conflict met buren/huurbaas

jolija
Topic Starter

conflict met buren/huurbaas

#1 , 01 sep 2012 00:30

Hallo,

Graag had ik advies gehad over het volgende:

Sedert november 2011 huur ik een appartement in Brussel, begane grond. Dit dmv een 3-6-9 contract.
Vanaf dat ik er woon vind ik de communicatie met mijn huisbaas niet erg prettig verlopen.

Zo moest ik toen ik er in trok extra aansluitingskosten betalen voor electriciteit aangezien de vorige huurster dit had laten afsluiten ipv opzeggen, dit heb ik toen zonder morren betaald. Een maand later moest er iets gemaakt worden in mijn appartement, toen heb ik haar toestemming gegeven om mijn appartement te betreden terwijl ik er niet was..maar ik was midden in de verhuizing dus het was nog niet zo netjes.

Een maand terug begonnen de problemen pas echt:

Er werd mij verweten dat ik de aankomsthal niet schoon maakte, dit staat blijkbaar in mijn contract dat dit mijn plicht is. Ik heb aangegeven dat dit geen probleem is en zal voortaan deze schoon houden.
Nu krijg ik vandaag een e-mail van mijn huisbaas waarin zij verteld een officiele brief te hebben gehad van mijn buren ivm mijn tuin, dit voorzien van foto's en een dreiging met gerechterlijke stappen. In deze brief zei mijn huisbaas dingen als dat mijn appartement altijd vies was en dat ze het zat was. Ze wees mij op het feit dat ik verplicht was om het huis en tuin etc. te onderhouden..

Nu, mijn tuin is inderdaad niet zo 'netjes' momenteel want ik heb het gras al een tijdje niet gemaaid wegens tijdgebrek.

Maar mijn vraag is, wat zijn mijn rechten hier? Ik begrijp dat het niet de bedoeling is dat het appartement in een soort 'kraakpand' verandert, maar staat zij werkelijk in het recht om mij op de vingers te tikken als het gras eens een tijdje niet word gemaaid? En mogen mijn buren zomaar foto's maken van mijn tuin?

Ik dacht altijd dat het vooral ging om het huis in goede staat af te leveren als je eruit gaat en dat je geen (geluids) overlast mag geven aan buren etc..ik snap niet dat er zo moeilijk word gedaan over een tijdje het gras niet maaien in de tuin..

Ik zie haar volgende week dus ik zou graag goed voorbereid het gesprek willen aangaan..

Bij voorbaat dank voor eventuele antwoorden! :)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 01 sep 2012 00:38

Huisbaas heeft zich inderdaad niet te "moeien". Zij mag wel 1 maal per jaar een bezoek afleggen, om zo te controleren of u het pand niet afbreekt, of anders gesteld, zolang u geen onherstelbare schade toebrengt, kan ze niet veel doen, maar gewoon onderhoud is wel noodzakelijk om deze schade te vermijden. Laat haar weten dat ze in november mag langskomen (na een afspraak te maken met u, natuurlijk), zodat ze dan zelf kan vaststellen in welke staat uw woning is.

Buren kunnen altijd klagen tegen huisbaas, en door u op de hoogte hiervan te brengen doet ze niets verkeerd (integendeel, het is een manier om zichzelf in te dekken, ze heeft hiermee alles gedaan wat er van haar kan verwacht worden). Aan de buren om te bewijzen dat u hen hiermee onredelijke hinder bezorgd. Laat haar weten dat ze dit ook kan nakijken in november bij haar jaarlijks bezoek, en dat u graag heeft dat ze de buren naar u doorverwijst mochten er klachten zijn.

jolija
Topic Starter

#3 , 01 sep 2012 01:01

Hallo Turaki,

Heel erg bedankt voor het reageren. Nu ze komt natuurlijk wel zelf volgende week vanwege de mannen die de boiler moeten komen repareren, dus ik was sowieso wel al van plan om te zorgen dat het huis sowieso netjes is en de tuin dan ook gedaan is.

Maar als ik het goed begrijp ben ik wel in mijn recht om te zeggen dat zij zich niet heeft te 'moeien' op een 1 jaarlijks bezoek na?

Natuurlijk is het geen probleem dat ze mij op de hoogte steld van wat de buren klagen..maar het gaat mij vooral om de toon welke zij aansloeg in de e-mail, ik vond deze nogal dreigend door te schrijven dat ze 'het helemaal gehad heeft' met hoe ik daar woon en dat het huis 'altijd een rommel is' etc. etc.

Maar fijn om te weten dat zij dus niet het recht heeft om mij te vertellen wanneer exact ik mijn gras maai etc.

Reclame

Turaki

#4 , 01 sep 2012 10:01

Op zich hoeft ze niet aanwezig te zijn bij de reparatie van de boiler, dus als u wil kan u haar gerust vragen om buiten te blijven. Op die manier duidelijk maakt u duidelijk dat u uw rechten kent, en deze wil nageleefd zien, maar de relatie met uw verhuurder zal er zeker niet op verbeteren.
Persoonlijk zou ik ze dus wel binnen laten, maar maak duidelijk dat u dit beschouwd als haar jaarlijks bezoek en ze dus pas terug in augustus volgend jaar mag terugkomen (en doe dit bewijsbaar, via mail of AS (laatste is nog altijd het beste). Sta haar niet toe om in de kasten te neuzen (privacy), enkel om eventuele huurschade vast te stellen.

jolija
Topic Starter

#5 , 01 sep 2012 22:34

Ik had nog een vraag trouwens aansluitend op het onderwerp.

Daar mijn huisbaas schreef 'je appartement is meer dan vaak vies' heb ik nogal een vreemd gevoel gekregen. Zij is namelijk nog maar 3 keer geweest waarvan het 1x inderdaad een rommeltje was maar de andere 2x tip top in orde....dus hoe komt ze erbij dat het vaak vies is?

Ik ben soms best een sloddervos, maar als er mensen komen is het altijd opgeruimd, dus ik heb haast het idee dat zij het appartement betreed als ik er niet ben..?

Kan ik een soort extra slot op de deur zetten om dit te voorkomen of is dit niet toegestaan?

VDG2

#6 , 01 sep 2012 23:27

U mag het slot vervangen. U kan bij uittrede het oorspronkelijke slot terugsteken.

Turaki

#7 , 02 sep 2012 00:47

U mag het slot vervangen. U kan bij uittrede het oorspronkelijke slot terugsteken.
Of hetzelfde aantal sleutels van het nieuwe slot overhandigen bij uw vertrek als het aantal sleutels dat u ontvangen heeft.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#8 , 02 sep 2012 23:34

Het binnendringen in de woning, met een sleutel is huisvredebreuk met valse sleutel.
Omdat op dat ogenblik oneigenlijk gebruik gemaakt wordt van de sleutel.

Terug naar “Huren”