Ik heb de volgende paar punten waar ik zo mogelijk een antwoord op hoop te krijgen:
We hebben 3.5 maanden voor afloop van ons 1-jarig (1ste verlenging van 09/2011 tot 08/2012) mondeling overeen gekomen met de oude eigenaar (BVBA) dat we gingen vertrekken omdat de nieuwe eigenaar (PRIVE) niet toe zou staan dat we de kosten inbrengen bij de belasting.
We hebben hem 2 maanden voor einde contract nog eens gevraagd, toen via sms, wanneer er bezichtigingen gingen gebeuren. Reactie hier op was dat we moesten afwachten.
1.5 maanden voor afloop krijgen we een mail waarin staat dat hij niet goed op de hoogte was gebracht en dat er dus een probleem zou zijn. Aangezien we juist op vakantie vertrokken die dag hebben we nog snel het verhaal op papier gezet en onze opzeg nogmaals gedaan, rekening houdende met de datum van de initiele mondelingen overeenkomst. Na 2 weken verlof geen reactie van hem.
Wel krijgen we nu, 1 maand voor afloop, bericht van de nieuwe eigenaar dat hij het niet helemaal snapt. Overdracht van het gebouw was iets voor wij de mail kregen, (1.6 maanden voor afloop van het contract). Hij zegt dat we een jaarcontract hebben en dus niet op zouden kunnen zeggen. Maar om niet de slechte huisbaas te zijn, wil hij het wel andere huurders zoeken. Dit moet van hem via de makelaar, hij wil dat wij die kosten gaan betalen.
1. We hebben dacht ik geen jaarcontract omdat we volgens de wet geen 2de verlenging kunnen krijgen en het dus automatisch een 3-6-9 contract is. Waar een opzeg wel mogelijk zou zijn. Is zijn termijn voor registratie nu verlopen? En kunnen we dan vanaf 01/09/2012 vertrekken?
2. Kosten van de makelaar mag hij volgens de wet toch niet door rekenen aan ons?
3. Kan hij dan nu als nog zeggen dat we een opzeg vergoeding moeten betalen?
4. Hij heeft door zijn acties toch laten merken dat hij onze opzeg verder wel accepteerd?
5. We hebben nooit een plaatsbeschrijving ondertekend, heeft dit eventueel voordelen in de opzeg?
Ontzettend bedankt voor uitleg.