Nakomen plaatsbescrijving

Hans79
Topic Starter

Nakomen plaatsbescrijving

#1 , 04 sep 2012 12:53

Hallo iedereen,

Ik had een vraag in verband met het nakomen van de plaatsbeschrijving voor de verhuurder.

Ik huur nu iets meer als een jaar dit huis en onlangs moest ik terugdenken aan de plaatsbeschrijving die was opgesteld bij aanvang van de huur.
Van alle mankementen die toen waren opgetkend en waarbij stond dat hij deze in orde zou laten brengen is tot op heden nog niets gebeurd.
Nadat ik nu een brief in de bus had gekregen aangaande de indexering van de prijs (waartoe hij natuurlijk alle recht heeft) begon ik toch bij mezelf te denken dat het eens tijd werd dat deze gebreken eindelijk eens werden opgelost.
Kan ik hiervoor terugvallen op de aantekeningen die zijn gemaakt bij het plaatsbeschrijf (over de dingen die we daarna nog mondeling hadden gesproken maak ik me geen illusies meer) en binnen de hoeveel tijd had hij dit eigelijk in orde moeten brengen of maakt dit niet uit.

Mvg,

Hans

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 sep 2012 13:03

U kan hen aangetekend in kennis stellen dat de in de plaatsbeschrijving opgegeven mankementen nog niet opgelost zijn.
Tevens vermeldt u in de brief dat op datum xyz u eveneens melding hebt gemaakt van .... de mondeling )opgegeven punten.
U geeft hem 10 dagen voor een antwoord en om concrete afspraken te maken voor herstelling.
Al naargelang het soort van gebreke kan u ook via de gemeentelijke milieu/woondienst een controle vragen (lijst) van Vlaamse wooncode.

mava105

#3 , 04 sep 2012 15:14

Ik denk niet dat een PB een opsomming is van zaken die de verhuurder gaat herstellen, tenzij het uitdrukkelijk naast de betreffende opmerking staat.
Het is niet omdat er staat dat een deur sleept, dat eigenaar verplicht is dat te verhelpen. Een PB is een opsomming van gebreken die er zijn op het ogenblik van aanvang huur.
Als verhuurder die zaken zou gaan oplossen en verhelpen zou uiteindelijk een nieuwe PB nodig zijn.
Staat er ioets op papier van de zaken die verhuurder zou gaan verhelpen, of is het bij mondelinge beloften gebleven. In dit laatste geval sta je nergens, tenzij de gebreken dermate erge zijn dat je naar de rechtbankt of de woondienst van uw gemeente kan stappen. Zijn het maar kleine zaken, zoals vlekken op de muur, een slepende deur, enz... Vergeet het dan.

Reclame

Hans79
Topic Starter

#4 , 04 sep 2012 17:46

Sommige zaken staan wel degelijk in het PB andere jammer genoeg niet.

Het is natuurlijk wat je verstaat onder kleine zaken, het huis ligt iets hoger dus dient er een trapje naar boven genomen te worden, delen van deze beginnen goed los te komen wat natuurlijk tot gevaarlijke situaties kan leiden. Een bevriend aannemer is hier is komen naar kijken en zei me dat de beton eronder aan het afbrokkelen was het weinig nut had deze gewoon te herbevestigen. Bij het indraaien van nieuwe lampen bij de buitenverlichting beginnen deze te roken als ze worden aangezet. En zo nog een paar meer van die kleine dingen die deels op papier staan maar jammer genoeg deels niet.

Alvast bedankt voor de snelle antwoorden.

Mvg,

Hans

Franciscus

#5 , 04 sep 2012 19:45

@mava ...uiteraard in de onderstelling DAT er gezegd is deze te herstellen.
Lampen die beginnen te roken? of is het de draad in de houder?

Hans79
Topic Starter

#6 , 05 sep 2012 08:10

Waarschijnlijk zoiets maar ik denk niet dat het aan mij is om deze open te vijzen?
Daarnaast staat er op schakelkast niet bij wat voor wat is dus de juiste plon vinden zou meer iets worden voor trial en error.

In verband met de losse trap, onlangs kwamen ze een pakketje brengen en de koerier had de losse treden niet opgemerkt en was bijna gevallen. Indien dit zou gebeuren ben ik dan aansprakelijk hiervoor of de verhuurder?

Mvg,

Hans

Xastheron

#7 , 05 sep 2012 08:51

Waarschijnlijk zoiets maar ik denk niet dat het aan mij is om deze open te vijzen?
In verband met de losse trap, onlangs kwamen ze een pakketje brengen en de koerier had de losse treden niet opgemerkt en was bijna gevallen. Indien dit zou gebeuren ben ik dan aansprakelijk hiervoor of de verhuurder?
Jij, tenzij je dit gebrek al (meermaals) gemeld hebt aan de verhuurder en deze bevestigd heeft dat hij er "onmiddellijk" iets aan gaat doen + deze herstellingen voor zich uit blijft schuiven... Dan kan je misschien nog iets op jouw verhuurder verhalen. Maar de koeriersdienst zal eerst bij jouw verzekering aankloppen...

Hans79
Topic Starter

#8 , 05 sep 2012 14:48

Het gebrek staat wel opgelijst in de plaatsbeschrijving dus dit was al van voor ik het huis huurde en de verhuurder was er dan duidelijk van op de hoogte.
Net zoals het probleem met die elektriciteit, het staat in de pb zo aangegeven. Stel dat dit kortsluiting veroorzaakt en op de pb staat duidelijk dat dit geweten was is het dan mijn verzekering of die van hem dat moet aangepsroken worden.

j.demoor

#9 , 06 sep 2012 10:57

“Art.1146.Schadevergoeding is dan eerst verschuldigd wanneer de schuldenaar in gebreke is zijn verbintenis na te komen...“(Burgerlijk Wetboek)

‘Van alle mankementen die toen waren opgetkend en waarbij stond dat hij deze in orde zou laten brengen is tot op heden nog niets gebeurd.’

‘De verhuurder kan de huurder niet dwingen zijn verplichtingen na te komen indien hij zelf de zijne niet nakomt‘(Cass. 26 juli 1844,Pas. 1844,I,226)
‘Bij een wederkerig contract behoort de exceptio van niet uitvoering tot de natuur van het contract‘(Cass. 26 mei 1989,Bull.Cass. 1989,1020).
‘De huurder kan de betaling van zijn huurgelden OPSCHORTEN,zolang de verhuurder zijn onderhoudsverplichtingen(art.1719,1720 B.W.) niet uitvoert. De toepassing van de exceptio non adimpleti contractus is gepast,omdat de huurovereenkomst een wederkerige overeenkomst is waarbij een partij geen rechten kan doen gelden zonder tot enige correlatieve verplichting te zijn gehouden‘(Rb.Kortrijk 9 oktober 1984,T.R.D.-dossier 1988-1,7,noot).
‘Alhoewel geen formele INGEBREKESTELLING nodig is om de exceptie van niet-uitvoering te kunnen inroepen,vereisen de regels van de goede trouw toch dat de tegenpartij op de hoogte is dat van haar de uitvoering van een verbintenis wordt gevraagd en dat in afwachting de eigen verbintenis wordt opgeschort.’(Kh.Dendermonde 11 maart 1993,Intern.Vervoerr. 1994,362).
‘De huurder kan de betaling van zijn huurgelden OPSCHORTEN,zolang de verhuurder zijn onderhoudsverplichtingen(art.1719,1720 B.W.) niet uitvoert. De toepassing van de exceptio non adimpleti contractus is gepast,omdat de huurovereenkomst een wederkerige overeenkomst is waarbij een partij geen rechten kan doen gelden zonder tot enige correlatieve verplichting te zijn gehouden‘(Rb.Kortrijk 9 oktober 1984,T.R.D.-dossier 1988-1,7,noot).

Maan uw verhuurder aangetekend aan binnen een redelijke termijn,die u daarin zelf bepaalt,te doen waartoe hij zich verbonden heeft en deel hem daarin mee dat u de betaling van een proportioneel deel van de huur opschort tot daaraan voldaan is.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Hans79
Topic Starter

#10 , 07 sep 2012 08:39

@Mave: Uiteraard weet ik dat een pb geen opsomming is van mankementen die gaan gemaakt worden zoals bv barsten in tegels. Maar moest ik verhuren en ik laat in een pb zaken optekenen van waar ik weet dat deze gevaarlijk kunnen zijn of slecht is voor de gezondheid van de huurders zou deze toch zo snel mogelijk aanpakken om problemen achteraf te vermijden.
Zoals bv de losliggende stenen kan gevaarlijk zijn, vocht en schimmel op de muur is slecht voor de gezondheid zeker in een slaapkamer en de elektriciteit die niet voldoet al zeker (elektrocutie, brandgevaar).
Wat me wss vooral stoorde is dat al deze dingen zijn vermeld en nog niets voor gedaan is maar dat er wel meer geld kan gevraagd worden door de verhuurder voor een huis waar hij verder niet naar omkijkt.

Hans

sloeberken

#11 , 07 sep 2012 11:20

Hier in dit pdf bestand zou je alles moeten vinden.
http://www.awdco.be/woonkwaliteitsbewaking.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Vandebos

#12 , 07 sep 2012 11:30

Bovenvermelde PDF bevat enkel de procedurestappen die in een woningonderzoek dienen gevolgd te worden, niet de wijze waarop van controleurs verwacht wordt dat zij de feitelijke controle zelf verrichten.

Terug naar “Huren”