Graag had ik wat informatie ingewonnen over volgende situatie:
Ik ben verhuurder.
Huurovereenkomst met huidige huurders getekend in januari 2012 en huis in gebruik genomen maart 2012.
Huurders zijn zelfstandige die in een ander pand hun beroep uitoefenen.
Verleden maand en deze maand geen huur betaald.
De huurders belde ons op met volgende informatie:
Ze wensen de huurovereenkomst onmiddellijk op te zeggen omdat ze reeds verhuist zijn naar het pand waar ze hun beroep uitoefenen. Vandaar dat ze hun het recht toe-eigende om geen huur meer te betalen.
Volgens hen zijn ze ons niets verschuldigd:
- de (op het einde van deze maand) 2 maand achterstallige huur kan verrekend worden met de huurwaarborg (2maand).
- ze reeds een nieuwe huurder hebben gevonden (zeggen ze). De kandidaat huurders zijn reeds op bezoek geweest en zouden eventueel deze maand al kunnen intrekken.
- ze geen opzeg moeten doen aangezien ze verhuizen omwille van hun beroep.
Als verhuurder heb ik echter enkele grote vraagtekens:
- tot op heden hebben nog geen formeel opzeggingsdocument ontvangen...
- staat de betaling van huur niet los van een huurwaarborg? Wat als er schade is ... dan hebben we niets meer over aangezien de waarborg zal moeten dienen voor de achterstallige huurgelden.
Ik hoop dat we dit 'onder ons' kunnen regelen, maar ik vermoed dat het nog een staartje zal krijgen.
Wie kan er me wat meer info geven ivm huurders die een zelfstandig beroep uitoefenen?
Kunnen ze inderdaad het feit dat ze in hun handelspand gaan wonen, gebruiken voor het niet naleven van de opzegtermijn/-vergoeding?
Alvast bedankt voor enkele hersenspinsels.