#1 , 06 sep 2012 21:54
Vorig jaar begin juli heb ik samen met mijn toenmalige vriend een huis gehuurd. Nu een jaar later, halfweg juli ging het niet meer tussen ons en besloten we een einde te maken aan onze relatie. Geen van ons beiden zag het zitten om in het huis te blijven wonen vanwege de hoge huurprijs (700euro).
We hebben de huisbaas op de hoogte gebrachte,eerst via aangetekende brief en dan is hij op gesprek gekomen. Hij was ermee akkoord dat we zelf een nieuwe huurder zouden zoeken en dat we dan zonder verbrekingsvergoeding zouden vertrekken (zoals ook in ons contract stond). We hadden op die moment 1 maand huurachterstal doordat de baas van mijn ex-vriend failliet was gegaan en hem dus 2 maanden niet had uitbetaald. Hij zei dat we wel zouden zien hoe we dit zouden oplossen, maar toen liet hij uitschijnen dat het niet veel uitmaakte of hij die maand wel of niet kreeg.
We hebben veel kandidaat-huurders gehad en hij heeft er dan iemand uitgekozen (half augustus). Hij heeft dan (zonder dat wij het wisten) beslist dat die mensen er in konden vanaf 1 september. Wij hadden dus maar 2 weken de tijd om alles in orde te brengen en te verhuizen. Gelukkig kon ik snel terecht bij mijn ouders en mijn ex in een leegstaand huis van zijn nieuwe baas.
De 3e week van augustus hebben we dan herstellingswerken uitgevoerd, ook al was de schade niet door ons gemaakt. (nieuwe houten balustrade gezet op het terras (het hout was rot en mijn zoontje was er door gevallen waardoor de balk in 2 was) en nieuwe afkasting aan het raam (die de plaatser van het rolluik stuk had gemaakt). Ook hebben we nieuw behang gekocht voor in de living en de hal + lijm en we hadden dan afgesproken met de nieuwe huurders dat zij zouden behangen. Die week is er ook een ruit gesneuveld aan de voordeur (de deur was toegeslagen met de wind) en de huisbaas had gezegd dat hij de helft van de kosten zou betalen.
waar wij het ook moeilijk mee hadden is, dat hij van 15 augustus tot en met 24 augustus elke dag in dat huis was terwijl wij er niet waren. Hij kwam behang afdoen op de badkamer en daar verven en ook in de living een muur met schimmel oververven. Zijn afval liet hij gewoon liggen voor ons (behang in het bad, verfspullen op onze kasten,...) Hij verwittigde niet eens dat hij kwam, als ik of mijn ex dan thuiskwamen zagen we dat hij geweest was of dat hij nog bezig was. Van privacy was echt geen sprake meer.
20 augustus vraagt de nieuwe huurster een sleutel van het huis, omdat ze al spullen willen verhuizen want ze willen zo snel mogelijk weg uit het andere huis om daar geen huur te moeten betalen. Wij vonden dat dit niet kon, aangezien mijn ex er op dat moment woonde en hij geen wildvreemde in dat huis wou als hij niet thuis was.
De dag erna komt de huisbaas langs en zegt dat hij het slachtoffer is van onze kuren, want als de nieuwe huurders geen sleutel kregen konden ze er niet in op 1 september, maar pas 1 oktober.
24 augustus dan toch de sleutel van de garagepoort gegeven,omdat de huisbaas echt vervelend begon te doen, met de afspraak dat ze hun spullen al in de garage konden zetten. Zaterdag 25 augustus ga ik mijn ex helpen verhuizen (de grote spullen, de bedoeling was dat hij nog een weekje in dat huis ging blijven) en toen we terug kwamen van de eerste rit stond de woonkamer en keuken al propvol met spullen van hen. Opeens komen ze daar aan en zeggen ze dat het zo afgesproken was met de huisbaas en dat ze de nacht gingen doorwerken om alles verhuisd te krijgen. We stonden daar met onze mond vol tanden, want niemand had ons verwittigd.
De verhuis verliep dus niet van een leien dakje omdat we nog spullen uit de keuken en woonkamer en tuin moesten verhuizen terwijl al hun spullen in de weg stonden. We hebben dan tot 's nachts doorgewerkt om alles weg te krijgen zodat hij ginds al kon gaan slapen.
Ik vond dit helemaal niet kunnen en heb dan ook een kwade sms gedaan naar de huisbaas (eerst gebeld maar hij nam niet op). En ik heb dan ineens gevraagd wanneer we konden afspreken voor de rest van de sleutels af te geven en de huurwaarborg. Toen zei hij dat hij eerst die huurachterstal wou en dat we dan pas verder konden praten.
Mijn antwoord was dat ik dan zeker geen volledige maand wou betalen, aangezien de nieuwe huurders er een week eerder in zitten en ons contract liep tot 31 augustus. Zijn antwoord: die week betaal je erbij voor de extra kosten die gemaakt zijn. Maar die extra kosten kan hij niet bewijzen, want er is geen plaatsbeschrijving opgemaakt op het einde, alleen in het begin.
Dus ja, ik zei dat hij dan zijn deel waar hij nog recht op had kon krijgen als we de huurwaarborg gingen halen. Dat was goed voor hem. Vorige maandag gaan we dus samen met hem naar de bank en ik zeg tegen de bankbediende hoe de verdeling moet gebeuren. Hij reageert daarop dat het voor ons is. Wij keken elkaar vragend aan, maar zeiden niks. Alles op mijn rekening gestort, we gaan naar buiten, huisbaas vertrekt ook zonder nog iets te zeggen. Een uur daarna heb ik een bericht op mijn voicemail van hem dat hij die volledige maand huur nog te goed heeft en vandaag een sms dat we aan de huur moeten denken omdat hij anders 2 aangetekende brieven moet sturen en dat dat tijd en energieverspilling is.
Mijn vraag is nu, wat moet of kan ik hiermee doen? Zijn we verplicht die volledige maand huur nog te betalen?
Ik heb een document opgemaakt waar op staat wanneer de nieuwe huurster de sleutels heeft gekregen en vanaf wanneer de woning toegankelijk was voor hun (de 25e dus). Ik wou er op zetten dat ze er van toen al woonden, maar dat wou ze niet tekenen omdat ze geen problemen wou met de huisbaas.
Ik wil dit niet laten escaleren, maar wil wel gerechtigheid.
Sorry voor het hele lange verhaal, maar zo kon ik de situatie schetsen en hopelijk kan ik hier goede raad krijgen.
Groetjes