Huurcontract, opstellen in FR of NL?

bilingual
Topic Starter

Huurcontract, opstellen in FR of NL?

#1 , 02 sep 2012 09:10

Beste forumleden,

Ik heb een mondelinge overeenkomst betreffende een huurovereenkomst die binnenkort normaliter op papier wordt gezet.

De eigenaars die het pand in Vlaanderen te huur stellen wonen in het zuiden van ons land en spreken enkel Frans. Ik spreek zeer vlot frans, doch een huurcontract vereist uiteraard al een bijzonder goede kennis van de taal gelet op bepaalde terminologie, waarvan ik vermoed dat deze mijn franse taalvaardigheid te boven gaat.

Vandaar mijn vraag; heeft de verhuurder enige verplichting qua taal wanneer het pand zich in Vlaanderen/nederlandstalig gebied gelegen is? Afspraak tot ondertekening gaat namelijk door een toevallig gemak voor beide partijen door in Wallonië, en alhoewel ik de vraag bij volgend telefonisch contact zal stellen in welke taal het contract opgesteld wordt, wou ik graag weten of er hieromtrent wettelijke regels bestaan, en indien taal niet van belang is bij het opstellen van een huurcontract?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 02 sep 2012 10:25

Neen, taalkeuze is volledig vrij.

mapleleiah

#3 , 02 sep 2012 12:28

Vraag hen op voorhand een kopie van het contract op te sturen als het in het Frans is. Zo kunt u het eventueel eens voorleggen aan iemand die de taal beter begrijpt en u op eventuele valkuilen kan wijzen.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Reclame

Terug naar “Huren”