Provisionele kosten misleidend

Popo123
Topic Starter

Provisionele kosten misleidend

#1 , 16 sep 2012 21:11

Hallo,

Wij wonen met twee in brussel op appartment voor het eerste jaar. Naast de maandelijkse huur, betalen we 175 euro provisie elke maand (water, verwarming, electriciteit en gemeenschappelijke kosten). Bij de eindafrekening van dit jaar, hebben we opeens nog een rekening van 1500 euro voorgeschoteld gekregen. Hierdoor zouden de werkelijke kosten eigenlijk op 300 euro per maand uitvallen. Uiteraard, moesten we dit bij aanvang geweten hebben, hadden we dit appartement niet genomen.
Ter informatie:
We wachten nog steeds op de gedetailleerde rekening (kregen enkel een vage afrekening van de kosten te zien).
We hebben amper electrische toestellen (tv, laptop en stereo).
De chauffage heeft nauwelijks aangestaan.
Enkel waterverbruik voor afwas en douche.

Twee vragen:
Staat er iets in de wet dat dit soort misleiding verbiedt (provisie versus echte kosten)?
Kunnen we deze rekeningen aanvechten moest ze toch "correct" zijn? Want ik ben er zeker van dat we gedurende het hele jaar zeer zuinig geweest zijn. En ik heb nog al zaken gelezen dat Caloribel niet echt accuraat is.

Groeten,

Popo123

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 16 sep 2012 21:31

Er staat niets in de wet betreffende verhouding tussen voorschot en afrekening.
U kunt afrekening enkel aanvechten indien er fouten in de afrekening zitten.
300 EUR per maand lijkt me normaal indien er ook uw verwarming en uw electriciteitsverbruik in zit.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Xastheron

#3 , 17 sep 2012 08:53

Hangt ntl ook af van of er met individuele dan gemeenschappelijke tellers gewerkt wordt.
Indien gemeenschappelijke en u verwarmt niet, dan verwarmen uw buren meer (omdat ze met een koude muur zitten). Bijgevolg betaal jij ook voor datgene dat jouw buren extra hebben verwarmd. Zit er dan nog eens een oud vrouwtje dat het graag 28°C heeft op haar al dan niet slecht geïsoleerd appartement... En heb je een andere buur met smetvrees die 15x per dag onder de douche kruipt...
Iedereen zal dan volgens de vooropgestelde verdeelsleutel deze kosten mee betalen.

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 sep 2012 11:22

Heb je bij aanvang van de huur een EPC ontvangen? Sedert 01.11.2011 is dit nl ook wettelijk verplicht in het Brussels gewest.
Zijn er tussenmeters voor warm en koud water en staan er caloriemetertjes op de radiatoren?

Popo123
Topic Starter

#5 , 17 sep 2012 12:45

Bedankt voor alle reacties.
Maca105: We hebben geen EPC ontvangen bij aanvang van de huur. Kunnen we hier iets tegen beginnnen?
Ik zie caloriemetertjes op onze radiatoren en er is ook een metertje (zo zegt toch de huurbaas) om het verbruik van het water to monitoren.

De electriciteit en gemeenschappelijke kosten lijken me ok, hoewel aan de hoge kant (electr: 750 euro/jaar). Het is caloribel dat absurd lijkt (2600 euro/jaar).
Het is nog altijd wachten op de detailrekeningen, maar ik vrees dat de bedragen hierop wel correct zullen zijn.

Groeten,

Popo123

mava105
Juridisch actief: Nee

#6 , 17 sep 2012 15:53

Verhuurder moet u alle dokumenten laten inkijken die gebruikt zijn voor de opmaak van de afrekening door caloribel.
Heb jij ook een afzonderlijke elektriciteitsmeter voor het appartement? Ik denk dat de elektriciteit op uw afrekening enkel voor de gemene delen is.
http://www.epc-platform.be/verkoop-verh ... t/brussel/" onclick="window.open(this.href);return false;

Vandebos

#7 , 17 sep 2012 16:55

€ 750 stroom per jaar of € 2600 voor verwarming (warm water inclusief?) zijn zo geen uitzonderlijke bedragen. In de panden met caloriemeters die ik verhuur schommelt de jaarlijkse kostprijs voor verwarming tussen de € 1.200 en € 3.500... Veel hangt af van de bewoners zelf. (appartement met jaarlijks gebruik van € 3.500 heeft ondertussen nieuwe bewoners en die hun factuur schommelt voor dit jaar, 09/11 - 08/12, rond de € 2.100. Warm water inbegrepen)

Terug naar “Huren”