Pleeg ik contractbreuk?

WilWeg
Topic Starter

Pleeg ik contractbreuk?

#1 , 03 mei 2012 17:40

Beste,

-- edit: betreft 3/6/9 contract, ingang 1/1/2008, registratie 15/2/2008

Ik huur nu iets meer dan 4 jaar mijn huidige woning. In april heb ik mijn opzeg gegeven (via AS en persoonlijk, beiden aanvaard door de huisbaas), zodat mijn opzegperiode mei-juni-juli betreft. Hiervan heb ik, net zoals altijd, keurig al de eerste maand betaald (mei). Rest dus nog 2 maanden in mijn opzegperiode (juni en juli). Dit contract werd ook nog onder de "oude" regeling opgesteld, dwz er staat 3 maanden huurwaarborg op een geblokkeerde rekening (Korfina).

Nu is het zo dat we een pand op het oog hebben, waar de huisbaas absoluut vanaf 1/6 reeds een inwoner wenst. Wij zouden hier eigenlijk ook al graag weg willen en zijn hier dus op ingegaan (hebben nog niet getekend, morgenmiddag ten laatste zou ik een antwoord moeten geven).

Ik heb hiervoor aan de huidige huisbaas voorgesteld dat ik 31/5 vertrek, juni nog betaal en dat we juli zo laten. In de marge, hiervoor heb ik ook voor 3 jaar van mijn huidige huisbaas gehuurd, dwz dat ik aansluitend 8 jaar+ bij dezelfde huisbaas ben, zonder ooit enig probleem te zijn geweest voor de huisbaas (altijd op tijd betalen, voor vorige verhuizing onmiddellijk nieuwe huurder kunnen vinden, hem slechts enkele keren hebben moeten contacteren ivm kleine nodige werken, ...)

De huisbaas weigert of stelt uit om in te gaan op het voorstel(eerst ging het maandag zijn, dan weer woensdag, dan donderdag, nu is het al volgende week dinsdag), terwijl ik hem duidelijk had gemaakt dat dit voor mij (en mijn toekomstige huisbaas) vrij dringend was. Ik vrees dat hij het probleem wat vooruit wil duwen, tot het zichzelf oplost.

Nu concreet mijn vraag: Indien ik hier alsnog op 31/5 uittrek, inclusief aangetekend verzenden van de sleutels en AS met kennismaking dat ik op 31/5 reeds uittrek, pleeg ik dan contract breuk? Anderzijds, als ik stop met huur te betalen maar pas op het einde van mijn opzegperiode de sleutels terug geef e.d., pleeg ik dan contractbreuk? Wat zijn de gevolgen van die eventuele contractbreueken voor de huurwaarborg?

Ik ben namelijk zelf volledig bereid om één maand extra huur te betalen, maar twee maanden vind ik wat overdreven gezien de algemene versletenheid van dit pand, nodige werken die hier moeten gebeuren enz lijkt het mij zeer onwaarschijnlijk dat het onmiddellijk terug op de markt gezet wordt. Als er dan toch twee maanden betaald moeten worden, voor mij dan liefst via de huurwaarborg. Maar die laatste derde van de huurwaarborg, daar zou ik toch echt geen afstand van willen nemen. Loop ik dat risico?

Als jullie andere alternatieven hebben om hier vroeger en zo goedkoop mogelijk weg te geraken, hoor ik het graag :) Spijtig genoeg (in dit geval) is het huurcontract weldegelijk geregistreerd.

Alvast bedankt om deze blok tekst te lezen :)

MVG,

WilWeg (en snel nog ook :D)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 mei 2012 18:29

Als u reeds verhuisd eind mei en de sleutels eind juli afgeeft en blijft betalen dan is er geen vuiltje aan de lucht.
Edoch als de huisbaas wil verhuren dan heeft hij en u een probleem gezien u niet meer beschikbaar bent om het pand te laten bezoeken.
U zal daar zo wie zo dan ook toch tijd voor moeten vrijmaken. De (vrede)rechter kan u dat zelfs verplichten.

Als u echter de sleutels terug stuurt einde mei wel gezien u wettelijk nog de huurder bent.... en er nog geen UITTREDENDE plaatsbeschrijving is gemaakt heeft de eigenaar de kans om 'veel schade' aan te brengen, veel elektriciteit te verbruiken en hoe gaat u bewijzen dat deze schade/kost er nog niet was.
Uw contract loopt tot einde juli.

Ik geef maar aan....

Turaki

#3 , 03 mei 2012 19:47

U bent verbonden door uw opzeg, en tenzij uw huisbaas akkoord gaat, zult u deze moeten uitdoen (dus eventueel dubbele huur betalen).

Als u stopt met betalen, kan uw huisbaas u voor de rechtbank dagen, en dan zal u niet alleen de achterstal moeten betalen, maar ook alle bijkomende kosten van die rechtszaak. Huurwaarbord mag niet gebruikt worden voor huur, maar enkel voor schade. Enkel vrederechter kan deze hiervoor toewijzen, maar ook alle kosten van de rechtszaak moeten dan nog steeds door u betaald worden, en dit komt dan uit die derde maand van de waarborg.
En dan is er nog niet gesproken van eventuele schade die ter uwer laste zou zijn...

Reclame

WilWeg
Topic Starter

#4 , 03 mei 2012 20:43

Beste,

Bedankt voor de duidelijke reacties en genomen moeite. Ik denk dat ik dan inderdaad best gewoon betaal, hier al uittrek, mij vrijmaak voor bezoeken, ... maw verder doen met braaf zijn :). Zo krijg ik ook gewoon heel mijn waarborg terug en op het einde is het toch een nuloperatie (tenzij mijn wiskunde héél slecht is) of zelfs een kleine "winst".

Nog een korte vraag ivm die bezoeken: ik vermoed dat ik dat niet hoogstpersoonlijk moet zijn, maar dat dit ook bvb mijn moeder of zus kan zijn die de bezoekers toe laat?

Turaki

#5 , 03 mei 2012 20:46

U mag u inderdaad laten vervangen door wie u wil, zolang er maar iemand aanwezig is op de afgesproken momenten.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 03 mei 2012 22:47

U kan de eigenaar Nu al via AS een dag in de week en een (voor)middag in WE opgeven waarop u of iemand anders tussen X en Y zal aanwezig zijn in de woning.
Dan hebt U zeker voldoende gedaan en staan data en uren vast voor alle partijen.

Terug naar “Huren”