Hallo iedereen,
Ik zal meteen mijn verhaal doen!
Sinds 01/01/2011 huren mijn partner en ik appartement met een huurcontract van korte duur (1 jaar). Dit contract werd automatisch verlengd met 1 jaar op 01/01/2012. Wij hebben ondertussen een ander appartement gevonden waar wij in kunnen vanaf 01/08/2012. We hebben onze opzeg gegeven 01/06/2012 tot 31/08/2012. We hebben het contract dus verbroken. We zijn er ons van bewust dat we onze huisbaas een vergoeding moeten geven ter waarde van 3 maanden huur (1800€). De huisbaas stond absoluut niet open voor een minnelijke schikking en ze aanvaardde ook niet dat we een nieuwe huurder zouden zoeken.
Daags na het verzenden van de opzegbrief (via aangetekend schrijven) heeft zij ons laten weten dat ze de huur zal indexeren. Ik weet dat ze het recht heeft dit te doen, maar ik vind enkel dat ze van slechte wil is.
Begin juni hebben we problemen gekregen met de boiler, er was geen warm water meer. Er zijn twee verschillende techniekers moeten langskomen om het probleem op te lossen. Deze techniekers hebben mij alle twee verteld dat er grote veiligheidsproblemen waren in de badkamer. Er is absoluut geen verluchting voorzien in de badkamer (er zijn geen ramen), de huisbaas heeft enkel misleidend twee roosters tegen de muur geplakt zonder dat er effectieve openingen zijn. Ook is de boiler in slechte staat en er is een reëel gevaar op CO-intoxicatie. Volgens de techniekers zijn dit problemen die al verschillende jaren bestaan en waarop de huisbaas nooit iets heeft willen aan doen.
Ik heb meteen een aangetekend schrijven (18 juni) verstuurd met de vraag dit zo snel mogelijk op te lossen en de nodige werken uit te voeren. Enkele dagen later heb ik een boos telefoontje gekregen van de huisbaas. Zij beweerd dat hier niets van waar is, dat ze nooit is verwittigd door Vaillant (bedrijf boilers) dat er problemen zijn in de badkamer. Ook beweerd zij dat er wel een degelijke verluchting is voorzien.
Ik heb de rapporten van Vaillant kunnen bemachtigen waarin heel duidelijk staat dat de situatie in de badkamer uiterst gevaarlijk is. Deze waarschuwingen beginnen al in 2003. Ik heb haar uiteraard niet vertelt dat ik die rapporten in mijn bezit heb.
Volgens haar moet er dus niets veranderd worden en ze "heeft veel betere dingen te doen dan dat". Ze vertrekt ook eind deze week op reis voor 3 weken en heeft dus "geen tijd voor futiliteiten".
Nu is mijn vraag : wat kan ik hieraan doen? Ik dacht naar het vredegerecht te stappen. Is dit een goed idee?
Ik vind het schandalig dat ze niet open stond voor een minnelijke schikking i.v.m. het verbreken van het contract, ze wil absoluut 3 maanden vergoeding. Dan heeft ze ook nog de huur geïndexeerd, maar als wij vragen om werken uit te voeren gaat ze niet akkoord!!
Ik vind ook dat ze ons dit appartement niet had mogen verhuren wetend dat het in de badkamer levensgevaarlijk is.
Er is een gigantisch vochtprobleem in dit appartement, we hebben haar hiervoor sinds het begin van het huurcontract voor verwittigd. Haar antwoordt was altijd dat hier niets aan te doen was. Wij zijn hier verder niet op in gegaan, aangezien we geen problemen wilden veroorzaken voor de huisbaas. Nu stel ik vast dat zij ons ook geen plezier wou gunnen, dus ben ik vastbesloten ditmaal stappen te ondernemen i.v.m. de staat van het appartement. Ik vind dat zij als huisbaas haar verantwoordelijkheid moet opnemen tegenover ons en tegenover eventuele andere huurders.
Kan iemand mij raad geven?
Groetjes
Yamina