Opzeg huurcontract en waarborg

Kc12
Topic Starter

Opzeg huurcontract en waarborg

#1 , 31 jul 2012 22:52

Hallo! Ik huur een appartement sinds 01/06/2008, ik zit in mijn 2e termijn van 3 jaar. Het appartement bevindt zicht onder het dak (3e verdieping) en wordt sinds '87 verhuurd. Blijkbaar heeft mijn huisbaas nooit een vergunning gekregen daarvoor en nu moet ik het appartement verlaten. Mijn huisbaas heeft een opzegbrief gestuurd zonder reden. Heb ik recht op een opzegvergoeding en kan mijn huisbaas moeilijk doen ivm de huurwaarborg in deze situatie? Mvg.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Kc12
Topic Starter

#2 , 31 jul 2012 23:09

Contract werd ook geregistreerd.

Turaki

#3 , 31 jul 2012 23:09

Opzeg is dan nietig, hij kan maar opzeggen tegen het einde van de 2e 3-jarige periode, met opzegtermijn van 6 maanden, en schadevergoeding van 6 maanden. Indien u toch bereid bent om te vertrekken, durf gerust om uw schadevergoeding vragen.

Verhuurder kan altijd moeilijk doen over waarborg, en slechte verhuurders (bijvoorbeeld diegene die een appartement verhuren dat niet mag) doen vaker moeilijk dan anderen.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 31 jul 2012 23:20

Eens langs de gemeente gaan .... reden vragen waarom uw appartement niet mag verhuurd worden.
Vermoedelijk bouwovertreding....
Voldoet de woning wel aan de Vlaamse bouwcode?

Kc12
Topic Starter

#5 , 31 jul 2012 23:34

In de opzegbrief vermeld hij wel een opzegperiode van 6 maand maar over een vergoeding wordt niet gesproken maar wettelijk gezien heb ik daar blijkbaar wel recht op. Ik heb zelf al een ander appartement gevonden en er is mij gezegd dat ik die opzegvergoeding via aangetekend schrijven moet aanvragen? Ivm met de waarborg, hoe kan ik mij daartegen verdedigen? Ik woon volgens de gemeente "illegaal" zonder het te weten, maar ze hebben mij wel ingeschreven 4 jaar geleden. Kan mijn verhuurder in die situatie moeilijk doen ivm de waarborg? Mvg.

Turaki

#6 , 31 jul 2012 23:44

Laat hem via AS weten dat u akkoord gaat met zijn opzeg, en dat u dan ook uw schadevergoeding waar u wettelijk recht op heeft betaald wil zien binnen de maand na uw vertrek. Dat deze brief tevens geldt als enige ingebrekestelling, en u daarna de wettelijke intrest eist. Dat u daarna deze zal opeisen op zijn kosten voor de vrederechter.

Waarborg dient enkel voor huurschade (en soms na vonnis voor achterstal). Indien u geen huurschade heeft, of deze hersteld, moet uw verhuurder deze teruggeven.Doet hij hier moeilijk over, een nieuw AS waarin u hem een maand geeft om te betalen, wettelijke intrest en vrederechter, dus gelijkaardig aan vorige brief. Laat u bij de PB ook bijstaan door iemand die er iets van kent. Is er trouwens een ingaande PB opgesteld?

Kc12
Topic Starter

#7 , 31 jul 2012 23:48

Verhuurder heeft in '87 vergunning gekregen voor appartement met 2 verdiepingen en 3e verdieping moest dienen als zolder maar verhuurder heeft deze ruimte toch ingericht als appartement en sindsdien ook verhuurd. Ik woon in de rand rond brussel en de regel is dat er maar 2 bouwlagen mogen zijn.

Kc12
Topic Starter

#8 , 01 aug 2012 10:54

Er is bij aanvang van het contract een plaatsbeschrijving opgesteld. Verhuurder gaat het appartement vanaf 01/09 opnieuw verhuren samen met onderliggende verdieping als duo-appartement. Hij gaat opnieuw behangen, schilderen, enz. Ik veronderstel dat zoiets voor zijn rekening is en hij niet mijn waarborg kan opeisen daarvoor? Mvg

Vandebos

#9 , 01 aug 2012 12:10

Neen, waarborg kan enkel worden aangesproken voor beschadigingen die u zou hebben aangebracht.

Vandebos

#10 , 01 aug 2012 12:14

Als u de verhuurder uw as zendt in het schrijven duidelijk vermelden dat alhoewel de opzeg niet gegeven op het einde van de tweede termijn zoals de wetgeving voorziet, u bereidt bent de opgegeven termijn wel te respecteren doch geen afstand doet van de schadevergoeding gekoppeld aan een opzeg zonder reden.

j.demoor

#11 , 02 aug 2012 10:49

“Art.3...§ 4. Bij het verstrijken van de eerste en de tweede driejarige periode kan de verhuurder de huurovereenkomst beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van zes maanden, zonder motivering, maar met betaling van een vergoeding. Deze vergoeding is gelijk aan negen dan wel zes maanden huur naargelang de overeenkomst een einde neemt bij het verstrijken van de eerste of de tweede driejarige periode. De partijen kunnen evenwel overeenkomen om deze mogelijkheid van vroegtijdige beëindiging uit te sluiten of te beperken...”(20 februari 1991 Woninghuurwet).

‘Ik huur een appartement sinds 01/06/2008’

De tweede driejarige periode verstrijkt pas op 01/06/2014 zodat uw huisbaas niet voordien kan opzeggen met toepassing van voornoemde wetsbepaling.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Kc12
Topic Starter

#12 , 02 aug 2012 11:20

Ok, dank u voor de informatie. Als ik dus alles goed begrepen heb, heb ik sowieso recht op een opzegvergoeding van 6 maanden?

Vandebos

#13 , 02 aug 2012 11:41

Inderdaad. u kan bij onderlinge overeenkomst de opzegperiode overeenkomen en de hieraan gekoppelde schadevergoeding of u kan de verhuurder meedelen dat u er geen probleem mee hebt de zaak voor het vredegerecht te brengen en te kijken wat deze vindt van illegale verhuur en alle ongemakken die een verplichte ontruiming ten gevolge hiervan voor de huurder meebrengt...

Als hij 5 seconden verstand heeft... Jullie akkoord wel in tweevoud op papier zetten.

Terug naar “Huren”