verhuur onroerend goed

CarolineV
Topic Starter

verhuur onroerend goed

#1 , 06 aug 2012 18:03

Ik had graag mijn appartement dat ik vier jaar geleden kocht verhuurd. Ik woon immers steeds meer bij mijn vriend, vlakbij mijn werk. Nu vind ik huurders, maar zij willen zich er ook domiciliëren.
- Kan ik mij er ook nog gedomicilieerd laten?
- Verlies ik mijn fiscale woningaftrek, omdat ik nu niet meer mijn eigen woning betrek?
- Hoeveel verlies ik fiscaal?
- Is het verplicht een huurcontract te registreren?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 06 aug 2012 18:20

- ja, doch volgens de letter van de wet is dat domiciliefraude.
- zolang u er gedomicilieerd blijft...
- kort door de bocht verliest u de aftrek op de rente, reken op zo'n €800. U dient echter tevens rekening te houden met een verhoging van de rente van de lening, deze is immers niet meer voor eigen bewoning.
- ja dat is verplicht, de link naar andere controleorganismes is er echter nog steeds niet en zal er, gelet op de IT chaos en andere rampen achtergelaten door de vorige minster van Financiën niet snel komen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 aug 2012 19:13

Dat wil ook zeggen dat AL uw officiële post op dat adres binnenkomt bij de huurders.
Dat wanneer u schulden hebt de goederen van uw huurders worden aangeslagen.
Dat 'men' zal vaststellen dat er X personen + 1 (u) in het pand wonen.
Dat het mogelijk dan niet meer voldoet aan de Vlaamse wooncode.
Dat de kwartierinspecteur een voorstel ambtelijke schrapping zal doen indien deze onregelmatigheden vaststelt en PV opstelt wegens inbreuk bevolking.
Dat u vanaf dat ogenblik op te sporen bent door de politie, uw wagen niet meer ingeschreven is, uw SIS kaart vervalt na enige maanden enz enz

Reclame

Lightning

#4 , 07 aug 2012 09:51

- U wordt verondersteld gedomicilieerd te zijn op de plaats waar U werkelijk woont. Vanaf U uw appartement verhuurt zal dat dan bij uw vriend zijn neem ik aan. U pleegt domiciliefraude indien U dit niet doet, wat strafbaar is. Naast het feit dit U er mogelijk uzelf en uw huurders mee in de problemen kan brengen (zie reactie Franciscus), haalt U er in dit geval zelfs een voordeel uit (behoud van een deel van uw fiscale aftrek).
- U verliest de bijkomende fiscale aftrek "woonbonus" (710 euro - AJ 2012), in de veronderstelling dat uw hypothecaire lening onder het systeem "enige en eigen woning" voor leningen vanaf 2005 valt.
- Netto gaat dat ongeveer over 340 euro dat U minder terugkrijgt of meer moet bijbetalen op jaarbasis.
- Registratie huurcontract is verplicht.

Terug naar “Huren”