Verschuldigde huur vervroegd aflossen dmv waarborg

silverpoint
Topic Starter

Verschuldigde huur vervroegd aflossen dmv waarborg

#1 , 13 jun 2012 22:32

Hallo,

Het huurcontract van mijn studentenstudio verloopt pas na 31 augustus. Ik moet dus nog 2 maanden huur betalen (juli en augustus). Dit is in totaal €820 (410 per maand). Ik heb in het begin van het jaar een waarborg betaald van €1230.

Mijn vraag is of ik, mits toestemming van de verhuurder, dit bedrag van €820 vervroegd (onmiddellijk) kan aflossen door middel van deze waarborg.

Het gaat hier dus NIET om achterstallige huur.

Daarmee zou het contract automatisch ontbonden moeten worden en heeft de verhuurder nog zelfs de mogelijk om deze studio nogmaals gedurende twee maanden te verhuren.

Kan dit mondeling worden afgehandeld of moeten er documenten worden opgemaakt?

Dank bij voorbaat.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 jun 2012 10:53

Huurwaarborg mag wettelijk niet gebruikt worden voor betaling van huur. Hij dient als mogelijke vergoeding voor schade aan het gehuurde.
je kan natuurlijk altijd met de verhuurder afspraken inrond maken, maar laat ze dan zeker duidelijk op papier zetten en door beide partijen ondertekenen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 jun 2012 10:57

Studentenhuur is meestal 10 maanden met bij 2de zit (gratis) gebruik van de studentenkamer
zie oa http://www.studentkotweb.be/" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

artemis

#4 , 14 jun 2012 11:02

Als u de studio nu gaat verlaten en de verhuurder de waarborg als het ware vrijgeeft (bv omdat er geen huurschade is) dan kan u de waarborg daar gedeeltelijk voor gebruiken. Ik zou zoals mava zegt dat zeker op papier zetten en door beide partijen laten ondertekenen.

Wat is de reden van uw vroegtijdig vertrek? Indien stopzetting studies, lees dan uw studentencontract goed na. Sommige studentencontracten voorzien in dergelijk geval de mogelijk om met een maand op te zeggen.

silverpoint
Topic Starter

#5 , 16 jun 2012 00:39

Dank u. Ik ben van universiteit veranderd.

Ik zal afspreken om de waarborg vrij te geven en dit ook op papier laten zetten.

Terug naar “Huren”