Stukkenbundel geding vrederechter

scorpioen
Juridisch actief: Nee

Re: Stukkenbundel geding vrederechter

#31 , 28 mei 2012 00:50

Nu vraagt u uitstel om op die conclusie te antwoorden. Samen met uw conclusie stuurt u dit nieuw stuk naar de tegenpartij.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD

#32 , 28 mei 2012 10:30

Over welke E-mail gaat het hier ? Is dat een E-mail van U ? Normaal kan U die niet meer gebruiken. U kan het trachten en dan wel zien of het stuk geweerd word.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Axel2010
Topic Starter

#33 , 28 mei 2012 10:50

Huisbaas gebruikt een email van de vorige - vorige huurder dat alles perfect was, contact schitterend verliep, enzovoort.
De huurders vlak voor ons zijn met problemen vertrokken, zij hebben ons op het moment van de sleuteloverdracht zelfs meerdere keren gezegd dat het schandalig was dat ze het nog verhuurd had gekregen.
Enkele maanden terug had ik hen gemaild met de vraag hun probleem nog eens duidelijker uit te leggen (want toen had ik daar niet echt naar willen luisteren, wij waren al lang blij dat we een huisje gevonden hadden om te huren en de serieuze screening vooraf hadden doorstaan).
Die mail had ik niet bij de stukkenbundel gevoegd, maar vind ik nu wel cruciaal, want ze kaartten al exact dezelfde problemen als ons aan, terwijl huisbaas beweert dat vochtproblemen zijn ontstaan door ons.

Reclame

JohnD

#34 , 28 mei 2012 18:05

Dan lijkt me dat een interessant stuk om bij te voegen. Uitstel vragen aan VR om dat stuk te mogen bijvoegen.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Axel2010
Topic Starter

#35 , 06 jun 2012 22:53

De VR heeft beslist om ter plaatse te komen kijken. Er is dus niet gesproken over dit stuk. Kan ik dit nu nog doorsturen zonder in de fout te gaan?
Alvast bedankt

scorpioen

#36 , 06 jun 2012 23:32

Na het plaatsbezoek hebt u het recht opnieuw een conclusie neer te leggen en moet de zaak opnieuw gepleit worden.

U kan dit stuk nu al aan de tegenpartij overmaken.

Axel2010
Topic Starter

#37 , 07 jun 2012 12:21

Moet ik dat dan ook aan de rechtbank sturen (op de manier zoals de advocaat dat steeds doet) of kan ik dit gewoon naar de advocaat zelf sturen zonder meer?

Mijn excuses voor alle vragen.

scorpioen

#38 , 07 jun 2012 14:43

U moet het stuk niet afzonderlijk naar de rechtbank sturen.

Er worden wat dat betreft nogal wat fouten gemaakt door mensen die geen advocaat hebben.

Normaal moet je al je stukken in één map steken, met een inventaris, de stukken nummeren. Die map met stukken leg je ten laatste 15 dagen voor de zitting ter griffie neer.

Mensen zonder advocaat durven brieven schrijven naar de rechtbank waaraan dat stukken gehecht worden in bijlage. Of hun stukken vasthechten aan hun verzoekschrift, en daarna nog eens andere stukken aan een eerste conclusie ...

En dan moet je weten dat de rechter enkel de laatste conclusie moet lezen en de kans dan groot is dat hij die stukken bij dat verzoekschrift, bij die conclusie niet zal zien. Ook de briefwisseling gaat de rechter niet allemaal zitten lezen, en dus ook niet de stukken aan die brieven gehecht.

Dus: alle stukken in één map. En die map neerleggen ten laatste 15 dagen voor de zitting. Dat moet dus niet voor dat plaatsbezoek. Dan wordt de zaak immers normaal gesproken niet in beraad genomen (tenzij partijen daar uitdrukkelijk mee akkoord zijn).

En onthouden: de rechter leest in principe enkel de laatste conclusie. Daar moet alles instaan waarmee u wil dat de rechter rekening houdt.
Zie Cass., 29 maart 2012, rolnummer C.11.0472.N, http://jure.juridat.just.fgov.be/?lang=nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Axel2010
Topic Starter

#39 , 07 jun 2012 21:26

De zaak wordt normaal wel op dat moment (plaatsbezoek) bediscussieerd.
Er is nog steeds geen bespreken van de zaken geweest eigenlijk, de rechter wilde gewoon meteen komen kijken.
Ik heb mijn stukken al allemaal aan de tegenpartij overgemaakt op het moment dat ik mijn verzoekschrift indiende.
Nu wil ik enkel nog een extra stuk toevoegen, kan ik dit dus gewoon extra opsturen naar de tegenpartij of moet ik dit aan de rechtbank laten weten (ik bedoelde niet het stuk effecftief aan de rechtbank sturen)

scorpioen

#40 , 07 jun 2012 23:26

Een plaatsbezoek dient op de situatie te bekijken en feiten vast te stellen. Niet om te pleiten. In principe zal dat later gebeuren. U stuurt dat stuk gewoon op naar de advocaat van de tegenpartij en moet de rechter niets laten weten. Bij uw volgende conclusie vermeldt u het mee op uw inventaris van uw stukken die aan de conclusie gehecht moet zijn.

Axel2010
Topic Starter

#41 , 07 jun 2012 23:32

Okay bedankt!

Axel2010
Topic Starter

#42 , 12 jun 2012 21:17

Ik lees nog eens uw laatste antwoord Scorpioen en ben echt niet overtuigd dat er nog eens een conclusie gaat worden geschreven.
De rechter wilde de zaak niet langer laten aanslepen dan nodig. Dus dan kan ik het niet mee vermelden op de inventaris van mijn volgende conclusie.

Nu heeft de tegenpartij ook nog een stuk toegevoegd en zij schrijven dit aan de vrederechter dat ze nog een stuk toevoegen en dat is aangehecht aan de brief.

Dus nu vraag ik mij toch opnieuw af of ik dit ook zo moet doen?

scorpioen

#43 , 12 jun 2012 23:14

Van een plaatsbezoek wordt een proces-verbaal gemaakt van wat de rechter heeft vastgesteld.

Ik kan mij niet voorstellen dat een rechter zou weigeren dat partijen daarna nog een conclusie neerleggen en over de zaak pleiten. Ik heb nog nooit anders geweten.

Verder blijf ik bij mijn standpunt: zorg dat al je stukken in één dossier steken. Wie zegt dat de vrederechter die brief van de advocaat met dat stuk zal lezen. Dergelijke brieven worden vaak in het rechtsplegingsdossier gestoken zonder dat de rechter ze gelezen heeft. De rechter kan de brief dan later lezen als hij het dossier raadpleegt of de zaak in beraad genomen heeft, maar wie zegt dat de rechter zich gaat bezig houden met het lezen van brieven?

Wat is er met uw stukkenbundel gebeurd? Normaal wordt dit met het vonnis teruggestuurd. Is dit gebeurd of niet? Als dit gebeurd is moet je het opnieuw neerleggen, en voeg je dat nieuwe stuk, dat je aan de tegenpartij overmaakt en in je inventaris vermeldt aan het dossier toe. Als het niet gebeurd is kan je je stukkenbundel op de griffie terugvragen en later, met het nieuwe stuk, opnieuw neerleggen.

Ondertussen mag je een brief met kopie van dit stuk aan de vrederechter sturen als dit je geruststelt.

Axel2010
Topic Starter

#44 , 13 jun 2012 00:33

Ok ik begin het te snappen hoe het ineen zit.
De griffier heeft de stukkenbundel niet bijgehouden, maar moest die zelf naar de tegenpartij sturen. Er is dus niets op de rechtbank en vandaar mijn misverstand denk ik.

Axel2010
Topic Starter

#45 , 22 jun 2012 12:40

De zaak is toch hier gepleit! In feite had dit voor mijn part vorige keer op de rechtzitting zelf kunnen gebeuren.

Terug naar “Huren”