In het contract staat:
"...boven gemelde huurprijs is gekoppeld aan de index der consumptieprijzen. voor de indexaanpassing wordt de volgende formule gebuikt: Basishuur x nieuwe index gedeeld door basisindex"
In het verleden hebben wij nog nooit een index aanpassing gekregen. Nu kreeg ik vandaag in een brief (datum 5 november) dat de nieuwe huurprijs per 1 november 355.70 bedraagt.
Dat is ruim 35 euro per maand!!! (komt voor ons met net geboren kindje en met verlies van ons beide banen niet erg goed uit maar ja dat ter zeiden) Bovendien zijn ze aan renovatie werken in de andere appartementen bezig wat voor nog al wat overlast veroorzaakt, waardoor ik dit moment ook wat ongepast vind.
Ik snap dat, volgens het contract, er recht is op een index aanpassing, maar mag dat:
A, Nog na 3maanden na verjaardag van het contract. Ik lees namelijk dit:
enVoor contracten gesloten vanaf 1/1/1984 mag de aanpassing van de huurprijs slechts éénmaal per jaar gebeuren : namelijk op de verjaardag van de inwerkingtreding van de huurovereenkomst.
B, Met zulke grote sprongen omhoog gaan.Bij woninghuur heeft het verzoek tot indexering ten hoogste 3 maanden terugwerkende kracht.
C, kan dit rede zijn om het contract op te zeggen? (aangezien ik voor een nieuwe baan misschien moet verhuizen/emigreren)
Alvast bedankt voor jullie tijd, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.