Vergoeding na maand zonder warm water/verwarming

Krikke007
Topic Starter
Berichten: 19

Vergoeding na maand zonder warm water/verwarming

#1 , 03 nov 2012 18:02

Beste,
wij hebben een huurcontract afgesloten vanaf 1 oktober 2012. Sinds de eerste dag bleek er iets mis te zijn met de verwarmingsketel, onmiddelijk melding van gemaakt maar noch het immokantoor, noch de huisbaas of zijn contactpersoon trokken het zich aan. Na een maand waren er nog geen stappen ondernomen door de verhuurder (ook na 2 aangetekende brieven en talloze telefoons met immokantoor en hem en een bezoek aan de huurdersbond).Er werd wel telkens belooft dat er iemand ging komen kijken. Wij hebben de 29e oktober zelf een loodgieter laten komen, en hij wist te zeggen dat deze ketel niet mocht gebruikt/ verkocht of herstelt worden op de Belgische markt omdat die niet gekeurd was. De ketel was zoiezo volledig stuk omdat die nooit was onderhouden en hij zou hem moeten vervangen. Eerder die maand was er iemand via het immokantoor gestuurd (iemand van het loodgietersbedrijf van m'n huisbaas nota bene !!) maar "had niet gezien" dat die ketel niet gekeurd was. Hij wist enkel te zeggen dat de ventilator stuk was en dat die moest besteld worden. ( na 2 weken wachten en via veel omwegen te weten gekomen dat er nooit iets besteld is geweest, en NIEMAND die van iets wist.)
Na 3 weken sprak ik hem aan over een vergoeding voor de gelede schade (élke dag ergens anders gaan douchen, met 2 kleine kinderen, elke morgend 15°c binnen, appartement moeten opwarmen met tientallen kaarsen etc.). Hiervan wou hij niet weten, "we woonden er al voor niets". Uiteindelijk heb ik al half september de volledige huur, 750€, voor oktober kunnen ophoesten voor een appartement dat niet in orde was!!
In de loop van volgende week komt mijn loodgieter de nieuwe ketel installeren ( waarvoor de huisbaas via mail zijn toelating voor heeft gegeven).

Kan ik via de vrederechter met hem tot een overeenkomst komen ivm een vergoeding of moet ik het gewoon maar slikken,die maand zonder warm water en verwarming?
Aan het einde van dit verhaal heeft hij eigenlijk geen poot moeten uitsteken, buiten het betalen van de nieuwe verwarmingsketel.

Bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
koen999
Berichten: 730

#2 , 03 nov 2012 18:47

wanneer heeft u de huisbaas in gebreke gesteld per aangetekend schrijven dat u geen verwarming/warm water had?

Krikke007
Topic Starter
Berichten: 19

#3 , 03 nov 2012 18:52

Vanaf dag 1 telefonisch via immokantoor omdat we de huisbaas zélf er niet mee mochten lastig vallen. Met hem mochten we in principe nooit contact hebben. We hebben dan ook geen tel.nr. of officieel adres van hem. Het contract staat op zijn naam en op het adres van z'n bedrijf. Na veel gedoe een aangetekend schrijven verzonden maandag 15 oktober. En voor het eerst dan telefonisch contact gehad 4 dagen later, met zijn standpunt over een tegemoetkoming.

Reclame

freelance
Berichten: 2615

#4 , 03 nov 2012 22:05

Een zeer laks reagerend immokantoor ( gemakkelijk centen binnenhalen ) , maar u hebt een overeenkomst met uw huisbaas/eigenaar dewelke op uw contract staat .
Is de tegemoetkoming van eigenaar dan voldoende voor u , of niet ?
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Krikke007
Topic Starter
Berichten: 19

#5 , 03 nov 2012 22:49

Ja natuurlijk, hoewel het ook grotendeels aan de laksheid van de immo ligt. Wat stelt u dus voor?

freelance
Berichten: 2615

#6 , 04 nov 2012 00:07

- Burgerlijk Wetboek, Boek III, Titel VIII, Hoofdstuk II, Afdeling 2. Regels betreffende de huurovereenkomsten met betrekking tot de hoofdverblijfplaats van de huurder in het bijzonder.
uit Art. 2 : Indien de door de vorige leden voorgeschreven voorwaarden nier zijn vervuld, heeft de huurder de keuze of wel de uitvoering te eisen van de werken die noodzakelijk zijn om het gehuurde goed in overeenstemming te brengen met de vereisten van het eerste lid, ofwel de ontbinding van de huurovereenkomst te vragen met schadevergoeding.
In afwachting van de uitvoering van de werken, kan de rechter een vermindering van de huurprijs toestaan.)

Indien u genoegdoening verkregen hebt van de verhuurder , zal bovenstaand artikel niet veel meer opbrengen , maar het kan nooit kwaad dit achter de hand te houden .
Zoals gezegd : bij eventueel volgende geschillen brengt u best de verhuurder zelf aangetekend op de hoogte .
Is er trouwens een plaatsbeschrijving opgemaakt ?
"Huisbaas heeft in mail toestemming gegeven voor installeren nieuwe verwarming "
Om nieuwe problemen te vermijden i.v.m. de kosten daarvoor , best uw loodgieter daarvan op de hoogte stellen , wat betreft facturatie .Tenzij u andere compensaties krijgt door verhuurder .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Terug naar “Huren”