Goedeavond,
Ik heb wat vraagjes betreffende mijn situatie.
In de herfst van vorig jaar ging ik een 'huurcontract' aan voor een woning. Het moest snel gaan en ik geef toe dat ik bepaalde gebreken totaal over het hoofd gezien heb en andere gebreken kwamen pas later aan het licht.
De verhuurder nam het niet zo nauw: het huurcontract werd getypt met een typemachine uit de jaren 1800 en volgens de huurdersbond heeft het geen enkele waarde; het werd uiteraard niet geregistreerd; er was geen EPC-attest en er werd geen plaatsbeschrijving gedaan.
Toen ik begin januari vochtplekken constateerde in de slaapkamer en ik hiervan gewag maakte aan de verhuurder, begon deze meteen te dreigen. Ik stelde hem van dit probleem en andere aangetekend (en per gewone brief) op de hoogte. De huisbaas stuurde zijn 'advocaat' op mijn dak en ik kreeg mijn opzeg er gratis bij.
Ik ging tevens mijn licht opsteken bij de gemeente en zo ging er na een paar maanden een woningkwaliteitscontrole door die uiteindelijk resulteerde in een advies tot ongeschiktheidsverklaring van de 'woning'.
Mijn vraag is nu eigenlijk wat ik hiermee moet...
Ik kan hier blijven wonen tot het eind van het contract, dus eind september 2012.
Mijn grootste vrees is dat ik mijn huurwaarborg niet zal terugzien (oh ja, deze werd aan de huisbaas betaald, maar nooit op een geblokkeerde rekening gestort).
Kan ik met het rapport van Wonen Vlaanderen naar de rechtbank stappen?
Wat als ik nu een woning vind die mij bevalt VOOR het eind van het contract?
Ik ben al een paar keer bij de huurdersbond geweest, maar ik werd er niet veel wijzer van. Ze vonden mijn schrijfsels aan de huisbaas geweldig en lieten mij weten dat ze verder niet zoveel konden doen.
Alvast bedankt voor jullie eventuele wijze raad.
Freda