Huurbaas wil waarborg niet vrijgeven en antwoordt niet meer

tapehd
Topic Starter

Huurbaas wil waarborg niet vrijgeven en antwoordt niet meer

#1 , 06 aug 2012 21:03

Ik had een huurcontract van 1 jaar met automatische verlenging en ben uiteindelijk 5 jaar gebleven.
Het huurcontract stelt een opzegtermijn van 3 maanden voor, die ik heb gerespecteerd. Ik heb in maart mijn opzeg gegeven en ben eind juni vertrokken.

Donderdag 21 juni had ik een afspraak met de eigenaar om de sleutels te overhandigen en had toen ook het document mee om de huurwaarborg vrij te geven.
De huurbaas is echter niet komen opdagen. Ik heb 4x gebeld, maar hij nam zelfs niet op.
Ik heb dan maar een mail verstuurd waarop hij antwoordde dat hij "zich niet goed voelde". Hij stelde voor om de sleutels via de post op te sturen en daarbij ook het document voorr de vrijgave van de huurwaarborg.
Ik heb de sleutels en het document via aangetekende zending verstuurd en hij heeft mij via mail bevestigd dat hij deze ontvangen had, maar dat hij op vakantie was en dus het document niet kon terugsturen.

Het is nu 5 weken verder en hij antwoordt helemaal niet meer op mijn oproepen en mails.
Ik zou nu dus naar de vrederechter willen stappen, maar ik weet niet hoe ik dit moet aanpakken. Heb ergens gelezen dat ik eerst een aangetekende brief naar de eigenaar zou moeten sturen om te waarschuwen dat ik naar de vrederechter stap. Is dit echt nodig en wat moet er dan in die brief staan?
Ik woon nu in Herne, maar mijn appartement lag in Brussel, ik neem aan dat ik dan naar de vrederechter in Brussel moet gaan? En welke documenten heb ik daar nodig?

Alvast bedankt,

Michael

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 aug 2012 21:19

Onder de rubriek vastgoed recht het item nuttige documenten eens openklikken.
De zoekwoord functie eens gebruiken

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 aug 2012 16:07

Hopelijk heb je de meterstanden van water, gas en electro opgenomen en doorgegeven aan de maatschappijen. Anders staan deze nog op uw naam, en komen alle volgende rekeningen nog voor uw rekening.

Reclame

j.demoor

#4 , 08 aug 2012 08:41

“Art.1344bis.Onder voorbehoud van de bepalingen omtrent de pacht kan elke vordering inzake de huur van goederen worden ingeleid bij verzoekschrift, neergelegd ter griffie van het vredegerecht. Het verzoekschrift vermeld, op straffe van nietigheid :...(zie zelf verder)”(Gerechtelijk Wetboek=Ger.W.).

Ga naar de griffie van het Vredegerecht en vraag daartoe een papieren formulier. Desnoods kopieert u de tekst van art.1344bis Ger.W. en gebruikt u deze als invulformulier mits omzetting in briefvorm. Dit verzoekschrift ondertekenen,neerleggen en de verdere procedure afwerken kan in principe zonder advocaat.

De territoriaal bevoegde vrederechter is deze van de plaats waar het gehuurde pand ligt. Zie daartoe http://www.juridat.be/kantons/kantons.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Vandebos

#5 , 08 aug 2012 11:23

U zal de huisbaas definitief in gebreke dienen te stellen middels een aangetekend schrijven waarin u hem bv 10 werkdagen na kennisname geeft om samen met u de waarborg correct vrij te geven. Dat u bij gebrek aan vrijgave verplicht zal zijn op zijn kosten het vredegerecht in te schakelen om de vrijgave bij vonnis te bekomen.
In het schrijven verwijst naar al de communicaties die u hieromtrent reeds heeft gehad met hem en die tot niets hebben geleden.

U sluit uw schrijven af met "Enkel voor de goede orde en om kennisname te garanderen wordt dit schrijven u zowel aangetekend als per gewone post bezorgd."

Geeft de verhuurder niet thuis dan zal u verplicht zijn een procedure art 1344bis voor het lokale vredegerecht in te leiden. In de link in onderschrift vind u een bruikbaar standaard verzoekschrift terug dat u als basis kan gebruiken.

Terug naar “Huren”