EPC certificaat

eft
Topic Starter

EPC certificaat

#1 , 19 mei 2012 13:16

Beste forumgangers,

Ik sta op het punt een appartement te huren in Brussel, (contract van 1 jaar, ingangsdatum 1/8/2012), maar de verhuurder weigert een EPC-certificaat te maken. Kan ik hem verplichten, zonder het zeer reële risico dat hij andere huurders gaat zoeken?
De contacten verlopen via een agentschap, die blijkbaar ook geen erg zien in het niet laten opmaken van zulk certificaat.
Deze regelgeving is toch ingevoerd ter bescherming van de huurder, is er dan geen enkele manier om de verhuurder hiertoe te verplichten?
En indien ik teken zonder het zien van het certificaat, heb ik dan stilzwijgend afstand gedaan van dit recht? Of kan ik het gebrek aan het certificaat eventueel later tegen de verhuurder gebruiken bijvoorbeeld indien de energiekosten heel hoog zijn (vb. vermindering huurprijs? vroegtijdige opzegging?, etc?) ?

Alvast bedankt voor jullie tijd!

Mvg.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 mei 2012 14:32

Is wettelijk verplicht
http://www.leefmilieubrussel.be/Templat ... gtype=2067" onclick="window.open(this.href);return false;

eft
Topic Starter

#3 , 19 mei 2012 14:41

Ja, maar de verhuurder weigert het te laten maken. Ik heb het reeds gevraagd (weliswaar aan het agentschap, daar ik nog niet in rechtstreeks contact sta met de eigenaar). Dus ofwel teken ik zonder het certificaat ofwel teken ik niet....

Reclame

mava105

#4 , 19 mei 2012 16:17

Huren. Het is toch de verhuurder die de boete zal ontvangen, en moeten betalen.

eft
Topic Starter

#5 , 19 mei 2012 17:02

maar dus ik kan hem op geen enkele manier verplichten dit te maken zodat ik met kennis van de energieprestaties het huurcontract aanga?
en doe ik dan impliciet afstand van dit recht door het contract te tekenen zonder een kopie van het certificaat te zien?

Vandebos

#6 , 19 mei 2012 17:18

In feite wel. U kan steeds op ieder contract bij vermelden "verhuurder weigert epc voor te leggen" doch veel zoden aan de dijk zal dit niet hebben.

Beste advies, ander pand zoeken en klacht neerleggen. Heet het immokantoor ergens schriftelijk bevestigd dat de verhuurder geen epc wenst aan te vragen?

eft
Topic Starter

#7 , 19 mei 2012 17:29

Neen, het immokantoor heeft dit niet schriftelijk bevestigd. Er is tot nu toe nog niets op papier gezet, dus zal dit zeker vragen. In welke zin helpt mij dit dan?

En de zin "verhuurder weigert epc voor te leggen" in het contract laten zetten, welke gevolgen worden hier dan aan verbonden?

En ja, ik begrijp het advies van een ander pand te zoeken en klacht neer te leggen, maar dit pand voldoet aan mijn wensen, behalve dan het niet bestaan van het certificaat...

mava105

#8 , 19 mei 2012 20:00

Ik zou nite teveel warde hechten aan dat EPC certificaat.Als het pand aan uw wensen voldoet, huur het dan.
EPC 's worden soms ook maar met de natte vinger gemaakt. Recent ook EPC erkende aangevraagd aan 3 experten.
De waardes gingen van 195 tot 235, en dat voor eenzelfde appartement bouwjaar 1991.
Omdat ik voordien al had gezegd, dat als het attest boven de 200 zou komen ik niet zou betalen. Om dat te weten hebben de3 experten hun rondgang gemaakt en hun bevindingen opgeschreven. Ik had ze een plan gegeven en alle relevante info. Geen van allen was langer den 15 minuten in het appartement, en hun prijs verschilden van 135 tot 200 €.
Uiteindelijk had ik de laagste waarde voor 150 € (BTW in)
Er is dus blijkbaar nogal gesjoemel in deze sector, zoals in veel van die zaken die de overheid ons oplegt. :(

Boregard

#9 , 20 mei 2012 18:27

reklame gezien : "EPC attesten tegen een vaste prijs € 95,- all in
Er is maar 1 goed: kennis
en er is maar 1 kwaad: onwetendheid
:arrow: Socrates

Terug naar “Huren”