landbouwgrond

lila
Topic Starter

landbouwgrond

#1 , 24 jan 2006 23:05

ik verhuur reeds 30 jaar een stuk weiland van ong 1 hectare aan een boer, dit zonder schriftelijke overeenkomst. ik zou nu graag dit weiland in twee verdelen, het ene grootste stuk zou ik verkopen aan de hurende boer en een tweede deel, een kleiner stukje, zou ik willen laten gebruiken door mijn buren die er wat beestjes zouden opsteken. de landbouwer was hiermee akkoord. maar nu is hij van gedachten veranderd en gaat niet akkoord met de prijs die ik vraag. ik wil ook niet plooien en verkoop dan maar niet ! maar ik wil wel dat mijn buren zo snel mogelijk hun stukje kunnen gebruiken. kan ik dit deel eventueel aan hen verkopen en de rest gewoon blijven verhuren aan de landbouwer ? of moet hij daar ook zijnen zeg in hebben omdat hij tenslotte al zolang gans het stuk huurt aan mij ? hoe los ik dit best op ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 24 jan 2006 23:34

Art. 48. 1. De eigenaar mag het goed slechts aan iemand anders dan de pachter uit de hand verkopen nadat hij aan deze laatste de gelegenheid heeft gegeven om zijn recht van voorkoop uit te oefenen. Te dien einde geeft de notaris de pachter kennis van de inhoud van de akte die is opgesteld onder de opschortende voorwaarde van niet-uitoefening van het recht van voorkoop en waarbij enkel de identiteit van de koper opengelaten wordt. (Pachtwet 4 november 1969).

Reclame

Terug naar “Huren”