Plichten eigenaar/verhuurder

DanSch
Topic Starter

Plichten eigenaar/verhuurder

#1 , 26 mei 2012 23:26

Beste,

Ik heb dit onderwerp beetje verkeerdelijk in een ander topic gestoken, daarom nu hier:
Wat zijn de plichten van de verhuurder tav zijn eigendom indien hij verhuurt?
Concreet: Is het de verhuurder ook niet zijn plicht om bv toe te zien of de verhuurder geen zaakje opstart op zijn verhuurterrein wanneer dit wettelijk ook niet kan?
En verder moet hij ook niet optreden indien de verhuurder bv een hoop hout met vuil onder op de oprit weken, zoniet maanden laat liggen eer hij dit opruimt tot brandhout?

Als buren kunnen wij natuurlijk optreden maar wij zijn uiteindelijk ook kwetsbaar, een verhuurder niet of toch heel wat minder.

Wat staat hier van in de wet of kan ik hier ergens wat rond opzoeken?

Dank

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD

#2 , 27 mei 2012 00:47

Misschien eerst eens duidelijker stellen svp of U niet soms verhuurder door huurder in uw post dient te vervangen. Vanaf de 3e lijn in uw post kan ik niet meer volgen..
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 mei 2012 10:16

Volgens mij kan de verhuurder hier niets aan doen VOOR het einde van de huurovereenkomst.
Ooit een zaak gehad waar we de huurder voor de VR hadden gedaagd omdat hij huurschade aan het pand aanbracht. Omdat de huurovereenkomst nog minstens 2 jaar verder liep, stuurde de VR ons terug naar huis, met de mededeling dat we maar eens moesten terugkomen bij het einde van de huurovereenkomst, omdat de huurder tot dan nog de tijd had om alles terug te herstellen.
Laatst gewijzigd door mava105 op 27 mei 2012 10:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

Vandebos

#4 , 27 mei 2012 10:47

U zal als buur tegen de huurder dienen op te treden alsof deze de eigenaar is.

JohnD

#5 , 27 mei 2012 14:50

Volgens mij kan de verhuurder hier niets aan doen VOOR het einde van de huurovereenkomst.
Ooit een zaak gehad waar we de huurder voor de VR hadden gedaagd omdat hij huurschade aan het pand aanbracht. Omdat de huurovereenkomst nog minstens 2 jaar verder liep, stuurde de VR ons terug naar huis, met de mededeling dat we maar eens moesten terugkomen bij het einde van de huurovereenkomst, omdat de huurder tot dan nog de tijd had om alles terug te herstellen.
Ook idem een zaak bijgewoond op het vredegerecht waar een verhuurder kloeg over het feit dat zijn huurder de muren van het appartement in het rood had geschilderd. Hij beweerde terecht dat de huurder nooit de muren terug in de oorspronkelijke kleur zou geverfd hebben, want dat hjj daartegen waarschijnlijk met de noorderzon (in feite naar het zuiden of oosten) zou vertrokken zijn. De rechter gaf de arme verhuurder ongelijk en zei dat dat het risico van verhuren nu eenmaal was.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

j.demoor

#6 , 28 mei 2012 08:54

“Art.1725.De verhuurder is niet verplicht de huurder te vrijwaren voor de stoornis die derden hem door feitelijkheden toebrengen in zijn genot, zonder dat zij overigens beweren enig recht op het verhuurde goed te hebben; onverminderd het recht van de huurder om hen in eigen naam te vervolgen.”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

“1005.Derden kunnen de huurder storen,zonder daarom de minste aanspraak te maken op het verhuurde goed(art.1725 B.W..B.v.:...de toegang door neerstorten van vuilnis of materieel verhinderen...De huurder mag de derde rechtstreeks aanspreken(bezitsvording,art.1382).“(DEKKERS,R.,Handboek Burgerlijk Recht,Brussel Bruylant 1971,569).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

DanSch
Topic Starter

#7 , 31 mei 2012 20:32

Sorry voor mijn typefouten, ik zal ze hier proberen recht te zetten:

Wat zijn de plichten van de verhuurder tav zijn eigendom indien hij verhuurt?
Concreet: Is het de verhuurder ook niet zijn plicht om bv toe te zien of de huurder geen zaakje opstart op zijn verhuurterrein wanneer dit wettelijk ook niet kan?
En verder moet hij ook niet optreden indien de huurder bv een hoop hout met vuil onder op de oprit weken, zoniet maanden laat liggen eer hij dit opruimt tot brandhout?

Als buren kunnen wij natuurlijk optreden maar wij zijn uiteindelijk ook kwetsbaar, een verhuurder niet of toch heel wat minder.

Wat staat hier van in de wet of kan ik hier ergens wat rond opzoeken?

Hopelijk geeft dit meer duidelijkheid voor een antwoord? Indien iemand een link kan geven omtrent wetsbepalingen rond plichten/rechten verhuurder, graag.

Dank

Vandebos

#8 , 31 mei 2012 20:55

Neen, de verhuurder wordt verhinderd deze controle uit te voeren of af te dwingen vanwege art 15 grondwet.

De verhuurder kan niet ter verantwoording gehouden worden voor de acties van zijn huurders... De huurder is er enkel toe gebonden het pand in dezelfde staat achter te laten Als toen hij het betrok.

U zal zelf actie dienen te ondernemen

DanSch
Topic Starter

#9 , 11 jun 2012 21:45

Dank je voor je reactie Vandebos. Duidelijk.

Volgende situatie: Oprit naast mijn voor tuin heeft die huurder een hoop hout liggen. Dit ligt tot tegen mijn haag, tot zelfs gedeeltelijk erin. Mad dit?
Wat zijn de wettelijke bepalingen indien men goederen stapelt ivm hoe ver men van de eigendom van een ander dient te blijven? Ik dacht min 1m?
In welke topic dien ik deze vraag te stellen?
Idem voor volgende: Hoe ver moet men blijven van eigendom van andere idien men een constructie tot tegen de scheiding gebuur bouwt?

Alle dank

mava105
Juridisch actief: Nee

#10 , 12 jun 2012 10:44

Hoe ver moet men blijven van eigendom van andere idien men een constructie tot tegen de scheiding gebuur bouwt?
Zal afhangen van de plaatselijke bouwvoorschriften. Raadplaag hiervoor uw gemeente.

Terug naar “Huren”