Dag iedereen,
Ik heb nog een bijkomende vraag.
In een vorige topic deed ik mijn situatie zo een beetje uit de doeken en konden jullie lezen dat mijn huurwoning door de gemeente ongeschikt verklaard werd.
De huisbaas gaf al meteen na mijn eerste ‘klacht’ opzeg, lang voor de woning ongeschikt werd verklaard en liet zich sindsdien niet meer zien (en voerde dus ook geen herstellingen of aanpassingen uit).
Ik werd recent gecontacteerd door een schouwveger die mij erop wees dat ik als huurder verplicht ben om de schouwen te laten vegen en hij drong aan op een afspraak.
Nu is mijn vraag: moet ik dit laten doen? Ik weet dat ik volgens de wet wel verplicht ben, anderzijds staat hier nergens iets over vermeld in het huurcontract (het huurcontract op zich is al erg bizar opgesteld). Als het huurcontract dit niet vermeld, hoe zit dat dan? Ik wil niet opzettelijk gaan dwarsliggen, maar de eigenaar toont zich ook niet bepaald gewillig.
Gezien de eigenaar niet presteert, en ik zo braaf ben geweest om tot het eind de volledige huursom te betalen, vraag ik mij af of ik de schouwen moet laten vegen op mijn kosten?
Wat de waarborg betreft; deze is nooit op geblokkeerde rekening gestort. Moet ik de eigenaar nog schriftelijk op de hoogte brengen dat ik de waarborgsom integraal wens te bekomen op de laatste dag van het huurcontract? Dus moment dat de sleutels overhandigd worden?
Ik heb enkel een handgeschreven reçuutje bekomen van hem. Dus naar eventuele interesten zal ik ook mogen fluiten.
Bedankt alvast.
Freda