Verhuurders blijven ons folteren. Dringend hulp gevraagd.

Gerechtigheid
Topic Starter

Verhuurders blijven ons folteren. Dringend hulp gevraagd.

#1 , 12 sep 2012 14:48

Alvast bedankt om dit te lezen, ik zal het zo kort mogelijk proberen te houden.

Ik ben vorig jaar met mijn partner een huurcontract aangegaan 3-6-9 bij een immokantoor. Al vlug vielen ons een hele boel verborgen mankementen aan het appartement op, maar volgens de huurder moesten we zelf opdraaien voor de kosten hiervan, wat we dan ook hebben gedaan, een halve renovatie.
Na enkele maanden kregen wij opeens een ernstig vocht en schimmelprobleem in de woonkamer maar vooral in de slaapkamer. Verhuurder langs geweest voor vocht op te meten en er was idd vocht tot in de helft van de muur. Enig advies, meer verluchten, dit was nog in de zomer dus ramen stonden bijna de hele dag en nacht open wanneer we in de woonst aanwezig waren. Het schimmelprobleem werd alleen erger.
Gemeente gecontacteerd, die hebben iemand gestuurd en deze persoon stelde een ernstig vochtprobleem vast en ging Wonen-Vlaanderen contacteren.
In die periode is een andere verhuurder nog eens langs geweest om het vocht op te meten en zei dat het gewoon een condensprobleem was maar dat de woonst niet voorzien was van ventilatie, we konden enkel de ramen laten open staan, ook overdag Die ramen gingen iets te ver open en in die periode was er al 3 keer in de appartmenetenblok en nog meerdere keren in de straat ingebroken, dus we waagden ons er niet aan de ramen ook laten open te staan wanneer we tijdens de dag gingen werken.
Toen Wonen-Vlaanderen langs kwam zaten we al meer dan een half jaar met een schimmelprobleem op de slaapkamer. Met één muur die zwart zag van de schimmel, ook al verwijderde we deze maandelijks opnieuw doordat we problemen met onze gezondheid begonnen te ondervinden.
We gebruikte toen zelfs de woonkamer om te slapen.
Volgens Wonen-Vlaanderen was er geen vocht meer te bespeuren.
Hiermee was de kous meteen af, we hadden geen voet om op te staan en de andere mankementen die we al deels hadden verholpen waren te minimalistisch voor genoeg strafpunten te krijgen.
Ik moet u niet vertellen dat de relatie tussen huurder en verhuurder op een vijandig pitje stond, vooral de verhuurder vond het fijn om ons steeds tot het uiterste te drijven met af en toe een kleine pesterijen.

Uiteindelijk hebben ik en mijn partner na een moeilijk jaar (want zo'n problemen hebben een grotere invloed op je leven dan je zou denken, slaap tekort, extra stress, etc) besloten om onze opzeg te doen aangezien er van nergens hulp kwam. En als kers op de taart had de huurder de huur ook nog eens verhoogd met 27euro/maand, terwijl de oude huur al enorm hoog lag.
Dus we hebben een groot deel van ons spaargeld in de opzegkosten gestoken.
Toen de datum naderde voor te verhuizen hebben we de week voor verhuis een mailtje gekregen waarop het immo kantoor vroeg tot wanneer we nodig hadden. We vroegen tot de laatste dag als het kon tegen de avond, liefst rond 18u.
2 werkdagen voor onze verhuis hebben ze ons per mail laten weten dat we de laatste dag om 13u in de namiddag buiten moesten zijn. We konden geen verlof krijgen om dagen er voor te verhuizen, dus hebben we enkele nachten zitten verhuizen en tijdens de dag gingen we werken. Enkel de laatste dag hadden we beide vrij, dus vroeg begonnen, uiteindelijk naderde 13u maar we hadden alles nog niet kunnen verhuizen, ook dankzij werken die net voor de deur plaats vonden waardoor we niet weg konden met onze spullen die waren ingeladen.
Uiteindelijk kwam de verhuurder er aan maar we hadden alles nog niet weg gekregen. uiteindelijk was het 17u voor alles weg was en het meeste van onze spullen stonden letterlijk tussen de werken op het straat uitgestald.

Nu krijgen we via mail een afrekening van de verhuurder voor een belachelijk bedrag van 900euro, voor alle kleine mankementen waar wij al mee leefden sinds we het huurde van de vorige huurder nog. In deze prijs zit 450euro omdat het niet goed genoeg was schoongemaakt. 75euro om de garage te huren als opslagplaats omdat er nog een kartonnen doos stond, van de vorige huurder die daar altijd al heeft gestaan. En de rest voor nog een hoop absurde mankementen, zoals de koelkast die niet was schoongemaakt. In het appartement was in de eerste plaats geen koelkast voorzien, dit was een koelkast die wij hadden aangekocht maar we hebben deze niet meer kunnen weghalen omdat de verhuurder ons nog langer toegang ontzegde.
En omdat de groene bak, die op mijn naam staat en die wij huurden, omdat deze niet leeg was gemaakt voor de nieuwe huurders.
Een waterkraan die defect was, terwijl we die diezelfde dag nog hebben gebruikt en toen werkte die zoals die normaal zoals die altijd al werkte.
De avond van de verhuis hebben we ontdekt dat al onze kookpotten daar waren achtergebleven, maar toen we savonds bij de nieuwe huurders gingen vragen of ze deze nog hadden zeide ze dat de verhuurder deze naar het containerpark ging brengen, dit waren ook nieuwe spullen voor ongeveer 250euro of meer.

Is er iets dat wij kunnen beginnen hiertegen of moeten we weer gewoon betalen ? We vinden dat we al meer dan genoeg vergoeding hebben betaald en opofferingen hebben gedaan, maar ze blijven als bloedzuigers echt het laatste uit ons zuigen. Want indien we dit niet betalen willen zij onze waarborg uiteraard niet vrijgeven.
Ik en mijn partner zijn echt ten einde raad en overgestresseerd door dit gedoe en we willen dit hoofdstuk gewoon kunnen afsluiten en voorgoed achter ons laten.
En ik begrijp niet dat verhuurders met zo'n praktijken wegkomen, hebben wij als huurder dan helemaal niets van rechten ? Het begint gewoon onmenselijk te worden.

Nog enkele details:
Voor wij er woonden hadden de vorige huurders blijkbaar ook al een vochtprobleem. De persoon die voor de plaatsbeschrijving kwam was zeer goed gekend door de eigenaar, kan hij dan wel als onpartijdig worden gezien, toen wij er introkken is er uiteraard niemand van buitenaf een plaatsbeschrijving komen doen. En de desbetreffende appartementenblok telt 13 appartementen, in dat ene jaar dat we hier woonden zijn al deze appartementen van huurder veranderd en nieuwe huurders spraken na enkele maanden ook al weer om er zo snel mogelijk te verhuizen. Dit heb ik bij de gemeente ook gemeld, maar geen haan die er naar kraait.
Naar mijn mening is dit gewoon omdat de verhuurders echt stinkend rijk zijn en bij wijze van spreken kunnen doen wat ze ook maar willen.

Alvast enorm bedankt voor eventuele hulp, advies en uiteraard voor uw tijd!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 12 sep 2012 15:17

Aangezien de woning werd nagezien en geen strafpunten heeft kunt u nu, achteraf, niet beweren dat de woning niet aan de eisen voldeed.
Wat de schade betreft is enkel de vergelijking tussen de plaatsbeschrijving bij intrede en bij uittrede van tel.
Schade die niet in de intredende plaatsbeschrijving vermeld werd moet u dan ook vergoeden.
De mogelijke rijkdom van de eigenaar is niet relevant in deze kwestie.
Bij het verlaten van de woning moet u die volledig leeg maken. Wat achterblijft kan door de eigenaar op kosten van de huurder worden verwijderd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

eylis

#3 , 12 sep 2012 15:41

als ik het verhaal goed gelezen heb, eiste de verhuurder dat de huurder op de laatste dag van het huurcontract het pand moest verlaten om 13:00 uur.
Dat is totaal onwettig, hij mag dat misschien vriendelijk vragen, maar niet eisen.
Als u zegt dat dit niet kan voor u, dan is dat wettelijk in orde.
De laatste dag van het huurcontract was bijvoorbeeld 31 augustus, wel zover ik het nog weet is het tot 24:00 uur s'nachts nog steeds 31 augustus...
Dus als ie de verhuurder in de woning geweest is op die dag was dat huisvredebreuk....en als hij spullen heeft verwijderd, was dat diefstal.
Ben ik juist collega's?

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 sep 2012 15:49

Zonder meer huisvredebreuk EN diefstal.
Verhuurder heeft zijn sleutel blijkbaar gebruikt om binnen te geraken (wat het gezien soort van gebruik een valse sleutel maakt) en dus ook een strafbaar feit.
U kan aangifte bij politie doen van die feiten..

Opslag van huishuur KAN alleen maar indien contractueel voorzien EN op de wijze bij wet bepaald.

Kijk dat na en geef ook eens aan hoeveel boete wegens contractbreuk u zo hebt betaald?

Gerechtigheid
Topic Starter

#5 , 12 sep 2012 16:35

@ Eylis en Franciscus: Dank u dank u dank u, echt ik zit voor mijn laptop op mijn, knieën.
Het leek even alsof ik als huurder nauwelijks rechten leek te hebben en ik dit gewoon maar moest blijven ondergaan en blijven betalen, wat ik alles behalve rechtvaardig zou vinden.

En ja we huurden die dag nog steeds dus mijn mening was ook dat we mochten verhuizen die dag zo lang nodig was.
De verhuurder is wel niet met een sleutel binnen gekomen, maar de deur stond open omdat we toen nog druk de laatste eigendommen aan het verhuizen waren.
Maar ze is wel gewoon komen binnen wandelen met deze controleur en zijn meteen aan hun controle begonnen en in de kasten zitten neuzen die nog niet volledig leeg waren.

Toen ze alles aan het controleren waren voor de plaatsbechrijving hebben ze helemaal niets gezegd dat die kraan defect was, zoals ik al zei ik had ze net daarvoor nog gebruikt.
Er waren bij de controle van Wonen-Vlaanderen eerder dat jaar trouwens wel strafpunten op het appartement toegekend, maar omdat deze man nu geen vocht meer vond kon hij hiervoor geen extra strafpunten geven, misschien waren we anders wel net aan genoeg strafpunten gekomen. Zoals de muren op de dag dat we in het appartement introkken, deze waren nog erger dan gatenkaas, we hebben alle muren helemaal weer moeten egaal maken en moeten plamuren, wat niet te zien was de dag dat ze ons het appartement lieten zien.

En ik weet maar al te goed dat de rijkdom niet relevant is, ik wou er gewoon maar mee aantonen dat dit bewijst dat deze mensen elk jaar hopen geld blijven binnen halen omdat iedereen er meteen weer vertrekt en gewoon hun vergoeding betaald. En dat ze geen beetje medeleven hebben om toch ergens tot een menselijk compromis te komen.
Toen al onze nieuwe meubels waren aangetast door schimmel, was hun enige reactie "dit ziet er toch maar goedkoop uit, dus het opnieuw kopen zal wel geen probleem zijn" al ons spaargeld van dat moment zat wel in deze nieuwe meubels die we nog geen volledige maand hebben kunnen gebruiken.

De opslag was wel door de index die verhoogd was, maar in het contract stond aangegeven dat ze dit niet verplicht diende door te rekenen, wij waren spijtig genoeg de enigste in de blok waarbij ze dit hebben doorgerekend, we hebben dit nagetrokken bij andere buren. Maar onze huur werd daardoor dus te hoog voor ons.

We hebben 1410 euro vergoeding betaald (dus het bedrag van 2 maanden huur).

Ze hebben ons ook nog voor de plaatsbeschrijving 100euro laten betalen, terwijl dit volgens de huurdersbond kosteloos moet gebeuren.

En mogen ze zomaar vragen wat ze willen voor vergoeding ? Ik bedoel 450 euro omdat het naar hun normen niet proper genoeg was, ok we hebben alleen gestofzuigd omdat ze ons zo vlug mogelijk buiten wilden, want de volgende huurder wou die dag al meteen beginnen.Mmaar de grond was niet vuil want deze was enkele dagen ervoor nog gepoetst. En zoals ik al eerder aan gaf, we betaalde die dag nog steeds en de vorige huurders zijn meteen beginnen verven, dus het is niet dat ze iemand hebben ingehuurd om er te komen kuisen of dergelijke.
De dag dat wij er waren ingetrokken kregen we de sleutel pas om 21u savonds en toen is er niet veel gecontroleerd, enkel gekeken of de kranen, dampkap en vaatwasser werkte en was er ook niet gepoetst want er waren zelfs nog sporen van uitwerpselen van een hond te vinden toen.

Gerechtigheid
Topic Starter

#6 , 29 sep 2012 01:46

Ik weet niet of jullie wijzer zijn geworden van mijn laatste post, meer duidelijkheid is nog steeds welkom.

We hebben ondertussen al meerdere keren contact opgenomen met onze bank, maar niemand weet daar blijkbaar wat er kan/gaat gebeuren.
Het gaat hier om een Huurwaarborg van de bank speciaal voor jongeren.
Hier staat wel dat bij schade de bank de verhuurder zal vergoeden en dat de gene die de huurwaarborg hebben aangevraagd dit geld waar aan de bank terug moeten betalen.
Het terugbetalen aan de bank is uiteraard begrijpelijk, maar gaan zij nu echt 900 Euro schadevergoeding betalen voor zulke onbenulligheden en valse gebreken ??

Er is zoals ik eerder zei iemand voor plaatsbeschrijving geweest, maar ik durf te zweren dat deze en de verhuurder onder 1 hoedje spelen.
Zoals ik eerder heb aangegeven, ze stellen dingen in gebreken die nog perfect werkte toen we er vertrokken (zoals de kraan in de badkamer, ik heb mijn handen nog aan deze kraan gewassen nadat de persoon van de plaatsbeschrijving al weg was) En de houten planken van het terras, die er al even belabberd bij lagen toen we het huurde.

Ik hoop echt dat de bank niet zo naïef is om dit gewoon te betalen en erger het daarna gewoon van onze rekening te halen, want dan zullen ze zeker en vast enkele klanten verliezen!
De verhuurder heeft wel niets meer van hem laten horen, maar heeft ook de huurwaarborg nog niet vrijgegeven.

Alvast bedankt.

sloeberken

#7 , 29 sep 2012 10:19

Het is enkel wat in de inkomende en uitgaande plaatsbeschrijving staat wat telt. hebt u die bijden ook getekend. Als jullie niet op een korte termijn tot een overeenkomst komen zal de vrederechter moeten optreden. Maar ik vind het toch eigenaardig dat de inspectie wonen vlaanderen niets hebben gevonden zij oordelen onafhankelijk en meestal zeer eerlijk.
Om de waarborg vrij te krijgen zullen jullie bijden na akkoord moeten tekenen of dit overlaten aan de vrederechter.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Gerechtigheid
Topic Starter

#8 , 29 sep 2012 14:17

Geloof me, ik vond dit al even eigenaardig.
Als er de eerst 2 keer vocht wordt gemeten en de 2de keer was dan door de gemeente en die vonden het toch problematisch en die sturen dan Wonen Vlaanderen en die man vind dan niets...
ja, daar sta je dan, niets meer te zeggen aangezien hun oordeel het enige is dat telt.

Een lijst van de gebreken is pas doorgemaild nadat we waren verhuisd. Maar de volgende bewoners zijn hier meteen in beginnen werken toen wij nog onze meubels van het straat aan het verhuizen waren. Dus een mogelijkheid om het door derden te laten controleren was toen al uitgesloten.

Indien het voor een vrederechter komt, wat moeten we dan doen ? Een advocaat nemen ? Voor alle duidelijkheid, hier hebben we het geld niet voor.
En ook niet voor de zogezegde gebreken te betalen, waarom zou ik iets betalen waar niets van waar is ?

sloeberken

#9 , 29 sep 2012 16:15

Je kan binnen de maand beroep aantekenen bij de vlaamse minister voor wonen Freya vanden Bossche tegen de inspectie. heb je de uitgaande plaatsbeschrijving getekend waar alle schade in vermeld staat. Indien niet wie of wat gaat nog een bewijs leveren, als bewezen is dat u schade veroorzaaakt hebt zal u dat willens nillens moeten betalen maar dit zal de vrederechter moeten uitmaken. Het is voor ons hier moeilijk uit te maken wie gelijk heeft. Het is niet verplicht een advocaat te nemen maar dan moet je wel zorgen dat je alle beschikbaar bewijs meeneemd 0
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Huren”