hoe werkt de boete voor vroegtijdig vertrek exact?

jolija
Topic Starter

hoe werkt de boete voor vroegtijdig vertrek exact?

#1 , 30 sep 2012 17:59

Hallo allemaal, ik begrijp niet genoeg van een 3-6-9 contract.
November 2011 ben ik in mijn appartement gekomen, huurcontract ondertekent etc. Dit dan voor zogeheten 3 jaar, echter nu moet ik vanwege omstandigheden verhuizen en dus uit mijn appartement. Wat moet ik dan exact betalen en hoe doe ik zo'n opzeg?

Wat ik begreep uit het contract is dat je in het eerste jaar 3 maanden huur betaald boete, 2e jaar 2 maanden en 3e jaar 1 maand.
Maar is dit dan bovenop een opzegtermijn of hoe zit dat?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 sep 2012 19:01

Hebt u een contract voor drie jaar of voor negen jaar?

Franciscus

#3 , 30 sep 2012 20:03

Dit al eens lezen:

rond blz 60 staan er schema's
http://justitie.belgium.be/nl/publicati ... -179698-64" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

Vandebos

#4 , 30 sep 2012 22:09

Kijk eerst zorgvuldig na of u een huurcontract heeft gesloten van negen of drie jaar.
indien een driejarig contract zal u het contract zelf moeten nalezen op opzegregels. De wetgeving voorziet immers geen vaste opzegregels voor een contract van bepaalde duur. In het algemeen worden dezelfde regels gevolgd als bij een negenjarig contract, een opzeg van drie maanden die begint op de eerste van de maand volgend op de kennisname van de opzeg en een schade vergoeding van drie, twee of één maand naargelang de opzeg eindigt in het eerste, tweede of derde jaar. Mocht de zaak voor de vrederechter komen dan is dit ook de standaard wijze van opzeg bij vonnis voor een contract van bepaalde duur.

Voor een negenjarig contract dient u eerst te verifiëren of het wel of niet geregistreerd werd. Dit kan u doen bij uw lokale registratie kantoor. In de link onderschrift is een pdf bestand die u helpt uw kantoor te vinden. U mag tevens steeds via pb uw stad en straat doorzenden, opzoeken is vijf seconden werk... Vraag onder geen beding deze informatie aan de makelaar of de verhuurder, deze kunnen immers nog steeds laattijdig registreren...

Indien het contract niet werd geregistreerd kan u opzeggen wanneer u wenst met de termijn die u wenst en komt de schadevergoeding te vervallen.

Indien geregistreerd dient u op te zeggen met drie maand, die begint te lopen op de eerste van de maand volgend op de kennisname van de opzeg en een schade vergoeding van drie, twee of één maand naargelang de opzeg eindigt in het eerste, tweede of derde jaar. Indien de opzeg eindigt in het vierde jaar of verder is er geen schadevergoeding voorzien.

Wat betreft het geven van de opzeg:

- verricht deze altijd aangetekend, dat is uw belangrijkste bewijs bij betwisting.
- Speel geen spelletjes met de datum, verstuur deze niet op de laatste dagen van de maand, als de huurder hem pas aangeboden krijgt in de nieuwe maand heeft u nog een maand extra opzeg aan uw broek (rok)...
- Vermeld in het schrijven duidelijk wanneer de opzeg ingaat (de eerste van de maand x) en wanneer deze eindigt (de 28 (30 of 31ste van de maand y).

jolija
Topic Starter

#5 , 30 sep 2012 23:08

Het is een 3 jarig contract met de optie om verlengd te worden.

Nu mijn contract is ingegaan op midden november 2011 (de exacte datum moet ik even opzoeken straks) dus dit zou betekenen dat als ik nu nog voor november opzeg, dus in het 1e jaar, ik nog zowel verplicht ben om dan 3 maanden huur te betalen (ivm de 3 maanden opzegtermijn) als ook daar bovenop nog een boete twv 3 maanden huur?
Dus eigenlijk een soort van 6 maanden...?

:( dat is wel heel erg veel geld..

En als ik nu wacht tot na het 1e jaar, dus nog 1,5 maand met de opzeg..dan komt het dus op hetzelfde neer want dan betaal ik nog 2 maanden huur ivm 2 maanden opzeg termijn plus daar bovenop een 2 maanden huur.

Is het ook mogelijk om dan ipv letterlijk die boete te betalen te zeggen dat de huisbaas de huurwaarborg mag houden? (ik heb nl toen ik erin ging 3 maanden huurwaarborg betaald)

scorpioen

#6 , 30 sep 2012 23:34

Als het een contract van drie jaar is kan u niet zomaar opzeggen. Een contract van bepaalde duur (maximum drie jaar) kan in principe niet voortijdig worden opgezegd, tenzij die mogelijkheid in het huurcontract staat. Dan moet u ook in het huurcontract lezen onder welke voorwaarden dit kan en wat u moet betalen. Dan geldt dus niet wat in de wet staat (drie maanden vergoeding bij einde huur in eerste jaar enz ...)

U gaat dan best eens met de eigenaar praten om te zien onder welke voorwaarden u de huurovereenkomst kan beëindigen. U kan bijvoorbeeld voorstellen zelf een andere huurder te zoeken.

Xastheron

#7 , 01 okt 2012 10:29

Leg hen ook duidelijk uit welke de "onvoorziene omstandigheden" zijn. Op mensen hun gemoed inspelen is niet echt proper, ze zijn ook niet verplicht om medelevend te zijn, maar het is het proberen wel waard. Let wel dat je er rustig en sereen blijft en niet (te) kwaad wordt wanneer ze doodleuk zeggen "dat dit hun probleem niet is".
Je kan ze ook voorstellen om zelf op zoek te gaan naar een nieuwe huurder en/of zoekertjes plaatst op immo sites (veronderstellend dat men niet via makelaar verhuurt, want die neemt dit gewoonlijk voor zijn regeling), maar zorg dan wel dat je de verhuurder erbij betrekt wanneer je een (of enkele) geschikte kanditaat (kandidaten) vindt.

Terug naar “Huren”