Alvast bedankt om dit te lezen, ik zal het zo kort mogelijk proberen te houden.
Ik ben vorig jaar met mijn partner een huurcontract aangegaan 3-6-9 bij een immokantoor. Al vlug vielen ons een hele boel verborgen mankementen aan het appartement op, maar volgens de huurder moesten we zelf opdraaien voor de kosten hiervan, wat we dan ook hebben gedaan, een halve renovatie.
Na enkele maanden kregen wij opeens een ernstig vocht en schimmelprobleem in de woonkamer maar vooral in de slaapkamer. Verhuurder langs geweest voor vocht op te meten en er was idd vocht tot in de helft van de muur. Enig advies, meer verluchten, dit was nog in de zomer dus ramen stonden bijna de hele dag en nacht open wanneer we in de woonst aanwezig waren. Het schimmelprobleem werd alleen erger.
Gemeente gecontacteerd, die hebben iemand gestuurd en deze persoon stelde een ernstig vochtprobleem vast en ging Wonen-Vlaanderen contacteren.
In die periode is een andere verhuurder nog eens langs geweest om het vocht op te meten en zei dat het gewoon een condensprobleem was maar dat de woonst niet voorzien was van ventilatie, we konden enkel de ramen laten open staan, ook overdag Die ramen gingen iets te ver open en in die periode was er al 3 keer in de appartmenetenblok en nog meerdere keren in de straat ingebroken, dus we waagden ons er niet aan de ramen ook laten open te staan wanneer we tijdens de dag gingen werken.
Toen Wonen-Vlaanderen langs kwam zaten we al meer dan een half jaar met een schimmelprobleem op de slaapkamer. Met één muur die zwart zag van de schimmel, ook al verwijderde we deze maandelijks opnieuw doordat we problemen met onze gezondheid begonnen te ondervinden.
We gebruikte toen zelfs de woonkamer om te slapen.
Volgens Wonen-Vlaanderen was er geen vocht meer te bespeuren.
Hiermee was de kous meteen af, we hadden geen voet om op te staan en de andere mankementen die we al deels hadden verholpen waren te minimalistisch voor genoeg strafpunten te krijgen.
Ik moet u niet vertellen dat de relatie tussen huurder en verhuurder op een vijandig pitje stond, vooral de verhuurder vond het fijn om ons steeds tot het uiterste te drijven met af en toe een kleine pesterijen.
Uiteindelijk hebben ik en mijn partner na een moeilijk jaar (want zo'n problemen hebben een grotere invloed op je leven dan je zou denken, slaap tekort, extra stress, etc) besloten om onze opzeg te doen aangezien er van nergens hulp kwam. En als kers op de taart had de huurder de huur ook nog eens verhoogd met 27euro/maand, terwijl de oude huur al enorm hoog lag.
Dus we hebben een groot deel van ons spaargeld in de opzegkosten gestoken.
Toen de datum naderde voor te verhuizen hebben we de week voor verhuis een mailtje gekregen waarop het immo kantoor vroeg tot wanneer we nodig hadden. We vroegen tot de laatste dag als het kon tegen de avond, liefst rond 18u.
2 werkdagen voor onze verhuis hebben ze ons per mail laten weten dat we de laatste dag om 13u in de namiddag buiten moesten zijn. We konden geen verlof krijgen om dagen er voor te verhuizen, dus hebben we enkele nachten zitten verhuizen en tijdens de dag gingen we werken. Enkel de laatste dag hadden we beide vrij, dus vroeg begonnen, uiteindelijk naderde 13u maar we hadden alles nog niet kunnen verhuizen, ook dankzij werken die net voor de deur plaats vonden waardoor we niet weg konden met onze spullen die waren ingeladen.
Uiteindelijk kwam de verhuurder er aan maar we hadden alles nog niet weg gekregen. uiteindelijk was het 17u voor alles weg was en het meeste van onze spullen stonden letterlijk tussen de werken op het straat uitgestald.
Nu krijgen we via mail een afrekening van de verhuurder voor een belachelijk bedrag van 900euro, voor alle kleine mankementen waar wij al mee leefden sinds we het huurde van de vorige huurder nog. In deze prijs zit 450euro omdat het niet goed genoeg was schoongemaakt. 75euro om de garage te huren als opslagplaats omdat er nog een kartonnen doos stond, van de vorige huurder die daar altijd al heeft gestaan. En de rest voor nog een hoop absurde mankementen, zoals de koelkast die niet was schoongemaakt. In het appartement was in de eerste plaats geen koelkast voorzien, dit was een koelkast die wij hadden aangekocht maar we hebben deze niet meer kunnen weghalen omdat de verhuurder ons nog langer toegang ontzegde.
En omdat de groene bak, die op mijn naam staat en die wij huurden, omdat deze niet leeg was gemaakt voor de nieuwe huurders.
Een waterkraan die defect was, terwijl we die diezelfde dag nog hebben gebruikt en toen werkte die zoals die normaal zoals die altijd al werkte.
De avond van de verhuis hebben we ontdekt dat al onze kookpotten daar waren achtergebleven, maar toen we savonds bij de nieuwe huurders gingen vragen of ze deze nog hadden zeide ze dat de verhuurder deze naar het containerpark ging brengen, dit waren ook nieuwe spullen voor ongeveer 250euro of meer.
Is er iets dat wij kunnen beginnen hiertegen of moeten we weer gewoon betalen ? We vinden dat we al meer dan genoeg vergoeding hebben betaald en opofferingen hebben gedaan, maar ze blijven als bloedzuigers echt het laatste uit ons zuigen. Want indien we dit niet betalen willen zij onze waarborg uiteraard niet vrijgeven.
Ik en mijn partner zijn echt ten einde raad en overgestresseerd door dit gedoe en we willen dit hoofdstuk gewoon kunnen afsluiten en voorgoed achter ons laten.
En ik begrijp niet dat verhuurders met zo'n praktijken wegkomen, hebben wij als huurder dan helemaal niets van rechten ? Het begint gewoon onmenselijk te worden.
Nog enkele details:
Voor wij er woonden hadden de vorige huurders blijkbaar ook al een vochtprobleem. De persoon die voor de plaatsbeschrijving kwam was zeer goed gekend door de eigenaar, kan hij dan wel als onpartijdig worden gezien, toen wij er introkken is er uiteraard niemand van buitenaf een plaatsbeschrijving komen doen. En de desbetreffende appartementenblok telt 13 appartementen, in dat ene jaar dat we hier woonden zijn al deze appartementen van huurder veranderd en nieuwe huurders spraken na enkele maanden ook al weer om er zo snel mogelijk te verhuizen. Dit heb ik bij de gemeente ook gemeld, maar geen haan die er naar kraait.
Naar mijn mening is dit gewoon omdat de verhuurders echt stinkend rijk zijn en bij wijze van spreken kunnen doen wat ze ook maar willen.
Alvast enorm bedankt voor eventuele hulp, advies en uiteraard voor uw tijd!