Ongeschikt verklaren woning

Freda76
Topic Starter

Ongeschikt verklaren woning

#1 , 18 jun 2012 21:24

Goedeavond,

Ik heb wat vraagjes betreffende mijn situatie.
In de herfst van vorig jaar ging ik een 'huurcontract' aan voor een woning. Het moest snel gaan en ik geef toe dat ik bepaalde gebreken totaal over het hoofd gezien heb en andere gebreken kwamen pas later aan het licht.
De verhuurder nam het niet zo nauw: het huurcontract werd getypt met een typemachine uit de jaren 1800 en volgens de huurdersbond heeft het geen enkele waarde; het werd uiteraard niet geregistreerd; er was geen EPC-attest en er werd geen plaatsbeschrijving gedaan.
Toen ik begin januari vochtplekken constateerde in de slaapkamer en ik hiervan gewag maakte aan de verhuurder, begon deze meteen te dreigen. Ik stelde hem van dit probleem en andere aangetekend (en per gewone brief) op de hoogte. De huisbaas stuurde zijn 'advocaat' op mijn dak en ik kreeg mijn opzeg er gratis bij.
Ik ging tevens mijn licht opsteken bij de gemeente en zo ging er na een paar maanden een woningkwaliteitscontrole door die uiteindelijk resulteerde in een advies tot ongeschiktheidsverklaring van de 'woning'.
Mijn vraag is nu eigenlijk wat ik hiermee moet...
Ik kan hier blijven wonen tot het eind van het contract, dus eind september 2012.
Mijn grootste vrees is dat ik mijn huurwaarborg niet zal terugzien (oh ja, deze werd aan de huisbaas betaald, maar nooit op een geblokkeerde rekening gestort).
Kan ik met het rapport van Wonen Vlaanderen naar de rechtbank stappen?
Wat als ik nu een woning vind die mij bevalt VOOR het eind van het contract?
Ik ben al een paar keer bij de huurdersbond geweest, maar ik werd er niet veel wijzer van. Ze vonden mijn schrijfsels aan de huisbaas geweldig en lieten mij weten dat ze verder niet zoveel konden doen.
Alvast bedankt voor jullie eventuele wijze raad.

Freda

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 18 jun 2012 23:41

Het advies van de woningdienst werd overgemaakt aan de gemeente. Wat hebben deze beslist in dit geval?

Freda76
Topic Starter

#3 , 21 jun 2012 19:55

Ik moet deze week nog een aangetekende brief gaan afhalen, ik hoop dat het de beslissing van de gemeente is.

Reclame

Freda76
Topic Starter

#4 , 24 jun 2012 12:37

Ik heb inmiddels een officieel schrijven van de gemeente ontvangen waarin staat dat zij is overgegaan tot het 'ongeschiktverklaren' van de woning.
Wat moet ik hier nu mee aanvangen?
Sowieso moet ik verhuizen, na de eigenaar op de hoogte te hebben gebracht van de problemen, heeft deze meteen mijn opzeg gegeven.
Kan ik hiermee naar het vredegerecht stappen om 'contract' te laten ontbinden? Ik moet hier weg tegen 01/10/2012.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 jun 2012 13:06

Een voorbeeld uit de rechtspraak: http://www.juridischforum.be/forum/view ... 38&t=38822" onclick="window.open(this.href);return false;

Wat wil u bereiken?

Freda76
Topic Starter

#6 , 25 jun 2012 09:52

Wat ik wil bereiken...
Mijn huisbaas verhuurt een huis zonder dat hij blijkbaar zelf de financiële middelen heeft om dit huis verhuren in een aanvaardbare staat.
Ik ben niet uit op een schadevergoeding, want dat zal ik toch niet krijgen.
Wat ik wel wil, is mijn integrale huurwaarborg en daar ben ik nu bang voor.
Ik lees in de link die je mij doorstuurde dat 'er geen huur meer zou verschuldigd zijn' vanaf het ongeschiktverklaren; is dat wanneer je via het vredegerecht passeert?
Verder gaat het hier voornamelijk over het onbewoonbaar verklaren en da's nu niet meteen hetzelfde...
Misschien moet ik nog eens mijn licht opsteken via de huurdersbond, hoewel ik daar tot nu toe nog niet veel wijzer door geworden ben.

Vandebos

#7 , 25 jun 2012 10:22

Het pand is ongeschikt voor bewonen verklaard op de datum vermeld in het schrijven van de gemeente. Vanaf die datum heeft het huurcontract opgehouden te bestaan.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#8 , 25 jun 2012 11:38

Ik zie niet in waarom er een voor de verhuring een verschil zou zijn tussen ongeschikt of onbewoonbaar verklaren.

U moet niet naar de vrederechter. Als de verhuurder betaling wil bekomen moet hij naar de vrederechter.

Let wel, niet elke (vrede)rechter zal dezelfde uitspraak doen als deze waarnaar ik verwees. Meestal wordt een vermindering van de huur (mingenot) toegestaan op basis van de gebreken van de woning.

Freda76
Topic Starter

#9 , 25 jun 2012 19:33

Bedankt voor jullie reacties.
Betekent dit dat ik op eigen initiatief kan beslissen om vanaf 01/07/2012 tot einde (30/09/2012) geen huur meer betaal? Is dat dan niet in mijn eigen nadeel?
Tot nu toe heb ik altijd nauwgezet mijn (volledige) huur betaald.

sloeberken

#10 , 26 jun 2012 09:09

De gemeente is verplicht u te informeren omtrent hun beslissing, ik zit ook in zo een situatie en mag van mijn advocaat geen huur meer betalen.
U hebt wel recht op schadevergoeding. Zou zeker contacct opnemen met de verantwoordelijke van huisvesting van u gemeente of stad.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Freda76
Topic Starter

#11 , 30 jun 2012 09:54

Ik nam contact op met de gemeente; daar wist men mij te vertellen dat zij van beide partijen verwachten dat er wat redelijk gereageerd wordt. Volgens de gemeente is de toestand niet zo erg (er zijn gevallen die echt wel schrijnend zijn volgens de dame die ik aan de lijn had - dat wil ik best geloven). Het feit dat je in de keukenkasten geen eten kunt bewaren omdat er schimmel in de kasten staat, is blijkbaar vrij acceptabel. Het feit dat ik sinds mijn intrek niet kan douchen omdat er geen douchedeuren zijn, is blijkbaar ook normaal...
Zij wijten de dreigende en arrogante houding van de huisbaas aan onwetendheid en "denken" dat hij zich nu redelijk zal gedragen.
Ik mag in GEEN geval beslissen om te stoppen met het betalen van de huur.
Mijn raadsman geeft mij dan een compleet ander advies: meteen stoppen met betalen en de huisbaas hiervan aangetekend op de hoogte brengen. Ik wil liefst zoveel mogelijk gedoe vermijden en anderzijds vind ik dat de huisbaas wel eens een lesje mag leren.

Vandebos

#12 , 30 jun 2012 12:47

Laat uw raadsman een schrijven richten aan de verhuurder dat de huur overeenkomstig de wetgeving op woonongeschiktheid niet wordt betaald. Dat zijn cliënt wacht op zijn voorstellen om het pand terug geschikt voor bewoning te maken en de schikking van mingenot veroorzaakt door zijn gebrek aan onderhoud.

Terug naar “Huren”