Hey allen,
Ik heb een vraag op een situatie waarin ik misschien in de nabije toekomst in terecht kom.
Situatie:
- huurcontract van 3 jaar, dat automatisch verlengd wordt naar 9 jaar, met schadeloosstellingsclausule (1 maand in het derde jaar)
- getekend in december 2009, huurperiode is gestart op 1 februari 2010
- huurcontract is niet geregistreerd
- ik heb opzeg gedaan na een kleine 2,5 jaar (half juli 2012)
Het apt dat ik huur heeft redelijk veel last van vocht (in de kelder, maar ook in de woonkamer (ik had bv al na 2,5 jaar een gecorrodeerde telefoonaansluiting (nieuw laten zetten toen ik er in trok) door het vochtige klimaat). Ik heb dit op gezette tijden gemeld aan de eigenaar, maar meestal enkel mondeling (niet schriftelijk). Los van dat heb ik nog een aantal andere problemen gehad tijdens de periode dat ik er zat (lek afkomstig van geperforeerde radiatorbuis vd bovenbuur toen de klusjesman er is komen werken, chauffage 2x uit de muur gevallen). Nu is de eigenaar iemand die alles graag in orde heeft, zolang ze er niet zelf voor moet betalen. Ze komt dan ook regelmatig met "creatieve" oplossingen voor de dag (ik heb een aantal weken met stapels boeken onder de chauffage geleefd die het gewicht van de chauffage tegenhielden, tot haar klusjesman eens tijd had om te komen kijken). Telkens als ik een probleem aankaart krijg ik een antwoord in de trant van 'het is niet mijn schuld, 't is door de buren etc...'. Doorheen die periode heb ik altijd correct en op tijd mijn huur betaald, zonder al te veel problemen te maken (ik ben niet de grootste fan van confrontatie). Ik heb wel hier en daar een mail die praat over "de chauffage is weeral uit de muur gevallen" en fotos.
Nu ik stilaan er uit aan het trekken ben, krijg ik een beetje schrik dat de eigenaar op zoek is naar excuses om me m'n waarborg niet terug te geven. Vorige week nog vertelde ze me dat de kelder zo vochtig was omwille van een lek in mijn wasmachine (totaal niet waar) en omdat er een spinneweb voor een ventilatie-opening zat. Er is nog niets gezegd over de huurwaarborg, maar toch voel ik (of denk ik) dat ze al een paar zaken schriftelijk in een slecht daglicht voor mij wil stellen.
Toen ik meldde dat ik wegging, is ze langsgekomen en hebben we op papier de afspraak gezet dat ik huur tot en met 14 oktober en betaal huur tot dan + 1 maand indemnité (zoals in het contract afgesproken). Deze afspraak is ondertekend door ons beiden. Toen wist ik nog niet dat het huurcontract nog niet geregistreerd was.
Het liefst zou ik natuurlijk deze indemnité niet betalen, maar goed.. afspraken zijn afspraken. Ik wil er echter wel zeker van zijn dat ik mijn volledige waarborg terugkrijg aangezien ik geen schade heb aangericht. Kan ik het zo regelen dat ik mijn huur tot het einde netjes betaal maar de indemnité laat aftrekken van de huurwaarborg?
AMvg,
steven