Moet verhuizen maar vind geen woning

yorda
Topic Starter

Moet verhuizen maar vind geen woning

#1 , 27 mei 2012 21:09

Hallo,

Ik woon reeds 20 jaar op een appartement met mijn moeder en zus die nu 13 is.

Het huurcontract is niet geregistreerd en slechter nog, we zijn de kopie kwijt geraakt, maar het was alleszins een 3-6-9 contract.

Eerlijkheidshalve moet ik eraan toe voegen dat we wat schulden hebben bij de huisbaas. Deze lopen op tot 3000 euro en daar komt elk jaar een hoop bij met torenhoge afrekeningen van warm water, verwarming en onkosten.
We hebben een mondeling afbetalingsplan gestart maar dat is dweilen met de kraan open.

De eigenaar heeft dit ook door en is het beu. Hij heeft de verkoop in handen van een immo kantoor gestopt en deze heeft reeds na enkele bezoeken een nieuwe eigenaar gevonden. Binnen dit en een maand of twee is het schrijven rond en ik kreeg al telefoon van het kantoor die me vertelde dat we "al mogen gaan zoeken naar een sociale woning". Iets waar we al meer dan een jaar voor ingeschreven staan trouwens.

Mijn vragen:

=> De opzegtermijn is 6 maand, ook bij een contract dat niet geregistreerd staad. Juist of onjuist?

=> De huurwaarborg, wordt deze meegenomen bij overnemen van het huurcontract van oude naar nieuwe eigenaar? Of blijft die staan en dient de oude eigenaar samen met mijn moeder te tekenen om de rekening vrij te geven?
Indien de waarborg naar de nieuwe eigenaar gaat en er wordt getekend om vrij te geven, kan deze de waarborg dan voor zich houden gezien de herstellingswerken die dienen te gebeuren aan het pand? Kranen, tegels, vochtplekken, een raam dat stuk is etc. Bij de advertentie stond trouwens "te renoveren appartement" dus men wist dat dit geen instapklare woning ging zijn.

=> Wat zijn onze opties wat betreft huisvesting? Ik zoek elke dag naar een nieuwe huurwoning, maar deze zijn uiterst zeldzaam geworden.
Als er dan al eentje gevonden is dan blijkt de huurprijs gewoon veel te hoog te zijn voor ons inkomen.
(moeder is invalide, ik ben werkzoekende met men eigen gezondheidsproblemen, financieel hebben we dus weinig draagkracht).
We staan ingeschreven in 4 kantoren voor een sociale woning, maar dit kan nog jaren duren en ik las dat we geen aanspraak maken op een versnelde procedure. Dit kan enkel als men een woning verliest door brandschade.
Het OCMW heeft ook al gesproken met ons en zei dat het geen woningen ter beschikking heeft. Maar dan hoor ik via de VDAB toch dat er iets is als een tijdelijke woning voor crisissituaties.

We zijn aan het einde van ons Latijn aant geraken en dus hoop ik wat advies te kunnen inwinnen via deze weg.

Alvast hartelijk bedankt en als u nog iets wil weten, stel gerust enkele vragen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 27 mei 2012 21:44

- nieuwe eigenaar kan een niet geregistreerd huurcontract binnen de drie maand na het verlijden van de definitieve akte opzeggen met een termijn van drie maand.

- Of de waarborg al dan niet overgedragen wordt is een afspraak tussen koper en verkoper die in de akte wordt opgenomen. Als de koper de waarborg overneemt zal hij hoogstwaarschijnlijk ook de schulden mee overnemen.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 mei 2012 10:55

VDB, Kan de huurder op de registatie geen kopie bekomen van de huurovereenkomst (mits een kleine vergoeding) en deze dan zelf alsnog laten registreren. Zo zou toch de opzegperriode van 3 naar 6 maanden kunnen gaan.

Reclame

Lanox

#4 , 28 mei 2012 11:02

VDB, Kan de huurder op de registatie geen kopie bekomen van de huurovereenkomst (mits een kleine vergoeding) en deze dan zelf alsnog laten registreren. Zo zou toch de opzegperriode van 3 naar 6 maanden kunnen gaan.
??? Als het contract niet geregistreerd is, dan heeft de registratie toch ook geen kopie?

mava105

#5 , 28 mei 2012 11:08

??? Als het contract niet geregistreerd is, dan heeft de registratie toch ook geen kopie?
Klopt als een bus. :oops: Even niet bij nagedacht. :oops:

Terug naar “Huren”