Huisbazin controleerd

Margoke
Topic Starter

Huisbazin controleerd

#1 , 24 jun 2012 21:37

Hallo allemaal!

Onze huisbazin is ongeveer 1 maand geleden langs geweest om alles te 'controleren'. Hier was geen enkel probleem, buiten dat een deur een beetje klemde.
Mijn vriend had hierop gezegd dat hij hier naar zou kijken (hij is nogal handig in dat soort dingen), zij heeft dit geweigerd wat voor ons geen probleem was.
De week daarna had ze gebeld dat ze enkele dagen daarna zou langskomen met iemand die 'er wat van kende'
Aangezien ik nog studeer en toen examens had heb ik gevraagd om mij terug te bellen met een andere datum(na de examens). Ook had ik gevraagd om die week zeker te bellen zodat wij ons hier naar konden schikken (wij zijn namelijk nogal mensen dat veel weggaan) en het dus op tijd wisten.
Vandaag belt zij mij echter om acht uur 's avonds met de mededeling dat zij op dat moment een mail verstuurde met mogelijke datums. Ik vond al dat ze erg laat belde maar ik stond er niet bij stil dat ze niet meer had gebeld die eerste week. Ik controleer dus mijn mail en ik zie maar twee datums staan: Dinsdag 26 en Woensdag 27 Juni. Ik vind dit enorm vervelend om terug te bellen dat zij niet kan komen (ze zei aan de telefoon zelfs dat ik anders maar mijn sleutel moest geven aan iemand die dan open kon doen en haar terug buiten te laten, dit doe ik dus niet, het is nog steeds mijn privé en zelfs vrienden mogen hier niet blijven als ik of mijn vriend niet thuis zijn!) Ik vind dit niet op tijd genoeg en wil mijn eigen leven niet aanpassen aan haar!

Hoe zit dit wettelijk in elkaar? Kan en mag ik zeggen dat ik niet kan en ze dus niet mag afkomen? Ik heb het gevoel dat ze ons enorm wilt controleren en dit vind ik, uiteraard, geen leuk gevoel!

Alvast bedankt voor de antwoorden!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 24 jun 2012 23:07

Enkel bij dringende werken (wat een klemmende deur niet is), of bij een jaarlijks bezoek (wettelijk niet verplicht, maar vrederechters staan dit meestal toe), moet u uw huisbazin niet binnenlaten.

Dus via mail antwoorden dat die data niet passen, eventueel (als u ermee akkoord gaat dat er iemand naar die deur komt kijken) andere data voorstellen, anders melden dat ze haar jaarlijks controlebezoek heeft gehad, en dat ze tegen volgend jaar opnieuw contact mag opnemen voor het volgende bezoek.

En daarnaast nog best de sloten veranderen (u mag dit) om te vermijden dat ze met een reservesleutel (die ze waarschijnlijk toevallig nog had liggen) zich toegang zou verschaffen. Dit laatste komt wel neer op huisvredebreuk met valse sleutel (klacht tegen in te dienen), maar beter voorkomen dan genezen.

Margoke
Topic Starter

#3 , 25 jun 2012 11:01

Dus wettelijk gezien mag zij maar 1 keer komen 'controleren' op een jaar?

De eerste controle was in mijn ogen een ramp. Ze is bij iedere buur (in dit gebouw dus, dit zijn zo'n 7 anderen) gaan
vragen of er klachten zijn over ons, ze heeft dan zaken opgeblazen en er zijn zaken in het algemeen gezegd die zij volledig op ons betrok. Zo controlerend,bah!
Ik kan buiten zeggen dat ze nu niet kan komen verder niets doen, ondertussen dan ook beslist om rustig ergens anders uit te kijken!

Als er nog andere antwoorden zijn, hoor ik die graag!

Reclame

duma

#4 , 25 jun 2012 11:04

Als je het slot nog niet vervangen hebt, doen!

En voor de rest wat Turaki zegt: laten weten dat die data niet passen en andere data voorstellen. (Kwestie van de indruk te geven dat je wel wil meewerken) of als je die indruk niet wil geven: idd zeggen dat ze haar jaarlijks bezoek gehad heeft.

Turaki

#5 , 25 jun 2012 11:40

Dus wettelijk gezien mag zij maar 1 keer komen 'controleren' op een jaar?
Dit is niet opgenomen in de wet, maar vrederechters overal staan dit toe, dus in de praktijk hebben ze er recht op.
Huisbazen die echter te vaak willen langskomen worden ook teruggefloten, dus als u niet moeilijk doet over 1 maal per jaar een inspectie, kan u niets ten last worden gelegd.

Daarnaast, deze inspectie mag enkel betrekking hebben op de toestand van de woning, dus in kasten kijken, bij de buren langsgaan, en andere zaken die niet rechtstreeks daarmee te maken hebben, mogen niet!

Margoke
Topic Starter

#6 , 25 jun 2012 12:28

En kan ik daar iets aandoen? Een eventuele klacht ergens?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 25 jun 2012 15:46

Mogelijk stalking, schenden privacy...hangt een beetje van de concrete feiten af...

Kingfisher

#8 , 27 jun 2012 13:55

Dus de huisbazin doet haar jaarlijkse controle, er wordt vastgesteld dat er een probleem is, ze belt u de week op voorhand voor een datum af te spreken, en dat is teveel controle?!?

Zeg haar gewoon dat die data niet passen, stel een paar data voor die voor jou wel passen, hou er rekening mee dat uw huisbaas ook een afspraak zal moeten maken met een klusjesman, dus dat zij die data niet zomaar kan beslissen.

En ja, die deur moet hersteld worden, want als ze blijft klemmen, gaat ze kapot.

Terug naar “Huren”