ongeschiktheid/ kuisen schouw / waarborg

Freda76
Topic Starter

ongeschiktheid/ kuisen schouw / waarborg

#1 , 17 aug 2012 12:16

Dag iedereen,

Ik heb nog een bijkomende vraag.
In een vorige topic deed ik mijn situatie zo een beetje uit de doeken en konden jullie lezen dat mijn huurwoning door de gemeente ongeschikt verklaard werd.
De huisbaas gaf al meteen na mijn eerste ‘klacht’ opzeg, lang voor de woning ongeschikt werd verklaard en liet zich sindsdien niet meer zien (en voerde dus ook geen herstellingen of aanpassingen uit).
Ik werd recent gecontacteerd door een schouwveger die mij erop wees dat ik als huurder verplicht ben om de schouwen te laten vegen en hij drong aan op een afspraak.
Nu is mijn vraag: moet ik dit laten doen? Ik weet dat ik volgens de wet wel verplicht ben, anderzijds staat hier nergens iets over vermeld in het huurcontract (het huurcontract op zich is al erg bizar opgesteld). Als het huurcontract dit niet vermeld, hoe zit dat dan? Ik wil niet opzettelijk gaan dwarsliggen, maar de eigenaar toont zich ook niet bepaald gewillig.
Gezien de eigenaar niet presteert, en ik zo braaf ben geweest om tot het eind de volledige huursom te betalen, vraag ik mij af of ik de schouwen moet laten vegen op mijn kosten?
Wat de waarborg betreft; deze is nooit op geblokkeerde rekening gestort. Moet ik de eigenaar nog schriftelijk op de hoogte brengen dat ik de waarborgsom integraal wens te bekomen op de laatste dag van het huurcontract? Dus moment dat de sleutels overhandigd worden?
Ik heb enkel een handgeschreven reçuutje bekomen van hem. Dus naar eventuele interesten zal ik ook mogen fluiten.

Bedankt alvast.
Freda

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 aug 2012 12:35

Welk soort verwarming heb je?
Het is een wettelijke verplichting om schouwen te vegen, ook al staat dit niet expliciet zo vermeld in de huurovereenkomst. Met gaskachels hoeft het niet maar het is wel aangeraden om de paar jaar (vogels kunnen nl hun nest maken in een schouw). Met stookolie of kolenkachels om het jaar. (VERPLICHT)

Axel2010

#3 , 17 aug 2012 13:01

Ah ik had hier een gerelateerde vraag over. Bij einde van onze huurovereenkomst een erkend chauffagist gecontacteerd om de CV te keuren. Deze heeft nu ook de schoorsteen geveegd, de ketel gereinigd, de brander gereinigd (naast de keuring op zich). Is dat normaal?

Reclame

Freda76
Topic Starter

#4 , 17 aug 2012 13:07

Mava, bedankt voor je antwoord.
Ik verwarm met mazout (quasi niet gebrand) en hout (intensief).
Ik zal er dus niet onderuit kunnen.

Turaki

#5 , 17 aug 2012 13:21

Ah ik had hier een gerelateerde vraag over. Bij einde van onze huurovereenkomst een erkend chauffagist gecontacteerd om de CV te keuren. Deze heeft nu ook de schoorsteen geveegd, de ketel gereinigd, de brander gereinigd (naast de keuring op zich). Is dat normaal?
Een thread kapen is niet erg beleefd en maakt het moeilijk om te volgen wie op welke vraag antwoord, en is bovendien ook tegen de forumregels. Beter een nieuwe vraag stellen.

Axel2010

#6 , 17 aug 2012 13:59

Oei sorry niet mijn bedoeling, dacht net dat het beter was dan een nieuw onderwerp te openen. Mijn excuses!!

Freda76
Topic Starter

#7 , 23 aug 2012 20:43

Vandaag kwam er een schrijven van Wonen Vlaanderen aangewaaid. Blijkbaar heeft mijn verhuurder beroep aangetekend tegen de beschikking van de gemeente betreffende ongeschiktverklaring. Ik kan binnen de 15 dagen mijn opmerkingen formuleren aan Wonen Vlaanderen. Het beroep werd ontvankelijk verklaard en er is nu een nieuw onderzoek ingesteld.
Wat houdt dit in of wat kan dit inhouden voor mij? Eind september vertrek ik...ik kan mij dus al verwachten aan een hoop ellende om mijn huurwaarborg terug te zien.
En tja...mijn opmerkingen; ik kan toch moeilijk nog iets toevoegen aan het rapport van Wonen Vlaanderen?
Moet ik hier op reageren?
Iemand?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#8 , 23 aug 2012 22:19

U hebt wettelijk trouwens recht op de interest.
lees aub deze brochure
http://justitie.belgium.be/nl/publicati ... -179698-64" onclick="window.open(this.href);return false;

tevens eens zoeken op waarborg niet teruggeven met woorden die combineerbaar zijn aangetekend schrijven, vrederechter enz enz

Terug naar “Huren”