Factuur water superhoog

Bijtje
Topic Starter

Factuur water superhoog

#1 , 25 jun 2012 04:52

Ik weet niet of het onderwerp hier thuishoort, maar het gaat in ieder geval om een factuur die ik kreeg van de eigenaar van de woning die ik huur. Toen ik kwam kijken naar dit appartement, woonde hier een gezin bestaande uit papa,mama 2 kinderen van al zeker 16 jaar en een baby. Het was dus veel te klein geworden en ze zijn dan verhuisd. Ik woon hier nu. Mijn kindjes worden wel alle dagen gewassen en ik gebruik de vaatwasser elke twee dagen en het wasmachine 1x per dag. Kuisen doe ik regelmatig. Nuja ik veronderstel toch dat dit bij de meeste gezinnen er zo aan toe gaat. Daarom had ik ook op voorhand aan die mensen gevraagd of ze me konden zeggen hoeveel hun jaarlijkse factuur van het water was en dit was een 260 euro. Alls andere mensen hier uit de blok, wonen hier via dezelfde eigenaar en dit zijn allemaal koppels, sommige met kinderen. Hun facturen van de laatste jaren waren om en bij de 100 à 150 euro. Nu is het zo dat we die eigenaar zelf nooit te zien krijgen. Zijn schoonzoon regelt de zaakjes en hij vertelt ook dat de eigenaar zelf te oud is om nog alles zelf te doen of te begrijpen.

Iedereen heeft onlangs zijn afrekening gekregen van het water en deze was voor mij 495 euro en ik ben blijkbaar niet de enige. Hoe kan dit zo gestegen zijn bij de anderen ? Zou er ergens een lek kunnen zijn en zoja hoe kunnen wie die laten opsporen en wie dient dit dan te betalen ?

In feite ben ik het sowieso niet eens met de factuur. In de bijlage zit de factuur die de eigenaar effectief gekregen heeft. Deze staat geadresseerd op een ander huisnummer. 175 euro staat daarop. In zijn brief die erbij zat zegt hij dat de rest wettelijke interesten betreffen. En een deel van de aangetekende periode, is nog van toen ik hier nog niet woonde. 325 euro interesten. Kan dit echt zo zijn ?

Weet er iemand waar ik moet zijn om duidelijkheid te verschaffen ? Is er daar een dienst voor die dit kan controleren of kan ik zelf iets doen ? Mag ik een gedetailleerde berekening eisen alvorens ik betaal ?

En als dit echt wettelijke interesten betreffen kan ik toch beter zelf rechtstreeks de factuur betalen aan de watermaatschappij naar de toekomst toe of kan ik zoiets niet overeen komen ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
VDG2

#2 , 25 jun 2012 07:51

Niet-forfaitaire kosten

Als de kosten en lasten niet forfaitair werden bepaald, moeten zij met de werkelijke uitgaven overeenstemmen. De verhuurder moet de bewijsstukken hiervoor aan de huurder voorleggen.
Als de gehuurde woning een onderdeel is van een appartementsgebouw dat door een en dezelfde persoon beheerd wordt (een gevolmachtigde, de eigenaar zelf of een maatschappij), dan geldt een speciale regel. In dat geval is het voldoende dat de verhuurder een overzicht van de kosten en lasten aan de huurder overhandigt en hem de mogelijkheid geeft de bewijsstukken te komen inkijken.

http://www.belgium.be/nl/huisvesting/hu ... en_lasten/" onclick="window.open(this.href);return false;

U vraagt best via aangetekend schrijven (bewijs) om een correcte afrekening, inclusief de nodige bewijzen, die slaat op de periode sinds u het pand bent ingetrokken. (zijn er afzonderlijke meters? Zo ja, werden deze genoteerd bij intrede?)

De wettelijke rentevoet bedraagt trouwens momenteel 4,25% en niet om en bij de 283%! Ik zie trouwens geen enkele reden om interest aan te rekenen.

Vandebos

#3 , 25 jun 2012 08:32

Aangetekend betwisten en inzage in de facturen vragen die hebben geleid tot dit bedrag. U doet dit best samen met alle, of zoveel mogelijk, andere huurders.

Vraag in As tevens naar afschrift mandaat verhuurder.

Verzoek de verzender van de afrekening om de reden en rechtvaardiging van de berekende interesten.

Deel hem mee dat bij gebrek aan degelijke verklaring en inzage in de facturen binnen de tien kalenderdagen na kennisname van dit schrijven u de zaak voor het lokale vredegerecht zal brengen.

Sluit af met 'Enkel voor de goede orde en om kennisname te garanderen sturen wij u dit schrijven zowel per aangetekende als gewone post.'

Reclame

Turaki

#4 , 25 jun 2012 09:16

Wettelijke intresten? U dient gewoon uw verbruik te betalen, meer niet. Intresten vragen hierop kan niet, tenzij er achterstal is in betaling, en u reeds in gebreke bent gesteld hiervoor.
Ook het deel van voor u er woonde betaalt u niet.

Is er een gemeenschappelijke teller? Indien ja, hoe is de verdeelsleutel?

U heeft ook recht op een deel gratis water. Is dit meer verrekent?

Bijtje
Topic Starter

#5 , 25 jun 2012 19:02

Bedankt iedereen, jullie zijn een grote hulp, ik kan hier iets mee. Van gratis water wist ik niks. Waar kan ik daarover iets opzoeken dat ik eventueel ook kan gebruiken in mijn brief ? En nee, de meters zijn apart en deze zijn inderdaad genoteerd door de verhuurders toen we zijn ingetrokken en dan ook een jaar later.

Vandebos

#6 , 25 jun 2012 19:04

Iedere bewoner heeft recht op 10 kubieke meter gratis water per jaar. Dit jaar wordt dat 15 kubieke meter dacht ik.

mava105
Juridisch actief: Nee

#7 , 25 jun 2012 19:53

Iedere bewoner heeft recht op 10 kubieke meter gratis water per jaar. Dit jaar wordt dat 15 kubieke meter dacht ik.
Watermaatschappijen houden enkel rekening met het aantal gedomicilieerden op 01 januari van het lopende jaar. :(

Bijtje
Topic Starter

#8 , 11 jul 2012 14:44

Ik had een AS gestuurd naar de eigenaar, met de melding dat ik niet akkoord was en de vraag om een duidelijke berekening te bezorgen. Tegelijkertijd zijn er ook werken bezig in m'n woonst. Toen de verhuurder kwam kijken naar de werken heeft hij me aangesproken over mijn brief en hebben we een lang gesprek gehad waarin hij mij heeft uitgelegd hoe hij aan zijn berekening komt. Die maanden waarin ik hier nog niet woonde heeft hij afgetrokken en verder weet ik niet of ze zo wel correct is, maar ik had zoiets van ... ik zal ze wel gewoon betalen. Dit was maandag.

Vandaag gebeurde er het volgende. Die mensen die bij mij aan het werken zijn (in opdracht van de verhuurder) hebben de tegels scheef gezet. Toevallig merkte ik dit op en vroeg ik aan de baas of hij dit kon rechttrekken. Hij riep dat ik mij niet moest moeien, dat hij zou vertrekken. Dat de muren scheef staan en dat hij er genoeg van had en dat ik mijn plan moest trekken. Ik schrok en ben dan een andere kamer ingegaan. Heb iemand gebeld omdat ik ervan aangedaan was. Ondertussen waren die mensen aan het inpakken. een van hen sprak mij aan van "sorry dat mijn baas zo doet maar hij staat al de hele dag op de toppen van zijn tenen". Ik dacht : ja dat kan gebeuren dus ik zeg tegen die baas : "ik vind het jammer dat u zo hevig reageert tegenover mij en als u zich nog bedenkt kunt u terugkomen."

Ondertussen bel ik de verhuurder, maar die neemt niet op. Ik spreek op zijn voice mail dat de aannemer vertrekt en of hij mij kan laten weten wat er nu verder dient te gebeuren. Hij belt mij een tijd later op (ondertussen waren die mensen weg). En hij zegt dat de aannemer is gestopt omdat ik mij kwam moeien en dat hij zo zijn werk niet kan doen. Vervolgens komt het zinnetje :"Gij zou beter gewoon uw bakkes houden tegen de mensen. Ik wil da ge uw opzeg geeft, ..." ik liet hem uitrazen en heb dan gevraagd waarom hij zo tegen mij tekeer ging. Hij zei dat hij het beu is en dat hij wil dat ik vertrek.

Hij zegt dat hij nog nooit een huurder heeft gekend die zaagt over een waterafrekening en over de mankementen in het appartement. Dat ik de enige ben en dat hij mij beu is, dat ik moet vertrekken. Maar ik heb een contract met een einddatum, dus weet er iemand wat ik juist in mijn opzegbrief moet zetten ? Want met een contract van bepaalde duur moet ik nog enkele maanden blijven betalen denk ik ?

Vandebos

#9 , 11 jul 2012 15:26

Als de huisbaas wenst dat u vertrekt zal hij zelf binnen de wettelijke mogelijkheden de opzeg dienen te geven. Hij kan je nooit verplichten zelf op te zeggen.

In feite had u de scheve tegels gewoon aan de huisbaas dienen te melden, hij is de opdrachtgever en uiteindelijk verantwoordelijk voor de correcte uitvoering van de werken. Als huurder/bewoner heeft u geen inspraak in die werken. Met het eenvoudigweg rapporteren van uw vaststelling aan de verhuurder had u zich perfect gekweten van uw taak als bewoner.

Turaki

#10 , 11 jul 2012 15:42

Contract met einddatum? Van korte duur dus. Kan niet opgezegd worden buiten in onderling akkoord (of mits bepalingen opgenomen in het contract).

Als hij u echt buiten wil, laat hem opzeggen. Tenzij in het contract iets staat, is die toch nietig (net als de uwe trouwens). Ik zie het al gebeuren dat als u opzegt hij schadevergoeding gaat eisen, en u voor de rechter trekt wegens contractbreuk.

Investeer liever in een dictafoon, en neem vanaf nu alle gesprekken op met hem. Voer bij voorkeur alle communicatie met hem via AS (dus geen meldingen van problemen via telefoon, maar direct AS met probleem, en vraag om dit zo spoedig mogelijk op te lossen). En voor de rest op uw strepen staan, en u niet laten doen (maar wel zelf altijd beleefd en correct blijven).

Bijtje
Topic Starter

#11 , 11 jul 2012 16:00

Als ik iets (eender wat) aan de huisbaas meld, dan krijg ik ofwel totaal geen reactie, ofwel verwijten naar mijn hoofd geslingerd. Maar ik heb hem net aan de lijn gehad en ik heb gezegd dat ik die ruimtes niet meer betreed tot ze klaar zijn. Dan kan hij zelf daarna komen kijken wat er fout is gelopen. Alleen is het dan wel te laat. Maar dat ik nergens kan komen is sowieso niet leefbaar. Ik heb kinderen, waarvan ééntje nog twee keer per dag moet slapen. Ik heb deze maandag en dinsdag al naar de opvang gedaan ondanks het feit dt ik zelf thuis ben en vandaag kon ik niet anders dan ze thuishouden maar we kunnen hier niet degelijk leven. Ze zeiden eerst dat de werken zouden duren tot donderdag en nu spreken ze al van zaterdag. Ik veronderstel dat wij dan ook tot maandag geen gebuik kunnen maken van badkamer en de twee kinderkamers. Wij slapen momenteel in de woonkamer, poetsen daar ook de tanden enzovoort ... dat er bij een renovatie veel komt bij kijken begrijp ik maar dat ze dan vertrekken omdat de muren scheef staan en ik 1 keer kom kijken en toevallig iets opmerk...

In het contract staat dat het een duur heeft van drie jaar (met einddatum). Indien het niet wordt opgezegd, wordt dit stilzwijgend verlengd tot 9 jaar. Ik was dan van plan om op te zeggen een jaar op voorhand via AS, tegen het einde van die drie jaar. Dit is binnen ongeveer anderhalf jaar. Of kan hij mij dan ook kosten aanrekenen ?

Bijtje
Topic Starter

#12 , 11 jul 2012 16:03

Nog een vraag, als ze aan een ruimte werken, ben ik dan verplicht om de andere ruimtes (zijnde een slaapkamer) open te laten staan ? Er staan waardevolle spullen in en ik kan niet altijd aanwezig zijn. Ze eisen dat ik de deuren openlaat. Oke ik versta dat de wc moet openblijven en nog enkele andere plaatsen waar men eventueel water moet kunnen afzetten maar ze doen moeilijk als ik de slaapkamerdeur dicht doe

Turaki

#13 , 11 jul 2012 16:10

U moet maar 3 maand op voorhand opzeggen, dus een jaar is ruim op tijd. Er kunnen dan geen kosten aangerekend worden.

Kamers waar men niet moet zijn mag u gerust afsluiten (ik denk dat u zelfs het toilet mag afsluiten, zeker ben ik niet). Ze hebben daar niets te zoeken, en u heeft nog steeds recht op uw privacy.

Kingfisher

#14 , 12 jul 2012 11:46

1) U weet toch dat u recht heeft op een vermindering van de huur voor de duur dat u niet over het volledige appartement kan beschikken, hoop ik?
2) Wat betreft de waterafrekening: vermoedelijk heeft uw huisbaas de waterrekening te laat betaald, waardoor hij 325€ interesten en aanmaningskosten moet betalen, die hij nu op zijn huurders probeert af te schuiven. Maar dat is zijn probleem: u betaalt gewoon het verbruikte water, de rest zijn zijn kosten.

Vandebos

#15 , 12 jul 2012 12:03

1) U weet toch dat u recht heeft op een vermindering van de huur voor de duur dat u niet over het volledige appartement kan beschikken, hoop ik?
Niet helemaal correct...

art 1724 BW.
Art. 1724. Indien het verhuurde goed gedurende de huurtijd dringende herstellingen nodig heeft, die niet tot na het eindigen van de huur kunnen worden uitgesteld, moet de huurder die gedogen, welke ongemakken hem daardoor ook mochten worden veroorzaakt, en al zou hij gedurende de herstellingen het genot van een gedeelte van het verhuurde goed moeten derven.
Indien echter die herstellingen langer dan veertig dagen duren, wordt de huurprijs verminderd naar evenredigheid van de tijd en van het gedeelte van het verhuurde goed waarvan hij het genot heeft moeten derven.
Indien de herstellingen van dien aard zijn dat hetgeen noodzakelijk is voor de huisvesting van de huurder en van zijn gezin, daardoor onbewoonbaar wordt, kan hij de huur doen ontbinden.
De post van TS laat niet toe zomaar te oordelen of de werken effectief dringend zijn en of ze reeds langer dan 40 dagen duren.

Terug naar “Huren”