Welke huursom ontvangen?

mikske
Topic Starter

Welke huursom ontvangen?

#1 , 15 jul 2012 10:27

Ik ben sinds kort voor 1/3e eigenaar van een appartement en mijn tante voor 2/3e. Is het dan gebruikelijk dat er voor die verdeling ook huur wordt ontvangen? Indien ik en mijn tante overeenkomen dat ieder de helft van de huur ontvangt mag dat wettelijk gezien of moet ik dat op papier zetten en door beiden laten ondertekenen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 jul 2012 10:50

Wie woont in het appartement? Jij, je tante of een derde?
Als je voor 1/3de eigenaar bent kan je moeilijk 1/2 van de huur opeisen.

Vandebos

#3 , 15 jul 2012 15:03

Wie heeft het vruchtgebruik over het pand? Indien de tante het volledige vruchtgebruik heeft is de volledige som huurgeld voor haar. Het is immers het vruchtgebruik dat bepaald wie recht heeft op het gebruik of de vruchten ervan, niet wie welk gedeelte van de eigendom in bezit heeft.

Reclame

mikske
Topic Starter

#4 , 15 jul 2012 21:53

Wie woont in het appartement? Jij, je tante of een derde?
Als je voor 1/3de eigenaar bent kan je moeilijk 1/2 van de huur opeisen.
Niemand woont in het appartement momenteel. Wij hebben het appartement verkregen uit erfenis.

mikske
Topic Starter

#5 , 15 jul 2012 21:55

Wie heeft het vruchtgebruik over het pand? Indien de tante het volledige vruchtgebruik heeft is de volledige som huurgeld voor haar. Het is immers het vruchtgebruik dat bepaald wie recht heeft op het gebruik of de vruchten ervan, niet wie welk gedeelte van de eigendom in bezit heeft.
Niemand heeft vruchtgebruik van het appartement aangezien ik en mijn tante de erfgenamen zijn. Het appartement staat nu nog leeg.

j.demoor

#6 , 17 jul 2012 09:32

‘Ik ben sinds kort voor 1/3e eigenaar van een appartement en mijn tante voor 2/3e‘. Ik ga ervan uit dat ‘eigenaar’ betekent ‘volle eigenaar’.

Wie eigenaar is kan van de bewoner huur vorderen en de ondertekening van een huurovereenkomst overeenkomstig art.1bis Woninghuurwet 20 februari 1991,tenzij een recht van bewoning werd verleend krachtens art.625 Burgerlijk Wetboek.

Wettelijk komt u dan 1/3 van die huur toe,doch beide mede-eigenaars kunnen een andere verdeling (schriftelijk) overeenkomen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

mikske
Topic Starter

#7 , 17 jul 2012 10:38

‘Ik ben sinds kort voor 1/3e eigenaar van een appartement en mijn tante voor 2/3e‘. Ik ga ervan uit dat ‘eigenaar’ betekent ‘volle eigenaar’.

Wie eigenaar is kan van de bewoner huur vorderen en de ondertekening van een huurovereenkomst overeenkomstig art.1bis Woninghuurwet 20 februari 1991,tenzij een recht van bewoning werd verleend krachtens art.625 Burgerlijk Wetboek.

Wettelijk komt u dan 1/3 van die huur toe,doch beide mede-eigenaars kunnen een andere verdeling (schriftelijk) overeenkomen.
Dank voor de info, ik weet genoeg. Om correct te zijn ben ik voor 7/18 eigenaar en mijn tante voor 11/18.

Terug naar “Huren”