Opzegging contract korte duur

sab250
Topic Starter

Opzegging contract korte duur

#1 , 15 jun 2012 15:17

Beste,

Ik huur sinds 22/11/2010. Nu wil ik door onvoorziene omstandigheden mijn huur vroegtijdig stopzetten. In het contract 3-6-9 staat dat indien er gedurende de eerste 3 jaar wordt opgezegd er ofwel een werderverhuringsvergoeding moet betaald worden (wat houdt dit juist in?) ofwel 3 maanden schadevergoeding moet betalen. Is dit wettelijk? Is het niet zo dat omdat ik in mijn 2de jaar een opzeg doe dat ik 2 maanden schadevergoeding moet betalen? Of telt dit niet omdat het anders in het contract werd opgenomen?

Het contract loopt via een immo kantoor, en heb meer het gevoel dat ze het naar hun hand willen zetten...

Alvast bedankt voor de info.

Mvg,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 15 jun 2012 16:21

Indien uw opzeg van drie maand eindigt tijdens het tweede jaar bent u twee maand huur als wederverhuringsvergoeding verschuldigd op het einde van uw opzeg.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 jun 2012 16:30

In het onderwerp geeft u aan "opzegging contract korte duur".

Is het een contract van negen jaar of een contract van korte duur?

Reclame

sab250
Topic Starter

#4 , 16 jun 2012 09:48

Beste,

het is een huurovereenkomst 'korte periode'.

Mvg,

sab250
Topic Starter

#5 , 16 jun 2012 09:57

Indien ik geen opzeg deed binnen de drie jaar en er blijf wonen wordt het contract verlengd voor een duur van 9 jaar in totaal. Ik vraag me enkel af of het wettelijk is dat zij 3 maanden eisen terwijl ik overal lees en hoor dat je in het 2de jaar 2 maanden moet betalen...

Turaki

#6 , 16 jun 2012 10:33

Als u een contract heeft van korte duur, kan u niet opzeggen tenzij met akkoord van de verhuurder (die deze mogelijkheid heeft opgenomen in het contract). Dus ja, 3 maanden vragen bij een contract van korte duur is wettelijk.

j.demoor

#7 , 17 jun 2012 09:10

“Art.3...§ 6. In afwijking van § 1 kan de huurovereenkomst schriftelijk worden gesloten voor een duur die korter is dan of gelijk aan drie jaar. Die huurovereenkomst is niet onderworpen aan de bepalingen van de §§ 2 tot 5...Zij wordt beëindigd mits een van de partijen ten minste drie maanden voor het verstrijken van de in de overeenkomst bepaalde duur een opzegging betekent...Art.12.Behalve als zij er anders over beschikken, zijn de bepalingen van deze afdeling van dwingend recht.”(20 februari 1991 Woninghuurwet).

‘Art.3§6 Woninghuurwet is krachtens art.12 van deze wet van dwingend recht. Hieruit volgt dat de partijen IN een woninghuurovereenkomst van korte duur niet geldig een vervroegde opzeggingsmogelijkheid kunnen bedingen‘[Vred.Westerlo 16 augustus 2010(V.W.G.M./G.A en D.B.N.),R.W.2011-12,290,met verwijzing naar A.Van Oevelen(red.),Woninghuur, Brugge,die Keure,2009,(151),p.155-156,nr.255 en naar M. Dambre en B. Hubeau, Woninghuur, in A.P.R., Antwerpen, Kluwer, 2002, p. 356-357.

Er is wel andersluidende OUDERE rechtspraak.

Zulks belet niet dat huurder en verhuurder de huurovereenkomst NA het sluiten met wederzijds akkoord vervroegd kunnen beëindigen krachtens “Art.1134.Alle overeenkomsten die wettig zijn aangegaan, strekken degenen die deze hebben aangegaan, tot wet. Zij kunnen niet herroepen worden dan met hun WEDERZIJDSE toestemming of op gronden door de wet erkend...”(Burgerlijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Huren”