hoger beroep !!!

PASCAL.032
Topic Starter

hoger beroep !!!

#1 , 13 jul 2012 12:05

In maart 2012 kreeg ik uiteindelijk na veel problemen een vonnis dat de huurder zijn appartement moet verlaten.
In april 2012 diende de huurder hoger beroep in. Dit zal pas tegen mei 2013 klaar zijn.
Nu woont de huurder al bijna een jaar gratis in zijn appartement en dit kan nog een jaar slepen.

Kan ik nu opnieuw een procedure bij het vredegerecht starten voor de maanden mei, juni, juli die hij niet betaalde en zo hem mogen uitdrijven?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD

#2 , 13 jul 2012 12:18

Het hoger beroep schort het vonnis niet tenzij u of uw advocaat vergeten was de uitspraak van het vonnis uitvoerbaar bij voorraad te vragen. Hoe kan dit nu ? En moest dit vergeten zijn kan u idd een nieuwe procedure starten. Wat staat er trouwens in dat vonnis ? Ik begrijp trouwens niet dat die VR dat vonnis zelf niet uitvoerbaar bij voorraad heeft verklaard. Welk kanton in A trouwens ?
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 jul 2012 14:12

Ik begrijp trouwens niet dat die VR dat vonnis zelf niet uitvoerbaar bij voorraad heeft verklaard. Welk kanton in A trouwens ?
De vrederechter mag dit niet doen als dit niet gevraagd wordt. Als er conclusies worden neergelegd moet die vraag herhaald / gesteld worden in de laatste conclusie die men neerlegt, anders mag de rechter deze vordering niet gegrond verklaren (Cass., 29 maart 2012, rolnummer C.11.0472.N).

Reclame

JohnD

#4 , 13 jul 2012 16:31

De vrederechter mag dit niet doen als dit niet gevraagd wordt.
Ik had daar wel een klein vermoeden over. Mag hij dit ook weigeren ?
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 jul 2012 17:32

Als de voorlopige tenuitvoerlegging gevraagd wordt zal de vrederechter moeten oordelen of hij die al dan niet toestaat. Hij is niet verplicht die toe te staan.

j.demoor

#6 , 15 jul 2012 11:17

“Art.19...Alvorens recht te doen, kan de rechter, in elke stand van de rechtspleging, een voorafgaande maatregel bevelen om de vordering te onderzoeken of een tussengeschil te regelen dat betrekking heeft op een dergelijke maatregel, dan wel de toestand van de partijen voorlopig te regelen. De meest gerede partij kan hiertoe de zaak in elke stand van het geding voor de rechter brengen bij eenvoudig schriftelijk verzoek neergelegd ter of toegezonden aan de griffie...”(Gerechtelijk Wetboek).

‘Dit zal pas tegen mei 2013 klaar zijn’

Op grond van ‘voor de maanden mei, juni, juli die hij niet betaalde’ kan u dus de rechtbank waarbij hoger beroep loopt verzoeken ‘de toestand van de partijen voorlopig te regelen‘ door de uit huiszetting bij voorraad toe te staan.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

PASCAL.032
Topic Starter

#7 , 15 jul 2012 23:56

Bedankt voor alle reacties.

Mijn advocaat heeft het aangevraagd (in het negende kanton in A ) maar de vrederechter heeft hierop niet geantwoord.

PASCAL.032
Topic Starter

#8 , 16 jul 2012 00:25

J.demoor schreef kan u dus de rechtbank waarbij hoger beroep loopt verzoeken
Moet ik dus naar de rechtbank en niet naar de vrederechter?

Terug naar “Huren”