Interpretatie vonnis

odettedeurne
Topic Starter

Interpretatie vonnis

#1 , 27 jul 2012 14:01

Op 25/6 hebben wij een voorwaardelijk vonnis bekomen wegens achterstal van onze huurders. Ik heb echter moeite om het vonnis te interpreteren;

Laat verwerende partijen toe zich van het bedrag van deze veroordeling te kwijten bij middel van maandelijkse afkorten van xxx euro per maand telkens te betalen voor de vijftiende van de maand en dit de eerste keer voor vijftien augustus tweeduizend en twaalf, en dit bovenop de lopende huur die telkens voor de vijftiende van de maand dient betaald te worden.

Bij de eerste wanbetaling, zowel van de toegestande afkortingen als van de lopende huur;

- zegt dat het verschuldigd saldo onmiddellijk opeisbaar zal worden zonder voorafgaande aanmaning.

- verklaart de tussen partijen verklaarde huurovereenkomst ontbonden lastens verwerende partij op de laatste dag van de maand volgend op de maand van de wanbetaling.

In dit geval:

- veroordeelt verwerende partij om de woning gelegen te xxx van nu af en vooralsdan te verlaten, te ontruimen en ter volle en vrije beschikking van de eisende partij te stellen.

- bij gebreke hieraan hier vrijwillig aan te voldoen, machtigt eisende partij van nu af en vooralsdan om verwerende partij te doen uitdrijven met al wie of wat er zich in het pand mocht bevinden door de eerste daartoe aangezochte gerechtsdeurwaarder één maand na de betekening van huidig vonnis.

Hoe interpreteer ik dit ivm de lopende huur. De huurders hebben de huur niet betaald voor 15 juli, is dit een wanbetaling of moeten ze ook de eerstvolgende huur pas tegen de 15e augustus betalen, samen met de eerste afkorting? Maw slaat de 15e augustus op zowel huur en afkorting op enkel op de eerste afkorting? En vanaf welke datum kan een gerechtsdeurwaarder dan effectief uitdrijven? Ik vind dit zeer verwarrend.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 27 jul 2012 14:49

Is het vonnis betekend?

odettedeurne
Topic Starter

#3 , 27 jul 2012 15:04

Neen het vonnis is niet betekend. Ik zit met de verwarring of er nu eigenlijk al sprake is van een wanbetaling of niet vooraleer ik naar een gerechtsdeurwaarder stap en kosten maak om te betekenen.

Reclame

Turaki

#4 , 27 jul 2012 15:06

Vonnis moet eerst betekend worden aan uw huurders, dan pas gaat het in (niet echt correcte term). Zolang ze niet officieel op de hoogte zijn gebracht door u, kan u de naleving niet eisen.

odettedeurne
Topic Starter

#5 , 27 jul 2012 15:16

Dat weet ik Turaki maar mijn vraag sloeg op de interpretatie van het vonnis, of er nu reeds sprake is van een wanbetaling of niet? Zie mijn eerste post.

Turaki

#6 , 27 jul 2012 15:23

Ja, er is sprake van wanbetaling (altijd als men niet op tijd betaald). Maar pas vanaf dat het vonnis is betekend gelden de voorwaarden, dus ten vroegste 15 augustus (als u tegen dan het vonnis laat betekenen) moeten ze voldoen aan de voorwaarden van het vonnis, dus huur betalen plus de bijkomende maandelijkse afbetaling.

Bij wanbetaling in augustus (wederom, indien vonnis tijdig betekend) kan u ze uitzetten ten vroegte op 30 september.

odettedeurne
Topic Starter

#7 , 27 jul 2012 15:28

Turaki, daar doe je me even slikken. Dus als ik het vonnis volgende week laat betekenen dan telt de wanbetaling van juli niet, maar slechts de eventuele wanbetaling van augustus? (mocht iemand anders dit nog kunnen bevestigen aub) Dan zit ik volgens jou nu reeds met een uitzetting ten vroegste op 1 oktober aan mijn been, dus nog meer dan 2 maanden te gaan?

Oude Belg

#8 , 27 jul 2012 19:22

De uitleg van Turaki klopt. Logisch toch dat een vonnis pas uitgevoerd kan worden na bekendmaking (= betekenis)?
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Vandebos

#9 , 27 jul 2012 19:26

Uitleg van Turaki klopt, Maandag aanstaande onmiddellijk een gerechtsdeurwaarder het vonnis laten betekenen.

odettedeurne
Topic Starter

#10 , 27 jul 2012 20:05

Daar ben ik toch even niet goed van, had ik dit geweten dan had ik het vonnis uiteraard onmiddellijk laten betekenen. Geen advocaat nemen zal me dus waarschijnlijk toch weinig bespaard hebben op die manier. Bedankt voor de info!

j.demoor

#11 , 29 jul 2012 09:25

“Art.24.Iedere eindbeslissing heeft gezag van gewijsde vanaf de uitspraak.Art.26.Het gezag van het rechterlijk gewijsde blijft bestaan zolang de beslissing niet ongedaan is gemaakt.Art.28.Iedere beslissing gaat in kracht van gewijsde zodra zij niet meer voor verzet of hoger beroep vatbaar is, behoudens de uitzonderingen die de wet bepaalt en onverminderd de gevolgen van de buitengewone rechtsmiddelen.”(Gerechtelijk Wetboek=Ger.W.).

‘Laat verwerende partijen toe zich van het bedrag van deze veroordeling te kwijten bij middel van maandelijkse afkorten van xxx euro per maand telkens te betalen voor de vijftiende van de maand en dit de eerste keer voor vijftien augustus tweeduizend en twaalf, en dit bovenop de lopende huur die telkens voor de vijftiende van de maand dient betaald te worden.’

Dat de getroffen beslissing nog niet in kracht van gewijsde ging belet niet dat vóór 15 augustus 2012 afkorting en huur moesten betaald zijn,zodat er bij niet-betaling wanbetaling is en blijft zolang de beslissing niet ongedaan is gemaakt..

“Art.1494.Geen uitvoerend beslag op roerend of onroerend goed mag worden gelegd dan krachtens een uitvoerbare titel en wegens vaststaande en zekere zaken...”(Ger.W.).
Zodra hieraan voldaan is kan uitvoerend beslag gelegd worden,ook voor de wanbetalingen van 15 augustus 2012 indien de beslissing niet ongedaan is gemaakt.

“Art.1048.De termijn om verzet aan te tekenen is één maand te rekenen vanaf de betekening van het vonnis...Art.1051.De termijn om hoger beroep aan te tekenen is één maand, te rekenen vanaf de betekening van het vonnis of de kennisgeving ervan overeenkomstig artikel 792,tweede en derde lid...”(Ger.W.).

“Art.1398.Behoudens...kan de rechter de voorlopige tenuitvoerlegging van de vonnissen toestaan. De tenuitvoerlegging van het vonnis geschiedt niettemin alleen op risico van de partij die daartoe last geeft...”(Ger.W.).
‘Bij voorraad uitspraak’ doen = ‘voorlopige tenuitvoerlegging’ toestaan. Onderzoek in uw vonnis of zulks het geval is.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

odettedeurne
Topic Starter

#12 , 29 jul 2012 10:47

Laatste post maakt het voor mij alleen maar ingewikkelder.

J.Demoor schrijft:
'Dat de getroffen beslissing nog niet in kracht van gewijsde ging belet niet dat vóór 15 augustus 2012 afkorting en huur moesten betaald zijn,zodat er bij niet-betaling wanbetaling is en blijft zolang de beslissing niet ongedaan is gemaakt..'

Kan ik hieruit dan besluiten dat de wanbetaling van het niet betalen van de huur voor 15 juli toch telt en indien ik het vonnis volgende week zou laten betekenen ik alsnog binnen de maand tot effectieve uitzetting zou kunnen overgaan? Dat zou dan in tegenspraak zijn met de mening van alle voorgaande posters.

odettedeurne
Topic Starter

#13 , 30 jul 2012 19:56

Kan iemand mij aub zeggen op de post van j.demoor nu al dan niet in tegenspraak is met deze van de vorige posters (zie mijn vraagstelling in mijn vorige post)? Ik kan namelijk door praktische redenen ten vroegste binnen een paar dagen langsgaan bij een gerechtsdeurwaarder.

odettedeurne
Topic Starter

#14 , 02 aug 2012 01:48

Huurder heeft me vanavond opgebeld dat hij 100% zeker tegen 15 augustus huur en afkorting zal betalen, en ik mij dus de kosten van betekening kan besparen. Enigszins positief nieuws, dat zou mij 250 euro besparen.

Maar wat als hij zich niet aan zijn woord houdt en dan toch niet betaalt. Dan moet ik achteraf toch nog betekenen en zijn de te betalen bedragen van huur en afkorting die voldaan moesten worden tegen 15 augustus dan onmiddellijk opeisbaar indien het vonnis pas na 15 augustus werd betekend? Zoniet wanneer krijgen we hem er dan eventueel maar uit?

Terug naar “Huren”