huurcontract staat niet op mijn naam

mickey1978
Topic Starter

huurcontract staat niet op mijn naam

#1 , 26 sep 2012 08:43

hallo

mijn vorige vriend en ik huurden samen een appartement
het huurcontract staat enkel op zijn naam
hij woonde hier sedert 1/12/2010
ik woon hier sedert 1/4/2011
op 29/02/2012 is hij vertrokken de huisbaas is hiervan op de hoogte
maar wil het contract niet op mijn naam zetten
ik mag hier wel blijven wonen maar met mijn ex vriend zijn contract
ik heb dus niets op mijn naam maar betaal wel telkens huur van rek op mijn naam en de duidelijke vermelding huishuur naam adres
nu is mijn vraag
"moet IK opzeg doen indien ik wil verhuizen?"
en zoja hoelang?

hartelijk dank

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 26 sep 2012 09:01

deze situatie heeft voor- en nadelen:
De huurbaas heeft enkel een contract afgesloten met je ex en die is dus verhuisd.
Theoretisch gezien:
In geval dat jij wil vertrekken: stap jegewoon op: want er is tussen jou en de huurbaas géén contract. Alleen zou er sprake kunnen zijn van een mondeling huurcontract: maar zelfs dat is bizar want het goed is alreeds verhuurd aan je ex.
In geval dat de huurbaas je er uit wil: ben je neit beschermd door de huurwetgevingwant je hebt geen huurcontract met hem. Je zou je ook kunnen beroepen op een mondeling huurcontract (en bewijzen met de bakafschriften dat je betaalde)
Hoe dan ook een niet koosjere situatie die vroeg of laat problematisch zou kunnen zijn.
als je er graag woont en de huisbaas is ok; vraag hem waarom hij niet geneigs is een nieuw contract met je af te sluiten:wijs hem er op dat ingeval van opzeg of wat danook: dit héél nadeling kan zijn voor hem (geef het voorbeeld dat je van de ene dag op de andere kan opstappen)
De huurwetgeving beschermt nu eenmaal zowel huurder als verhuurder.
Luister goed naar zijn antwoord: zelfs als hij de ware reden niet meedeelt, zit het wel verscholen in hoé hij antwoord :-)

mickey1978
Topic Starter

#3 , 26 sep 2012 19:16

hartelijk dank voor uw reactie

Reclame

Terug naar “Huren”