de documenten in orde te brengen, maar wat als hij niet wil tekenen? En ik ben zeker dat hij dit niet zal willen doen...

Vandebos

#9 , 24 aug 2012 14:02

U heeft de notariële akte waarin hij reeds de vrijgave geeft. Mi. is zijn handtekening niet meer nodig.

C&J
Topic Starter

#10 , 24 aug 2012 16:02

Als dat kon waar zijn! In ieder geval heel erg bedankt hoor Vandebos voor uw raad.
Ik laat nog iets weten hoe het afgelopen is!

C&J
Topic Starter

#11 , 15 nov 2012 11:28

Ik kreeg dus inderdaad mijn huurwaarborg terug door middel van de akte.
Nogmaals bedankt voor de raad Vandebos!

Terug naar “Huren”