Huurwaarborg verekening

Dendany
Topic Starter

Huurwaarborg verekening

#1 , 23 sep 2012 20:39

Beste,

Mijn vraag gaat over eventuele kosten die de verhuurder mag inhouden van de waarborg.
Het betreft een 1 jarige contract die eenmaal verlengd is geweest voor dezelfde duur. Wij hadden een mondelinge opzeg, bijna 4 maanden voor afloop, gedaan bij de 'oude verhuurder' (gebouw is tijdens de opzeg verkocht geweest), 2 maanden voor afloop een sms en 1.5 maanden voor afloop een AS aan hem.
De 'nieuwe verhuurder' heeft dit AS ook ontvangen via de 'oude verhuurder' en heeft toen bij ons mondeling geeist dat we de makelaars kosten en eventuele leegstand van 1 september tot her-verhuur zouden betalen. Hij heeft toen direct een makelaar ingeschakeld om het appartement opnieuw te verhuren.

- 31 augustus hebben wij de sleutels ingeleverd en hebben we een document laten ondertekenen door het immokantoor dat alles het appartement in goede staat was overgedragen en dit zonder enig voorbehoud.

- Vandaag 23 september krijgen wij een mailtje dat zij geen reactie hebben gegeven op zijn AS (nooit ontvangen, zou afgelopen week verstuurd zijn geweest). Hij eist dat wij de kosten van het immokantoor betalen (=1 maand huur * 21% btw) + de kosten van leegstand (is een halve maand).

1) De huurwaarborg heb ik dus nog niet ontvangen. Ik was van plan om morgen een AS te sturen met het verzoek de huurwaarborg binnen 7 werkdagen vrij te geven. Wat kan ik nu het beste doen? En wat dat AS, wat moet ik verder in zetten? Dat hij geen huur mag verrekenen met de waarborg? Dat hij conform de huurwet art 5, ter geen kosten van her-verhuur mag door rekenen?
2) Mag hij die halve maand huur ons aanrekenen?
3) Omdat hij het appartement via het immokantoor direct te huur zette, ging hij toch akkoord met onze opzeg?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 sep 2012 10:29

Wat staat er in Uw contract ivm opzegmogelijkheden?

Dendany
Topic Starter

#3 , 24 sep 2012 10:56

Er staat wel in dat ik via AS moet opzeggen 3 maanden voor datum. Wat betreft opzegvergoeding staat er niks in, aangezien het een contract van korte duur is dat verlengd is geweest. In theorie kan men dus ook zeggen dat we vanaf 1 september in een 3-6-9 zouden overgegaan zijn. Maar het contract is niet geregistreerd. Bovendien zei de 'nieuwe verhuurder' steeds dat we weer een contract van korte duur zouden krijgen.

Reclame

Vandebos

#4 , 24 sep 2012 11:01

Exacte ingangsdatum eerste huurcontract?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 sep 2012 11:02

http://justitie.belgium.be/nl/publicati ... -179698-64" onclick="window.open(this.href);return false;

Dendany
Topic Starter

#6 , 26 sep 2012 22:14

Einddatum van het contract is 31/08/2012 (start was 01/09/2010)

Terug naar “Huren”