Einde huuropzeg

Thomas04
Topic Starter

Einde huuropzeg

#1 , 26 okt 2012 12:40

Ik ben enige tijd geleden door mijn huiseigenaar opgezegd voor een periode van 6 maanden, wettelijk alles in orde.

Op dit moment wonen ik, mijn ex en mijn zoontje nog samen, echter, het is de bedoeling dat we nadien apart gaan wonen.
Ikzelf heb intussen al een andere woonst gevonden, en zal voor het einde van de opzegtermijn (30/11) verhuist zijn,
echter, mijn ex heeft tot nu toe nog niets kunnen vinden.
Omdat ik vrees dat zij geen andere woonst zal hebben tegen 30/11, en alles in het huidige appartement op mijn naam staat, vrees ik dat ik eventueel zou moeten opdraaien voor kosten die kunnen voortvloeien uit het feit dat zij niet binnen de gestelde termijn de woning heeft verlaten.

Is er een mogelijkheid voor mij om mij juridisch in te dekken, zodat de eigenaar omwille van het feit dat mijn ex niet tijdig is verhuist, geen kosten op mij kan verhalen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 okt 2012 18:26

Wie heeft huurcontract getekend?

Thomas04
Topic Starter

#3 , 26 okt 2012 19:56

Wie heeft huurcontract getekend?
Huurcontract van appartement in opzeg staat op mijn naam, ik woonde hier al 10 jaar voor zij bij mij is ingetrokken.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 okt 2012 17:18

Dan bent u de enige die een contractuele binding heeft met de eigenaar/verhuurder.
Maar tegenover uw zoon hebt u zo wie zo onderhoudsverplichting.
Tegenover uw ex .... wat was de band ( gaande van huwelijk tot feitelijk samenwonend).
In alle gevallen is de woning op dit ogenblik de gezinswoning.
Bij huwelijk is de vrederechter bevoegd om voorlopige maatregelen te treffen en de gezinswoning ongeacht eigenaar/huurder aan een partij toe te wijzen. Artikel 223 van het Burgerlijk Wetboek.
Indien niet gehuwd (voorzitter Rb 1ste aanleg)

Uw ex kan met de verhuurder mogelijk een nieuw contract afsluiten.
Indien ze dit niet doet wordt het een bezetting ten bede en zal de eigenaar naar de vrederechter moeten stappen.
Mogelijk gaat die wel akkoord voor een korte periode.

Staat het pand al terug te huur?
Dat zijn zowat de mogelijkheden die zich kunnen voordoen.

Thomas04
Topic Starter

#5 , 28 okt 2012 10:41

Het klopt, ik ben de enige die een contract heb afgesloten, en ik ben ook degene die correct op tijd de woning zal verlaten.

Wij waren samenwonend, niet getrouwd, geen samenlevingscontract.
I.v.m. onze zoon, er gaat een co-ouderschapsregeling in voege van zodra we niet meer op hetzelfde adres wonen, zijnde de datum van mijn verhuis,
de papieren hiervoor zijn opgesteld en zullen voorgelegd worden aan de jeugdrechtbank op bekrachtigd te worden.

De eigenaar/verhuurder heeft alle bewoners van de verschillende appartementen in dit huis opgezegd vanwege een renovatie.
Na de renovatie, die enige maanden zal duren, zullen de verschillende appartementen te koop worden aangeboden, er is geen mogelijkheid deze zelf te kopen wegens ver over mijn/haar budget.

Indien mijn ex de woning niet tijdig verlaat, is er idd de mogelijkheid dat de eigenaar stappen onderneemt op mijn ex te dwingen de woning te verlaten.
Hierbij kom ik terug op mijn oorspronkelijke vraag, is er een kans dat de eigenaar de kosten hiervan (deels) op mij kan verhalen, zo ja, is er een mogelijkheid om er voor te zorgen dat ik dat kan voorkomen.

Er is ook nog de huurwaarborg die ik dien te recupereren, kan hij die inhouden vanwege het niet tijdig verlaten van de woning door ex?

sloeberken

#6 , 28 okt 2012 12:25

Dit hangt af hoe je samenwoonde.

Bron: Notaris.be

Feitelijk samenwonenden
Enkel de partner die het contract heeft ondertekend, is gebonden. Hij is alleen verantwoordelijk voor de betaling van de huurprijs, hij kan alleen de huur opzeggen zonder instemming van de andere. In geval van zijn overlijden heeft de inwonende partner geen aanspraak op de woning: de huiseigenaar kan de huurovereenkomst opzeggen. De andere partner heeft dus geen enkel recht, doch ook geen enkele plicht.

Wettelijk samenwonenden
Louter door het feit van de samenwoning, wordt de andere partner van rechtswege medehuurder en is hij dus mee verantwoordelijk voor de betaling van de totale huurprijs. Bij overlijden heeft de langstlevende partner dan wel als enige het recht op de huur van de gezinswoning.
De bescherming van de gezinswoning vervalt echter automatisch bij het einde van de wettelijke samenwoning (verklaring Burgerlijke Stand) zodat vanaf dat ogenblik enkel de effectieve bewoner nog moet instaan voor de intussen verschuldigde huur.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Huren”