ik ben het dan maar zelf gaan opzoeken.
Een huurder moet in principe niet zelf schilderen, ook al is het minder fris. Dit valt namelijk onder de normale slijtage.
Er wordt wel verwacht dat je de gaten in de muren dichtmaakt en daar de verf eventueel een beetje retoucheert.
Indien een kamer echt in een te slechte staat is er vlekken op de muur zijn die je er niet afgewassen krijgt en die niet toe te schrijven zijn aan een normaal voorzichtig gebruik van het huis, moet je wel betalen.
De kost is echter niet de volledige herschildering. Er wordt in het algemeen uitgegaan van een afschrijvingstermijn van 9 jaar voor verf. Dus indien het 6j geleden is dat er geverfd is op het ogenblik dat jij het pand verlaat, moet je maar 3/9de van de totale kost van het herschilderen van die kamer dragen.
Enkel indien je zonder toelating de nodige fantasi?en aanbrengt of een hevige kleur gebruikt, moet je de volledige kost van het herschilderen dragen.
Het enige wat mij tot nu toe niet duidelijk is, is wat er met verfkosten bedoelt wordt. De kost van de verf of ook de werkuren.
Zo zie je maar dat recht uit meer bestaat dan de wetsartikelen uit het BW en dat je er goed aan kan doen om iets meer informatie te verzamelen.

Ik kan iedereen de gids van de huurdersbond aanraden en fortis heeft ook een praktisch boek uitgebracht over rechten en plichten. Beiden bevatten een concrete opsomming van de herstellingen en wie ze ten laste moet nemen.