Hoge kosten plaatsbeschrijving - mogelijkheid betwisten?

dvdv
Topic Starter

Hoge kosten plaatsbeschrijving - mogelijkheid betwisten?

#1 , 31 mei 2012 09:42

Beste,

De huurovereenkomst vermeldt een paragraaf met daarin het volgende; "Voor de ingebruikname en bij het einde van de huurovereenkomst zal door immokantoor een tegensprekelijke plaatsbeschrijving worden opgemaakt. Dit dient steeds te gebeuren op een ogenblik dat er zich geen meubilair in de woning bevindt en voor de sleutels aan een eventuele nieuwe huurder worden overhandigd. De kosten, ten laste van de huurder, per opmaak van een plaatsbeschrijving bedragen 300,00 EUR (excl. btw)"

Het gaat voornamelijk over deze laatste zin. Mondeling was dit de totale kost van de plaatsbeschrijving. Ikzelf heb bij het ondertekenen van de huurovereenkomst gereclameerd dat die kosten moeten gedeeld worden. Het immokantoor heeft me ter plekke geantwoord "ieder immokantoor rekent de kost voor 100% door aan de huurder, dus hier ook. Bovendien heeft de verhuurder al andere kosten die volledig voor zijn rekening zijn".

Na het ondertekenen van de huurovereenkomst en wachten op de registratie ervan heb ik een aangetekende zending verstuurd aan het immokantoor om de helft van de 300 EUR excl btw terug te vorderen, gebaseerd op artikel 1730 BW, paragrafen 1 en 3. Het immokantoor heb ik 9 dagen tijd gegeven om te betalen. Ze hebben hier nooit op gereageerd. Dus telefonisch contact genomen.
Daar zei de contactpersoon me dat de verhuurder dezelfde kosten heeft gehad van de plaatsbeschrijving. Ik concludeerde daaruit dat de totale kost van de plaatsbeschrijving dus 600 EUR excl btw bedraagt voor een plaatsbeschrijivng van 4 pagina's zonder foto's waar wijzelf 2 pagina's aan hebben laten toevoegen en zeker een 30-tal foto's voor het dossier. Sterk overdreven dus zogezegd 600 EUR vragen per plaatsbeschrijving.

Heb het immokantoor gevraagd de factuur van 600 EUR excl btw aan mij voor te leggen met daarop een uitsplitsing van de kosten voor huurder en verhuurder en het betaalbewijs van 300 EUR van de verhuurder. Dit alles wilde de contactpersoon me niet geven en meldde me dat ik enkel een factuur zal zien voor het bedrag dat ik betaald heb.
Ik ben er zeker van dat de plaatsbeschrijving slechts 300 EUR heeft gekost en dat zowel het immokantoor als de verhuurder dit via een omweg voor 100% willen doorrekenen aan de huurder.

Kunnen we hier iets tegen doen? Wat zijn de rechten van de huurder om eventueel toch 50% ervan te recupereren. Want bij einde huurcontract volgt nogmaals een plaatsbeschrijving waarvoor we dan opnieuw 300 EUR moeten betalen. Samengeteld komt dit overeen met 1 maandhuur.
We dienen voornamelijk rekening te houden met "De kosten, ten laste van de huurder, per opmaak van een plaatsbeschrijving bedragen 300,00 EUR (excl. btw)"

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 31 mei 2012 11:01

Klacht neerleggen bij het BIV. 600 € voor een ingaande en uitgaande PB, en dit voor 100 % tlv de huurder is er ver over. Daarbij gebruik die immo waarschijnlijk steeds dezelfde PB bij iedere huurder, mits een paar kleine aanpassingen. Uw uitgaande PB is gelijktijdig de ingaande PB voor de volgende huurder.

sloeberken

#3 , 31 mei 2012 11:03

Ik zou zeker dit eens voorleggen aan de huurdersbond, welke expert heeft de plaatsbeschrijving opgemaakt.
Indien de plaatsbeschrijving niet opgemaakt is door een expert kunnen ze volgens mij ook geen kosten aanrekenen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

dvdv
Topic Starter

#4 , 31 mei 2012 11:42

De plaatsbeschrijving is gewoon opgemaakt door het immokantoor dat ook de huurovereenkomst heeft opgemaakt. Immokantoor was hierbij de tussenpersoon.

Bij tekenen van contract was de 300 EUR het totaal van de plaatsbeschrijving dat de huurder zou moeten dragen (mondeling). Telefonisch plots dan 600 EUR om er op die manier onderuit te kunnen dat de 300 EUR die ik betaald heb zogezegd toch de 50% zou zijn ten laste van de huurder.
Ik vind het schandalig. Een ingaande en uitgaande zou dan 1200 EUR excl btw kosten waarbij huurder 600 EUR zou betalen en de verhuurder ook 600 EUR zou betalen. En dat voor 4 pagina's.

Pffffff, een lastige om over te discussiëren lijkt me. Het staat nogal dubbelzinnig in de huurovereenkomst vermeld (zie m'n bovenstaande post).

Thanks!

octopus

#5 , 31 mei 2012 12:58

ik meen dat de plaatsbeschrijving op GEMENE kosten MOET gebeuren. Dit is in de huurwet zo vastgelegd

VDG2

#6 , 31 mei 2012 13:06

zie brochure Woninghuurwet: http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138431.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Door wie wordt de plaatsbeschrijving opgemaakt?
De huurder en de verhuurder kunnen zelf een plaatsbeschrijving opmaken.
Ze mogen ook beslissen beroep te doen op een deskundige (landmeter-expert in onroerende goederen, architect ...). In dit geval wordt het ereloon van de deskundige door beide partijen voor de helft gedragen.
Ten slotte is het ook mogelijk dat elk van de partijen vergezeld wordt door een deskundige naar keuze, die ze dan zelf betaalt.

dvdv
Topic Starter

#7 , 31 mei 2012 13:40

Dat klopt en daarvan ben ik ook op de hoogte.
Maar het staat nogal dubbelzinnig in de huurovereenkomst: "De kosten, ten laste van de huurder, per opmaak van een plaatsbeschrijving bedragen 300,00 EUR (excl. btw)"

Het immokantoor dat de PB heeft opgesteld meent dat ze bedoelen dat de kosten die voor de huurder zijn (50% van het totale bedrag) gelijk is aan 300 EUR en dat de verhuurder dezelfde kosten heeft.

Ik weet niet of dit op die manier in een overeenkomst mag staan? Moet er niet specifiek in vermeld staan dat de kosten gemeenschappelijk zijn?
Dit staat nu niet vermeld, er staat gewoon dat de kosten ten laste van de huurder 300 EUR bedragen. Er staat niet letterlijk dat de kosten ten laste "zijn" van de huurder.

Heb al alles geprobeerd om het immokantoor toch de 50% te laten terugbetalen omdat ik weet dat de verhuurder geen 50% heeft moeten betalen. Maar ik krijg de totale factuur niet te pakken. Kan ik immokantoor dwingen mij de factuur te tonen?

Bedankt!

Fore

#8 , 31 mei 2012 13:44

Ja, via het vredegerecht
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

dvdv
Topic Starter

#9 , 19 jun 2012 14:03

Dit geeft dan wel hoge kosten (advocaat, gerechtskosten) en dan nog eens de gerechtskosten van de tegenpartij wanneer je de zaak verliest. En dat voor 300 EUR.
Probleem is dat die immokantoren kunnen doen wat ze willen. Ze weten toch dat je voor een dergelijk bedrag niet naar de vrederechter gaat omdat het uieindelijk dan meer gaat kosten dan wat je wenst te recupereren.

mava105

#10 , 19 jun 2012 16:04

Zeg dat je klacht zal neerleggen bij het BIV en er uw beklag te maken over hun werkwijze.
Daar kunnen ze soms nogal gevoelig aan zijn.

dvdv
Topic Starter

#11 , 09 jul 2012 11:57

Heb telefonisch contact gehad met het immokantoor omdat ik meer dan 2 maanden na start huur en betaling plaatsbeschirjivng nog steed sgeen factuur heb ontvangen.
Ze gaan mij de factuur opsturen, enkel voor mijn deel (363 EUR incl btw).

De totale factuur heb ik ook opgevraagd. Deze weigeren ze mij te geven. Ze zeggen me dat ik geen zaken heb met de kosten ten laste van de verhuurder. Ik heb hen gezegd dat ik enkel een factuur wil zien van 600 EUR excl BTW met daarop een uitsplitsing van deel huurder en deel verhuurder. En dat ik met die andere kosten inderdaad geen zaken heb, wel met de kosten van de plaatsbeschrijving. Dit weigert men te geven net als een bewijs dat de verhuurder zijn deel betaald heeft. Mijn betaalbewijs heb ik wel moeten tonen om de sleutels te mogen ontvangen.
Ik zal enkel een factuur voor mijn deel krijgen.

Ik weet ook waarom; aan de verhuurder werd er niets doorgerekend omdat deze al andere kosten heeft (commissie voor immokantoor edm).

Heb gezegd dat ik klacht zal neerleggen bij BIV en indien nodig naar het vredegerecht zal stappen om de factuur te kunnen zien.
Antwoord van immokantoor; "Ga gerust naar vredegerecht en BIV, dat doet me helemaal niets" en "Je had dan maar bij een ander immokantoor moeten gaan."

Die immokantoren zijn gewoon te machtig en kunnen onder een hoedje spelen met de verhuurder.
Deze heeft kosten zoals commissieloon edm. Ze vragen dan om de plaatsbeschrijving volledig door te rekenen.

mava105

#12 , 09 jul 2012 12:40

Geplaatst: 08 jul 2012 19:33
parasietje schreef:
. De kostprijs van de plaatsbeschrijving van 45m2 was €480 (waarvan €230 door mij opgehoest)..

Ikzelf vraag aan mijn huurders de enorme som van 35 € voor ingaande EN uitgaande PB samen.
Deze PB is maar één maal werk van een paar uurtjes. Bij volgende huurders is het telkens maar een kleine aanpassing die hooguit 15 minuten werk in beslag neemt. Je denkt toch niet zeker dat die IMMO's telkens opnieuw een volledige PB gaan opmaken, beginnende van nul.
Ik tel natuurlijk niet mijn eigen tijd, enkel maar de kosten van papier en uitprinten. Mijn PB zijn gewoonlijk tussen de 12 à 15 blz en zijn zeer omstandig. (meestal met 5 à 6 foto's)
Voor immo's is dat een zeer luctratieve bijverdienste. Tel maar eens uit: bvb 10 PB per maand x 480 €= 4.800 € voor hooguit amper 5 uurtjes werk en wat printerkosten

Vandebos

#13 , 09 jul 2012 15:23

Heb je dat telefoongesprek opgenomen?

dvdv
Topic Starter

#14 , 12 jul 2012 15:14

Heb het telefoongesprek niet opgenomen, maar ben van plan om vanaf nu alle contacten (zelfs met de verhuurder, want ook deze is niet correct) op te nemen.

Immokantoor kan van mij sowieso nog een telefoontje ontvangen van zodra ik slechts mijn deel van de factuur ontvangen heb.

Is er een bepaalde wet die ik kan inroepen om de totale factuur te mogen inzien en ook het betaalbewijs te mogen zien van de verhuurder. Zowel verhuurder als immo hebben mijn betaalbewijs mogen zien. Waarom zou ik dat dan niet mogen inkijken?

Ben van plan om bij uittreding de kosten niet te betalen.
Ik vraag me wel af of ik dan nog wel recht heb op de huurwaarborg. Ik denk het wel want het is de verhuurder die deze moet vrijgeven (wanneer ik als huurder alle kosten voldaan heb). In feite heeft het immokantoor hier geen zaken mee. Misschien kan ik dan de betaling van de plaatsbeschrijving proberen uit te stellen tot ik de factuur heb gezien die ik moet betalen (ipv eerst te betalen en dan pas een factuur te krijgen) en de betaling van de verhuurder heb gezien voor de uittredende plaatsbeschrijving.

Zeer lastig allemaal en dit voor 300 EUR. Maar uiteindelijk is die 300 EUR wel zowat de helft van de maandhuur. Dus bij intredende en uittredende plaatsbeschrijving betaal ik op die manier 1 maand huur extra.

Terug naar “Huren”