onderbuur die geen huisbaas is

schepper911
Topic Starter

onderbuur die geen huisbaas is

#1 , 15 sep 2012 12:18

Goedemorgen,

Graag had ik jullie raad te horen gekregen over het volgende probleem, Ik huur een appartement (bovenste verdiep) in een huis van 3 appartementen, een paar jaar geleden is de huisbaas overleden en is zijn vrouw eigenaar geworden,zij heeft het gelijksvloer verkocht aan haar neef. Ik mocht van de huisbaas op de oprit staan en ik had hem toestemming gevraagd om wapenschilden aan de muur te hangen in de gang, ter hoogte van mijn verdiep. Ik heb er de mondelinge toestemming ervoor gehad.

Nu heeft de nieuwe eigenaar mij van de oprit gesmeten met de melding dat het wzijn eigendom is en dat ik er niet meer mag staan voor de brandveiligheid en dat er niemand binnen of buiten kon; De auto stond idd voor de deur maar op een 4-tal meter van de voordeur, nu ik heb mijn auto op straat gezet, en iedereen van zijn familie mocht op de oprit staan, hij gebruikt de woning als 2de woning en als zetel voor zijn maatschappij. onlangs kreeg ik van hem een nieuw huisreglement die ik moest ondertekenen en terugzenden, ers tond erin dat er geen geluid niet meer gemaakt mocht worden tussen 21.00 uur en 0800, dat er het verboden huisdieren te houden, ik heb volgens mijn contract met de huisbazin de toestemming gekregen om een hond te houden, hij blaft nie en is zindelijk, ook moe ik volgens de eigenaar van het gelijksvloer alle wapenschilden die ter hoogte van mijn verdiep staan en de schoenkast verwijderen, zoniet gaat hij alles verwijderen en mij de kosten aanrekenen van de opruiminsgwerkzaamheden. Ik ahd vroeger een mobylette die elek dag buiten stond en op de tegels zijn er een 6-tal roestplekken te zien van de staander ervan, hij wil dat ik de kosten betaal van de herstelling, ook maakte hij van zijn voeten dat er een kast buiten stond (netjes opgestaled en verannkerd tegen de wind tegen een zijmuur) die kast was voor het grote vuil bedoeld en ik had telefonisch contact met de stad oostende dat ze die in een dag of 3 kwamen halen.

Mijn vraag is de volgende kan hij mij die nieuwe contract opdringen als hij mijn huisbaas nie is en dat hij altijd zijn (volgens mij dubieus bedrijf MATEF BVBA) inschakelt om die brieven per aangetekend en gewoon te verzenden

dank voor uw tips en aanbevelingen
Christophe

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 15 sep 2012 14:02

een huurcontact word getekend door 2 of meer partyen, bij verkoop of overdracht word het contact gewoon verder gezet met dezelfde voorwaarden.
Op alles wat u huurd en in het contract staat doe jij wat je zelf wil, op gemeenschappelijke plaatsen is een andere zaak. wat een huisdier betreft dit kan hij verbieden maar zullen heel weinig vrederechters zijn die dit gaan verbieden als ze geen overlast veroorzaken.
Wat betreft de kosten dit kan maar als er een plaatsbeschrijving is of als het overduidelijk bewezen is dat het door u fout is als u het pand verlaat. Zaken die niet op u gehuurde staan zoals u vermeld zou ik zeker verwijderen want daar heeft hij volgens mij wel een punt. Wat die kast voor het grof huisvuil betreft en als ze er maar enkele dagen staat vind ik toch wat muggenziften. Een nieuw contract kan niet of het oude moet eerst opgezegd worden. Huur je de woning alleen of met u partner en is dat bedrijf de mede contracttant indien niet gewoon een AS terug sturen dat je geen contract hebt met dit bedrijf.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Vandebos

#3 , 15 sep 2012 14:14

1) U heeft een huurcontract met de eigenaar van uw deel van het pand. U hoeft enkel aan hem/haar rekenschap af te leggen en aan niemand anders.
2) Ga langs bij het lokale hypotheekkantoor en vraag inzicht in de koopakte van het gelijkvloers, kijk na of bij de verkoop van het gelijkvloers tevens de aanhorigheden buiten horen of niet (oprit, enz). Indien deze niet in de koopakte staan heeft hij er geen jota over te zeggen.
3) In het verleden is de toestemming voor het hangen van de wapenschilden gegeven door alle eigenaars van het pand, zij hebben er jaren gehangen zonder verzet. Enkel wanneer de eigenaars opnieuw onverdeeld over deze materie stemmen en de toestemming intrekken is er een grond van reden om deze in laatste instantie zonder uw medewerking te laten verwijderen.
4) de nieuwe eigenaar heeft het pand gekocht met alle gekende gebreken en hiervoor een som betaald die rekening houdt met deze gebreken. Dat wil ook zeggen dat hij eigenaar is geworden van die roestvlekken en er op eigen kosten mee kan doen wat hij wil...
5) U mag onder geen beding het voorgestelde reglement aanvaarden, daarmee zou u immers de belangen van uw verhuurder kunnen schaden.

Het meest eenvoudige wat u kan doen is een advocaat in de arm nemen die deze misleide ziel met megalomane ideeën vriendelijk terug even met voeten op de grond zet wat betreft de bovenstaande punten. Hij kan dat initieel doen met een vriendelijk aangetekend schrijven waarin bovenstaande punten worden aangehaald, waarin hem vriendelijk wordt gewezen op de mogelijke kosten van zijn onbehouwen gedrag indien het tot een rechtszaak komt. Dat zijn cliënt deze overweegt vanwege continue lastigvallen, aanname van rechten niet in zijn bezit, bedreiging en valsheid in geschrifte.

Een dergelijk briefje kost u bij een gerenommeerd kantoor €40 - €100 en kant enkel al door de hoofding wonderen verrichten.

Ondertussen is er niets dat u tegenhoudt om het bedrijf in kwestie zelf eens onder loep te nemen via alle publiek beschikbare informatie (unizo, nationale bank, merken deposito, staatsblad, diverse attestatiediensten van instellingen zoals RSZ, belastingen, etc etc ) vaak kan u dan reeds een mooi beeld verkrijgen van het bedrijf zelf. Een dergelijk mooi beeld dat het misschien wel uw burgerplicht is bepaalde dingen te melden...

Reclame

Vandebos

#4 , 15 sep 2012 14:17

een huurcontact word getekend door 2 of meer partyen, bij verkoop of overdracht word het contact gewoon verder gezet met dezelfde voorwaarden.
Op alles wat u huurd en in het contract staat doe jij wat je zelf wil, op gemeenschappelijke plaatsen is een andere zaak. wat een huisdier betreft dit kan hij verbieden maar zullen heel weinig vrederechters zijn die dit gaan verbieden als ze geen overlast veroorzaken.
Wat betreft de kosten dit kan maar als er een plaatsbeschrijving is of als het overduidelijk bewezen is dat het door u fout is als u het pand verlaat. Zaken die niet op u gehuurde staan zoals u vermeld zou ik zeker verwijderen want daar heeft hij volgens mij wel een punt. Wat die kast voor het grof huisvuil betreft en als ze er maar enkele dagen staat vind ik toch wat muggenziften. Een nieuw contract kan niet of het oude moet eerst opgezegd worden. Huur je de woning alleen of met u partner en is dat bedrijf de mede contracttant indien niet gewoon een AS terug sturen dat je geen contract hebt met dit bedrijf.
De nieuwe eigenaar waarvan sprake heeft enkel de benedenverdieping gekocht, niet het gehele pand. Er is dus geen sprake ven een overdracht van huur... De flat die de huurder betrekt is niet van eigenaar verandert.

schepper911
Topic Starter

#5 , 15 sep 2012 15:53

@ Vandenbos ik dank u voor de snele en duidelijke reactie, de eigenaar van het gelijksvloer zegt dat zijn maatschappij handelt in naam van al de eigenaars, nl hemzelf en zijn tante die mijn verhuurder is

Vandebos

#6 , 15 sep 2012 16:46

Dan zal hij u op schriftelijke aanvraag een afschrift van diens mandaatsopdracht dienen te bezorgen.

Terug naar “Huren”