Kotbaas betreedt studio zonder toestemming

dfh
Topic Starter
Berichten: 27

Kotbaas betreedt studio zonder toestemming

#1 , 27 mei 2012 01:34

Ik zit momenteel al 2 jaar op mijn studio als student.

Ik heb een contract getekend waarin er een passage stond dat de kotbaas de studio mocht betreden wanneer hij/zij het maar wou.

Zo heeft mijn kotbaas al 3 keer langs gekomen toen ik niet aanwezig was, en heb ik het enkel moeten horen van andere mensen.
De laatste keer was zeer brutaal.

De zoon van de kotbaas kwam langs voor een herstelling uit te voeren. Natuurlijk had hij waarschijnlijk een vermoeden dat er een huisdier was dus vond het zo nodig af te wachten toen ik naar de winkel ging mijn studio te betreden zonder toestemming en deze informatie speelde hij door aan de kotbaas.

Een uur later stapte de kotbaas en de zoon de studio zomaar binnen en eiste hij dat het dier onmiddellijk werd weg gehaald. Daarbij heeft hij mijn huis dier daarbij nog eens geschopt.
Natuurlijk heb ik onmiddellijk mijn excuses aangeboden, want er stond duidelijk in het contract dat het niet mocht.
Ook hebben ze digitale foto's getrokken van heel de studio.

Toch vraag ik me af of de passage in het contract wel wettelijk is. En dat de kotbaas mijn studio mag betreden wanneer hij/zij dat wilt en of hij/zij foto's mag nemen zonder toestemming.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD
Berichten: 3580

#2 , 27 mei 2012 02:59

Als uw kotbaas en/of zijn zoon uw studio betreden zonder uw toestemming met sleutel of wat dan ook is dat huisvredebreuk en eventueel strafbaar met gevangenisstraf. In elk geval had U onmiddellijk klacht moeten indienen bij de politie. U kan dat nu na de feiten ook nog doen. Het feit dat hij uw huisdier mishandeld heeft is nog een verzwarend misdrijf (ik raad U aan naar een dierenarts te gaan die dan eventueel de nodige vaststellingen kan doen, aan de hand van uw beschrijving - U vraagt een bewijs uiteraard). Moet ik nog zeggen dat die passage in uw kontrakt niet wettellijk want een inbreuk op de wet op de privacy. Zelfs het houden van een huisdier is een betwistbaar element (of dit nu in een contract vermeld staat of niet)

Om te resumeren: betreden van studio zonder voorafgaande toestemming van U is uitgesloten en ik raad U dan ook aan onmiddellijk naar de politie te stappen. Het houden van huisdieren kan en word toegelaten door VR's zelfs als huurcontracten het tegendeel beweren. Dierenmishandeling is ook een strafbaar feit. Kortom ik denk wel dat uw kotbaas en zijn zoon in mijn geval een goede advocaat zouden nodig hebben. Bewijzen wel daar zou ik ook voor zorgen uiteraard. Succes.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

RfP
Berichten: 18

#3 , 27 mei 2012 07:00

Als uw kotbaas en/of zijn zoon uw studio betreden zonder uw toestemming met sleutel of wat dan ook is dat huisvredebreuk.
Ook wanneer het om een studentenkamer gaat?
In het kader van een herstelling? (-> betreden is mss vooraf afgesproken?)

Reclame

mava105
Berichten: 22335
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 27 mei 2012 10:19

Onmiddellijk nieuw slot of cylinder steken is aangewezen.

Vandebos
Berichten: 16087

#5 , 27 mei 2012 10:51

Nieuw slot steken en klacht wegens huisvredebreuk neerleggen. Verbod op huisdieren wordt door meer enmeer vrederechters als ongeldig beschouwd als het gaat om gewone huisdieren, zeker als deze op het ogenblik van het geding nog geen schade aan het pand hebben aangericht.

dfh
Topic Starter
Berichten: 27

#6 , 27 mei 2012 11:34

De huisbaas doet dan huisvredebreuk in alle studio's?

Als de student volgend jaar niet meer huurt, en niet aanwezig is in de studio, gaat ze altijd binnen met nieuwe kandidaat-huurders zonder dat ze toestemming vraagt.

Ze hebben mij ook nooit op voorhand gecontracteerd moest er iets hersteld worden.

Ik ga morgen dan maar een klacht neerleggen bij de politie. Ook de auto die ik heb gekregen van m'n ouders staat momenteel nog op de privé parking maar is niet verzekerd. Ze dreigt de auto te laten wegslepen als ik juridische stappen ga ondernemen. Kan dat zomaar als ik de huur netjes betaal?

Vandebos
Berichten: 16087

#7 , 27 mei 2012 13:36

Prive parking? Betaalt u huur om op de parking te mogen staan of niet?

JohnD
Berichten: 3580

#8 , 27 mei 2012 14:43

De huisbaas doet dan huisvredebreuk in alle studio's?
Uiteraard, laten we zeggen dat het de soort verhuurder is die denkt dat hij overal zo maar binnen mag omdat het zijn eigendom is. Ik raad U dan ook aan om met een aantal andere studiobewoners naar de politie te stappen en elk een "afzonderlijke" klacht wegens huisvredebreuk neer te leggen, en stel U meteen burgerlijke partij in het geval er zou geseponeerd worden.
Als de student volgend jaar niet meer huurt, en niet aanwezig is in de studio, gaat ze altijd binnen met nieuwe kandidaat-huurders zonder dat ze toestemming vraagt.
Als de studio niet meer gehuurd word kan de kotbaas moeillijk aan iemand de toestemming vragen uiteraard. Staan daar dan nog spullen van de vorige huurder ? Want dat begrijp ik even niet.
Ze hebben mij ook nooit op voorhand gecontracteerd moest er iets hersteld worden.
Op heterdaad laten betrappen.
Ik ga morgen dan maar een klacht neerleggen bij de politie. Ook de auto die ik heb gekregen van m'n ouders staat momenteel nog op de privé parking maar is niet verzekerd. Ze dreigt de auto te laten wegslepen als ik juridische stappen ga ondernemen. Kan dat zomaar als ik de huur netjes betaal?
Is daar enig schriftelijk document van dat Uw wagen daar mag staan ?
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

dfh
Topic Starter
Berichten: 27

#9 , 27 mei 2012 15:43

De kotbaas komt elk weekend op de deuren kloppen, als iemand niet aanwezig is, laat ze die studio's tonen aan nieuwe kandidaat-huurders zodat zij kunnen zien hoe groot de ruimte is.

Op het contract staat dat er een privé-parking is voor mensen die de studio's huren. Dus veronderstel ik dat mijn auto daar mag staan zonder dat die verzekerd is. Ik had het ook nog eens mondeling gevraagd, en dit had ze goedgekeurd.

En de laatste keer toen de zoon van de kotbaas binnen kwam toen ik naar de winkel was, was hij volgens mij op heterdaad betrapt, want mijn vriendin was op de moment toen in de studio. Of moet dat gebeuren door de politie?

RfP
Berichten: 18

#10 , 27 mei 2012 17:16

Ik heb toch wat vragen bij de teneur van deze discussie.

Heeft de TS een contract voor woninghuur? Staan er clausules in dat het over niet-permanente bewoning gaat, verhuring aan studenten, voor het studeren tijdens de week, dat het huis een studentenhuis is en dergelijke? Ik lees doorlopend over een 'kotbaas', 'studenten'. Dat maakt het m.i. al moeilijker om het recht op een huisdier te claimen. De bewoners wonen er niet permanent, nietwaar? En worden verondersteld in het weekend/vakanties bij hen thuis te zijn.

Zijn er modaliteiten in uw contract voor het bezichtigen van de studio's met kandidaat-huurders?

Ook de mate waarin een niet-verzekerd voertuig gebruik kan maken van de parking is m.i. discutabel. Is hij nog ingeschreven? Is het aantal parkeerplaatsen kleiner dan het aantal verhuurde entiteiten?

Zou klachten indienen (die heel moeilijk te bewijzen vallen), met mogelijks een contractuele instemming met bezoekjes voor een niet-woninghuurcontract de studenten vooruit helpen? Ik vrees dat ze dan allemaal een 1-jaarscontract hebben, en gezien de krapte op de markt van studentenkamers, wel eens geconfronteerd kunnen worden met een opzeg die tijdens de laatste dagen van juni in de bus valt. Daarmee is niemand geholpen.
(Ik vraag me ook af hoe de kotbaas tot het vermoeden is gekomen dat er een huisdier zit? Paranormale gaven? Misschien was er wel overlast waar andere studenten over geklaagd hebben...)

Concrete afspraken maken met de verhuurder over privacy en bezoekjes, als volwassen mensen, zou m.i. wel nuttiger kunnen zijn.

Het probleem is natuurlijk dat de TS een huisdier heeft, terwijl er eerder andere afspraken gemaakt zijn...
Om op de vraag te antwoorden; U heeft een contract getekend, en uw huur betalen is wellicht maar 1 van de verplichtingen waartoe u zich verbonden heeft.

Als uw vriendin de bezoeker heeft binnengelaten is er geen sprake van huisvredebreuk.

Franciscus
Berichten: 38739

#11 , 28 mei 2012 22:34

Beschikt de huisbaas over een toelating van de gemeente en voldoen zijn 'studentenkoten' aan de regelgeving voor studio's gemeubeld?
U kan altijd de gemeentelijke controledienst eens laten langskomen.
Ook al is het een studentencontract dan nog is het zijn woning in de zin van bescherming grondwet art 15.
Net zo goed als een pand dat door een kraker is ingenomen. Politie of eigenaar moet de onschendbaarheid van de woning respecteren.

JohnD
Berichten: 3580

#12 , 29 mei 2012 18:48

Net zo goed als een pand dat door een kraker is ingenomen. Politie of eigenaar moet de onschendbaarheid van de woning respecteren.
Klopt van die krakerspanden. Wet op de bescherming van de privacy gaat heel ver.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

artemis
Berichten: 3297

#13 , 29 mei 2012 19:45

Maar wat is woning? is woning = domicilie?
Krakers hebben dikwijls hun domicilie in hun kraakpand, studenten meestal niet in hun kot.

Ik ga mij hier nu niet over de vraag van de TS uitspreken maar ik woon naast een studentenhuis met 48 koten (studio's) en de kotbaas daar betreedt ook continu alle koten. Heeft mij al eens meegenomen om een bizar vochtprobleem te tonen (student was niet aanwezig). Het ene weekend gaat hij er alle sifons leegmaken en het ander weekend is het wat anders. Alle koten zijn er prima onderhouden, kotbaas heeft een loper en alle studenten/huurders weten dat. Zijn koten zijn dermate populair dat hij een lange wachtlijst heeft.

Wat huisdieren betreft moet men ermee rekening houden dat het om gemeen huurrecht gaat. De kotbaas naast de deur laat wel katten toe maar als kattenvriend heb ik daar grote bedenkingen bij (te klein, te veel alleen, geen fase in je leven om aan een huisdier te beginnen dat je pakweg 15 jaar moet houden) en ben ik op die manier reeds met dierenleed aldaar geconfronteerd geweest. De enkele katten daar hangen letterlijk in de gordijnen uit verveling en/of eenzaamheid.

pukje
Berichten: 567

#14 , 30 mei 2012 08:29

Art 15 spreekt alleen over woning geld dus ook voor ieder gebouw wat als woning
gebruikt kan worden en waarvoor je het alleenrecht hebt (huur)

Denk zelfs dat een hotel kamer er onder valt
hoe meer je weet, hoe meer je erachter komt dat je niets weet

JohnD
Berichten: 3580

#15 , 30 mei 2012 09:08

Wat huisdieren betreft moet men ermee rekening houden dat het om gemeen huurrecht gaat. De kotbaas naast de deur laat wel katten toe maar als kattenvriend heb ik daar grote bedenkingen bij (te klein, te veel alleen, geen fase in je leven om aan een huisdier te beginnen dat je pakweg 15 jaar moet houden) en ben ik op die manier reeds met dierenleed aldaar geconfronteerd geweest. De enkele katten daar hangen letterlijk in de gordijnen uit verveling en/of eenzaamheid.
Student met kat is uiteraard onverantwoord.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Terug naar “Huren”