schade door huurder, wil vergoeden mr verhuurder doet lastig

Eleonoor
Topic Starter

schade door huurder, wil vergoeden mr verhuurder doet lastig

#1 , 07 jun 2012 22:26

Hallo,

Wij hebben de huur van ons appartement opgezegd, ons contract loopt binnenkort af. Nu is het zo dat wij ergens schade hebben veroorzaakt paar maand geleden, wij hebben dit gemeld aan de verhuurders en gezegd dat wij dit zullen herstellen of vergoeden, naargelang van wat zij verkozen. Zij hebben ons toen niets laten weten. Bij opzeg huur opnieuw gevraagd en zij lieten weer niets weten. Intss is ons contract bijna afgelopen en eisen zij dat wij dat herstellen. Maar het probleem is, het gaat om een deur en dit is een heel oud appartement en dezelfde deuren zijn niet meer te vinden. En zij willen absoluut dezelfde deur. Wij hebben al uitgelegd dat we deze niet vinden en dat we ofwel een andere deur willen plaatsen (we hebben een gevonden die erop trekt), ofwel dat we een bedrag afhouden van onze waarborg ter compensatie. Mr ze blijven dus weigeren! Wat kunnen wij doen?
Het is bovendien echt onredelijk wat ze vragen, want het appartement moet dringend gerenoveerd worden. Het is nog leefbaar maar heel veel gebreken door ouderdom. Ze denken ook aan verkopen en een eventuele koper zou zowiezo alles vernieuwen.
Nuja, ik weet wel dat dat op zich geen reden is, maar we tonen duidelijk goede wil, we hebben bovendien altijd goed betaald.

Een 2e vraag: we moeten nog de eindafrekening krijgen voor de algemene kosten, nu zei ze dat ze de waarborg niet wil trggeven voor die betaald is, maar het zou nog weken kunnen duren eer ze die afrekening krijgen. Maar kan zij daarvoor wel onze waarborg inhouden? Wij hebben altijd tijdig betaald en zijn dit met deze afrekening ook v plan (wat we ook gezegd hebben).

Ik heb de indruk dat ze serieus met onze voeten aan 't spelen zijn!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
VDG2

#2 , 07 jun 2012 22:53

Is er een plaatsbeschrijving opgemaakt bij intrede?

Vraag i.v.m. Inhouden waarborg tot na de eindafrekening wordt hier al beantwoord: http://www.juridischforum.be/forum/view ... 38&t=38709" onclick="window.open(this.href);return false;

Eleonoor
Topic Starter

#3 , 07 jun 2012 23:10

Er is een plaatsbeschrijving opgemaakt maar betreffende de schade is er geen discussie, wij erkennen dat dat onze fout is en wij willen deze dus herstellen of vergoeden. Probleem is dat de verhuurders het onmogelijke vragen, nl 50j trgkeren in de tijd om dezelfde deur te kopen.

Reclame

Turaki

#4 , 07 jun 2012 23:26

Indien huurders been stijf houden, vrees ik dat dit voor de vrederechter gaat eindigen.

Tenzij het een antieke deur is, mogen ze al blij zijn dat u de schade wil herstellen. Schadevergoeding voor een deur van 50 jaar gaat niet veel meer zijn, vermoed ik.

Waarborg mag enkel gebruikt worden voor schade (tenzij onderling akkoord of vonnis).

Op einde huur eist u (via AS) binnen de 2 weken een bestek voor alle schade (die u natuurlijk mee vaststelt op de uitgaande PB), waarna de rest met rente dient vrijgegeven te worden. Dat u de afrekening zal betalen op het moment dat u deze ontvangt, en u niet wenst dat de waarborg hiervoor gebruikt zal worden. Dat u anders de vrijgave gaat vorderen bij de vrederechter, met alle bijkomende kosten voor hen. Dat deze brief als enige ingebrekestelling geldt. Met vriendelijke groeten natuurlijk.
Ook met gewone post versturen, en ernaar verwijzen ("Voor de goede orde wordt deze brief u ook via de gewone post gezonden").

VDG2

#5 , 07 jun 2012 23:31

Hier kan u misschien al wat meer info vinden ivm waardebepaling van schade: http://www.juridischforum.be/forum/view ... 38&t=25945" onclick="window.open(this.href);return false;

mava105
Juridisch actief: Nee

#6 , 08 jun 2012 11:18

Verhuurder kan u niet verplichten tot herstelling, en zeker al niet als je akkoord bent de schade te vergoeden. Een 50 jaar oude deur zal hooguit nog 20 % waard zijn, of nog minder, van een nieuwe deur.
Verhuurder kan volgens mij niet de volledige waarborg inhouden als de algemene kosten maar een fraktie uitmaken van deze waarborg. bvb een waarborg van 2000 € inhouden voor een vermoedelijke afrekening van 150 €. Persoonlijk regel ik het zo als verhuurder: ik neem de afrekening avn het vorige jaar en bepaal de kost per maand. Daar tel ik 25 % (index en prijsstijgingen) bij en reken dat voorlopig aan voor iedere maand van het huidige jaar. Op het moment dat ik van de syndikus de volledige jaarlijkse afrekening ontvang, maak ik voor die verhuurder een nieuwe afrekening, rekening houdende met hetgeen al werd afgehouden van zijn waarborg en zijn reeds betaalde voorschotten.
Heb hier nooit problemene mee gehad.

Eleonoor
Topic Starter

#7 , 12 jun 2012 08:34

Bedankt voor alle info!
Intussen zouden ze akkoord gaat een bedrag van de waarborg af te houden voor de schade, maar ik zal het pas geloven als het zover is. Ik heb zekerheidshalve al een documentje opgesteld om ons in te dekken. Heb er ook bij gezet dat we eindfactuur op eerste verzoek zullen betalen, zodat zij ook gerust zijn wat dat betreft. Maar het is maar de vraag of ze dat gaan willen tekenen he...
Ik snap echt niet dat ze zo moeilijk doen, wij hebben 3j altijd op tijd betaald, en bij het opnieuw te huur stellen kwamen vooral "nieuwe belgen" opdagen en daar zat ze altijd maar op af te geven en aan hen wou ze niet verhuren (wat niet mag). Maar goede huurders als ons behandelt ze ook slecht!

Terug naar “Huren”