domicilie verplicht?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

Re: domicilie verplicht?

#16 , 03 sep 2012 13:05

Inbreuk bevolking : indien betrokkene zich niet op zijn adres inschrijft ( domiciliëring) binnen de 8 dagen indien adreswijziging IN de gemeente en binnen de 15 dagen BUITEN de gemeente.
Turaki wat is de reden dat de meerderjarige bij zijn ouders moet blijven wonen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#17 , 03 sep 2012 14:28

internship... nu ga ik even een beetje off-topic.
Dat is ongelofelijk very '80ies... (Andere tijd, andere perspectieven)
Verwacht misschien beter niet dat dat deze dagen nog op een CV impressioneert.
Het is crisis en bedrijven interesseren zich niet voor interne stages die je bij een "ronkend" bedrijf zou gedaan hebben.
Dit is 2012! Start actief bij een bedrijf en werk je uit de naad om je positie en kennis te consolideren; on the field, in het zadel.
Of je zou met dat ronkend bedrijf moeten overeenkomen dat dit internship uitmondt in een contract.(op papier liefst)
Denk je echt dat ze je in de "war-room" gaan toelaten? Ze gaan je de bedrijfskennis niet met de paplepel ingeven als je niet verbonden bent met het bedrijf; Waarom zouden ze je die kennis meegeven als ze je daarna toch weg bent?

Nee: je gaat zijdelings mogen meekijken en alle vervelende klusjes moeten opknappen waar ze momenteel geen budget voor vrijmaken om er een kracht
voor in te zetten.
Praat er eens met een aantal mensen uit je sector over. Ik denk dat dit bedrijf je een beetje gaat gebruiken...

zeke1
Topic Starter

#18 , 03 sep 2012 16:19

over het internship zelf was al voldoende nagedacht, en er zaten voor mij wel enkele leuke zaken tussen.

Maar nu ik hier blijkbaar moet opteren tussen contractbreuk en die stage, zitten we natuurlijk met een ander verhaal
Misschien daar nog eens mijn vraag, zijn er voor de eigenaar gevolgen indien ik mij hier niet domicilieer, zoja dewelke?
Zodat ik na een grondig beraad eens met de eigenaar kan gaan praten, een gesprek waar ik dus ook op voorhand voldoende geinformeerd voor ben.
Hem de situatie uit de doeken doe, en hem, indien hij er zelf geen verschil aan zou merken, kunnen vragen mij de uitzondering toe te staan.
Indien hij wel verschil zou merken, en naargelang wat dat zou kosten, ik hem voorstel het verschil uit te betalen om de uitzondering toe te staan

Of indien dat niet zou gaan
Zelf een andere huurder zoeken (contractueel is dit toegelaten, indien de persoon goedgekeurd is door de eigenaar), en daar wel de extra kosten voor betalen
of de stage toch laten schieten

Reclame

eylis

#19 , 03 sep 2012 20:14

ik denk dat je je heel lastig gedoe op de hals haalt waar je je het einde niet van kent. Bekijk je alternatieven op de arbeidsmarkt. Wellicht is er ergens een job die minstens evenveel of zelfs nog meer perspectief biedt (zoals een loon bijvoorbeeld :-)
Enne niemand verbiedt je om je in je vrije tijd bij te scholen of kijkstages te gaan doen bij andere bedrijven, toch?

Turaki

#20 , 03 sep 2012 20:31

Turaki wat is de reden dat de meerderjarige bij zijn ouders moet blijven wonen?
Enkel studenten zijn dit verplicht (afhankelijkheid van ouders). Zodra men een eigen inkomen heeft (geldt trouwens ook voor studenten) kan men alleen gaan wonen. Uitspraak in link geeft al een afwijking op deze wet aan, die volgens mij ook te streng is. Natuurlijk gaan universiteitssteden de wet graag zo streng mogelijk gevolgd zien (denk maar aan vragen om financiële bijstand bij het OCMW).

Vandebos

#21 , 03 sep 2012 21:07

Gevolgen voor de eigenaar:

- Huurcontract valt niet onder wetgeving hoofdbebewoning. (Nadelig voor beide partijen)
- Verhuurder krijgt of leegstandstaks aan zijn been (begint op € 2000) en/of zal na procederen bij gemeente een extra heffing tweede woonst dienen te betalen (regio Brussel € 1500-3000).
- Indien een lening op het pand werd genomen kan die zijn toegekend voor enkel verhuur met hoofdbewoning.
- Verhuurder kan tegen u een geding aanspannen waarin u voor de keuze wordt geplaatst ofwel het contract uit te doen in hoofdbewoning tegen dwangsom ofwel het contract te verbreken vanwege eenzijdige verbreken langs uw kant (kost u zes maanden huur zonder er te mogen verblijven aangezien een beetje slimme eigenaar de onmiddellijke verbreking verzoekt en krijgt.)

Een huurcontract is geen consumptieproduct, u heeft er geen bedenktijd op; het wordt verondersteld een overeenkomst tussen volwassenen te zijn.

zeke1
Topic Starter

#22 , 03 sep 2012 21:42

Dan ga ik zo snel mogelijk naar de gemeente
Als dat nu over enkele procenten belasting extra ging, kon dit eventueel nog gedekt worden, maar dit is me wat veel
Ik heb toegang tot het pand van 1 augustus
maar de eigenlijke bewoning moet nog beginnen. Normaal eind deze week, begin volgende week.
De schilder en plakwerken, en de verhuis, het monteren van de meubels, zijn niet zo vlot gegaan, en ik heb hier eigenlijk ook geen haast in gestoken moet ik eerlijk toegeven

maar als ik het correct begrijp ben ik dan ook nog in orde, aangezien die 15 dagen pas tellen vanaf bewoning

Hoe ik het dan verder doe met die stage moet ik dan nog bekijken, desnoods overbrug ik die maanden officieel wel op spaargeld, aangezuiverd door de ouders.
Het was er mij vooral ook om te doen of ze het bij de belastingen niet vreemd gingen vinden dat ik die huur betaalde zonder inkomen, en uit schrik dat ze me misschien zouden beschuldigen van zwartwerk

Vandebos

#23 , 03 sep 2012 22:14

Neen belastingen hebben geen zicht op huurgelden... (nog niet...)

zeke1
Topic Starter

#24 , 03 sep 2012 22:36

eigenlijk had het dan nog niet veel uitgemaakt van in het begin

In ieder geval zijn jullie vriendelijk bedankt voor de hulp

Dat maakt het allemaal toch al weer iets lichter
en zo kan ik dus nu mijn keuze nog eens grondig bekijken
zonder al te veel over mijn appartement moeten in te zitten

Terug naar “Huren”