#2 , 09 mei 2012 05:07
Hoe is die deskundige aangesteld ? Via een uitspraak van het vredegerecht ? Wat is daar beslist ? Uw redenering dat omdat er schade is, het de verliezende partij is die die kosten van de deskundige dient te betalen klopt niet. Waar U dat gehoord hebt is mij een raadsel.
Bij einde van een huurcontract heb ik als huurder in gemeenschappelijk akkoord met de verhuurder een deskundige aangesteld. De verhuurder was dus (schriftelijk) impliciet akkoord met het aanstellen van deze deskundige. De kosten van deze deskundige werden aldus elk voor 50% gedragen door elke partij. Groot voordeel van dergelijke handelswijze is dat geen van de partijen het verslag van die deskundige later kan betwisten. Het bedrag van uw deskundige aanrekend is min of meer aanvaardbaar.
Het feit dat hier de kosten van de expertise hoger zijn dan de huurschade is uw eigen inschattingsfout zou ik zeggen. Waarschijnlijk was u van mening dat de huurschade die ten laste van de huurder zou kunnen gelegd worden, veel hoger zou zijn. U hebt dat spijtig genoeg verkeerd ingeschat, maar met een nauwkeurig uitpluizen van de huurwetgeving over wie betaald wat had U uw overschatting kunnen vermijden. Of laten we zeggen een iets eerdere aansluiting of consultatie van dit forum, want dergelijk onderwerp is hier al zeer dikwijls uitvoerig aan bod geweest.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard